https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dla połowy mieszkańców Kujaw z Pomorza internet jest bardziej potrzebny niż połączenia komunikacyjne

Agnieszka Domka-Rybka
Tomasz Bolt
Zakupy, edukacja, praca, social media, kultura i rozrywka, do czego jeszcze Internetu używają mieszkańcy Kujaw i Pomorza oraz Mazowsza? Firma NEXERA, która rozwija w nich światłowodową sieć dostępową o dużej skali, postanowiła to sprawdzić. Efektem jest raport #RegionyNEXERY2019. Czego dowiadujemy się z odpowiedzi udzielonych przez ponad pół tysiąca mieszańców tych województw?

* Oglądanie filmów to popularna rozrywka wśród mieszkańców Regionu, aż 3 na 5 pytanych korzysta z bogatych zasobów filmowych w sieci. Co drugi mieszkaniec (50%) streamuje muzykę.

* Ponad połowa (53%) uczestników badania Kujaw i Pomorza z Mazowszem jest przekonanych, że szybki internet ma dziś większe znaczenie, niż liczba dostępnych połączeń komunikacyjnych.

* Mieszkańcy Regionu Kujaw z Pomorzem i Mazowszem robią zakupy w Internecie najczęściej raz w miesiącu (29%) i najczęściej za kwotę nieprzekraczająca 100 zł (33%)

* Wszystkie badane firmy w tym Regionie mają dostęp do Internetu

Komunikacja i sprawy codzienne? Głównie przez sieć

Na Kujawach i Pomozu oraz na Mazowszu korzystanie z komunikatorów internetowych jest powszechne – blisko 90 proc. badanych deklaruje korzystanie z aplikacji takich jak Messenger, WhatsApp czy Skype. Dla porównania, na Warmii i Mazurach odsetek ten wynosi 60%, w Łódzkiem 75% zaś w Świętokrzyskiem 66%.

Ponadto, mieszkańcy Kujaw z Pomorzem i Mazowszem są największymi zwolennikami korzystania z bankowości internetowej. Aż 90 proc. z nich regularnie korzysta z e-bankowości, zaś 85 proc. opłaca rachunki przez Internet. Dokonywanie zakupów przez sieć deklaruje tam z kolei co trzeci internauta. Wobec tych wniosków zdziwienia nie powinien wzbudzać również kolejny – jedynie tutaj wyższość połączenia z globalną siecią nad większą liczbą dostępnych połączeń komunikacyjnych do pobliskich miast akcentuje ponad połowa ankietowanych (53%).

– Mieszkańcy tych regionów w największym stopniu zdają sobie sprawę z istoty stabilnego i szybkiego połączenia z globalną siecią. Są jednocześnie najbardziej aktywni w obszarze korzystania z różnego rodzaju usług internetowych – również w zakresie załatwiania spraw i wykonywania obowiązków niegdyś wymagających odwiedzin w oddziałach banków, sklepach czy urzędach. Dziś nic nie stoi na przeszkodzie, by większość z nich załatwiać w online, stąd przedkładanie znaczenia dostępu do szybkiej sieci nad połączenia komunikacyjne znajduje swoje uzasadnienie – tłumaczy Jacek Wiśniewski, prezes zarządu NEXERY.

Ponadto, to właśnie najwięcej mieszkańców Regionu Kujaw z Pomorzem i Mazowszem deklaruje, że ich warunki życia i pracy w ostatnim okresie uległy polepszeniu. Aż 36 proc. uczestników badania z tego regionu zauważyło widoczną poprawę jakości życia w ciągu ostatnich trzech lat.

Internet we wszystkich firmach

Jedynie w Regionie Kujaw z Pomorzem i Mazowszem dostęp do Internetu posiadają absolutnie wszystkie spośród badanych firm. Ponad połowa z nich (52%) twierdzi natomiast, że słabsze parametry połączenia z globalną siecią mają wymierny wpływ na efektywność biznesową.

Dość wysokie jest tutaj również zainteresowanie sektora biznesowego sięganiem po zewnętrzne wsparcie w zakresie zarządzania aplikacjami oraz procesami teleinformatycznymi. Z outsourcingu IT korzysta tutaj 41% przedsiębiorstw. –Ponadto, warto również podkreślić, że wysoka świadomość wykorzystania Internetu w życiu codziennym, cechująca mieszkańców, nie jest obca przedstawicielom biznesu. Niemal 60% firm z Regionu Kujaw z Pomorzem i Mazowszem twierdzi, że Internet jest ich podstawowym źródłem wiedzy o rynku. To najwyższy wynik w porównaniu do przedsiębiorstw z pozostałych regionów – dodaje Paweł Biarda, członek zarządu ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w NEXERZE.

Wirtualna wizyta w urzędzie

Załatwianie choćby części spraw urzędowych przez sieć umożliwia tutaj 96% jednostek samorządu terytorialnego. Wszystkie sprawy można zgłaszać w ten sposób w 50% urzędów. Samorządowcy zapytani o główne bariery w powszechnym korzystaniu z e-administracji wskazali przede wszystkim na siłę przyzwyczajenia interesantów do obsługi w tradycyjny sposób (32%) oraz brak dostępu do sieci lub posiadanie połączenia o niewystarczających parametrach (32%). – To główne przeszkody w drodze do popularyzacji e-usług urzędowych, charakterystyczne dla każdego z Regionów NEXERY. W przypadku pierwszej z nich kluczowe jest budowanie właściwiej świadomości i wizerunku e-administracji jako wygodniejszej formy załatwiania spraw urzędowych. Dla zwalczania drugiej wysokie znaczenie ma zwiększanie zasięgu infrastruktury internetowej i zapewnianie komfortowego dostępu do tych usług większemu gronu mieszkańców – przekonuje dalej Jacek Wiśniewski.

O BADANIU Przeprowadzono w czerwcu 2019 roku na grupach 1.649 mieszkańców, 403 przedstawicieli firm oraz 187 pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Wywiady realizowane były metodą CAPI w przypadku mieszkańców oraz CATI w pozostałych grupach. Badanie #RegionyNEXERY2019 przeprowadzono na terenach, na których brakuje dostępu do szerokopasmowego Internetu lub na których ten dostęp jest ograniczony. W przypadku Kujaw i Pomorza z Mazowszem udział w nim wzięło 419 mieszkańców, 100 przedstawicieli firm oraz 46 pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska