Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dla połowy mieszkańców Kujaw z Pomorza internet jest bardziej potrzebny niż połączenia komunikacyjne

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Tomasz Bolt
Zakupy, edukacja, praca, social media, kultura i rozrywka, do czego jeszcze Internetu używają mieszkańcy Kujaw i Pomorza oraz Mazowsza? Firma NEXERA, która rozwija w nich światłowodową sieć dostępową o dużej skali, postanowiła to sprawdzić. Efektem jest raport #RegionyNEXERY2019. Czego dowiadujemy się z odpowiedzi udzielonych przez ponad pół tysiąca mieszańców tych województw?

* Oglądanie filmów to popularna rozrywka wśród mieszkańców Regionu, aż 3 na 5 pytanych korzysta z bogatych zasobów filmowych w sieci. Co drugi mieszkaniec (50%) streamuje muzykę.

* Ponad połowa (53%) uczestników badania Kujaw i Pomorza z Mazowszem jest przekonanych, że szybki internet ma dziś większe znaczenie, niż liczba dostępnych połączeń komunikacyjnych.

* Mieszkańcy Regionu Kujaw z Pomorzem i Mazowszem robią zakupy w Internecie najczęściej raz w miesiącu (29%) i najczęściej za kwotę nieprzekraczająca 100 zł (33%)

* Wszystkie badane firmy w tym Regionie mają dostęp do Internetu

Komunikacja i sprawy codzienne? Głównie przez sieć

Na Kujawach i Pomozu oraz na Mazowszu korzystanie z komunikatorów internetowych jest powszechne – blisko 90 proc. badanych deklaruje korzystanie z aplikacji takich jak Messenger, WhatsApp czy Skype. Dla porównania, na Warmii i Mazurach odsetek ten wynosi 60%, w Łódzkiem 75% zaś w Świętokrzyskiem 66%.

Ponadto, mieszkańcy Kujaw z Pomorzem i Mazowszem są największymi zwolennikami korzystania z bankowości internetowej. Aż 90 proc. z nich regularnie korzysta z e-bankowości, zaś 85 proc. opłaca rachunki przez Internet. Dokonywanie zakupów przez sieć deklaruje tam z kolei co trzeci internauta. Wobec tych wniosków zdziwienia nie powinien wzbudzać również kolejny – jedynie tutaj wyższość połączenia z globalną siecią nad większą liczbą dostępnych połączeń komunikacyjnych do pobliskich miast akcentuje ponad połowa ankietowanych (53%).

– Mieszkańcy tych regionów w największym stopniu zdają sobie sprawę z istoty stabilnego i szybkiego połączenia z globalną siecią. Są jednocześnie najbardziej aktywni w obszarze korzystania z różnego rodzaju usług internetowych – również w zakresie załatwiania spraw i wykonywania obowiązków niegdyś wymagających odwiedzin w oddziałach banków, sklepach czy urzędach. Dziś nic nie stoi na przeszkodzie, by większość z nich załatwiać w online, stąd przedkładanie znaczenia dostępu do szybkiej sieci nad połączenia komunikacyjne znajduje swoje uzasadnienie – tłumaczy Jacek Wiśniewski, prezes zarządu NEXERY.

Ponadto, to właśnie najwięcej mieszkańców Regionu Kujaw z Pomorzem i Mazowszem deklaruje, że ich warunki życia i pracy w ostatnim okresie uległy polepszeniu. Aż 36 proc. uczestników badania z tego regionu zauważyło widoczną poprawę jakości życia w ciągu ostatnich trzech lat.

Internet we wszystkich firmach

Jedynie w Regionie Kujaw z Pomorzem i Mazowszem dostęp do Internetu posiadają absolutnie wszystkie spośród badanych firm. Ponad połowa z nich (52%) twierdzi natomiast, że słabsze parametry połączenia z globalną siecią mają wymierny wpływ na efektywność biznesową.

Dość wysokie jest tutaj również zainteresowanie sektora biznesowego sięganiem po zewnętrzne wsparcie w zakresie zarządzania aplikacjami oraz procesami teleinformatycznymi. Z outsourcingu IT korzysta tutaj 41% przedsiębiorstw. –Ponadto, warto również podkreślić, że wysoka świadomość wykorzystania Internetu w życiu codziennym, cechująca mieszkańców, nie jest obca przedstawicielom biznesu. Niemal 60% firm z Regionu Kujaw z Pomorzem i Mazowszem twierdzi, że Internet jest ich podstawowym źródłem wiedzy o rynku. To najwyższy wynik w porównaniu do przedsiębiorstw z pozostałych regionów – dodaje Paweł Biarda, członek zarządu ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w NEXERZE.

Wirtualna wizyta w urzędzie

Załatwianie choćby części spraw urzędowych przez sieć umożliwia tutaj 96% jednostek samorządu terytorialnego. Wszystkie sprawy można zgłaszać w ten sposób w 50% urzędów. Samorządowcy zapytani o główne bariery w powszechnym korzystaniu z e-administracji wskazali przede wszystkim na siłę przyzwyczajenia interesantów do obsługi w tradycyjny sposób (32%) oraz brak dostępu do sieci lub posiadanie połączenia o niewystarczających parametrach (32%). – To główne przeszkody w drodze do popularyzacji e-usług urzędowych, charakterystyczne dla każdego z Regionów NEXERY. W przypadku pierwszej z nich kluczowe jest budowanie właściwiej świadomości i wizerunku e-administracji jako wygodniejszej formy załatwiania spraw urzędowych. Dla zwalczania drugiej wysokie znaczenie ma zwiększanie zasięgu infrastruktury internetowej i zapewnianie komfortowego dostępu do tych usług większemu gronu mieszkańców – przekonuje dalej Jacek Wiśniewski.

O BADANIU Przeprowadzono w czerwcu 2019 roku na grupach 1.649 mieszkańców, 403 przedstawicieli firm oraz 187 pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Wywiady realizowane były metodą CAPI w przypadku mieszkańców oraz CATI w pozostałych grupach. Badanie #RegionyNEXERY2019 przeprowadzono na terenach, na których brakuje dostępu do szerokopasmowego Internetu lub na których ten dostęp jest ograniczony. W przypadku Kujaw i Pomorza z Mazowszem udział w nim wzięło 419 mieszkańców, 100 przedstawicieli firm oraz 46 pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska