Ponad tonowy silos wypełniony tlenem ma pomóc w Gdańsku chorym na COVID-19
Podpisano ugodę w sprawie rozkopanej drogi Stolno-Wąbrzeźno
Ugoda pomiędzy zamawiającym i płacącym za rozbudowę drogi Stolno-Wąbrzeźno Województwem Kujawsko - Pomorskim a wykonawcą tej budowy konsorcjum spółek Trakcja S.A., AB Kauno Tiltai i Przedsiębiorstwem Eksploatacji Ulic i Mostów sp. z o.o. została zawarta w dniu 4 listopada przed Sądem Rejonowym w Toruniu.
Ugoda jest następstwem negocjacji, podczas których rozmawiano o płatnościach za wykonane, ale nieodebrane przez zamawiającego roboty, własności materiałów budowlanych (które mimo upływu miesięcy wciąż znajdują się w różnych miejscach wzdłuż przebudowywanej drogi) oraz o ewentualnych karach umownych.
Jak przekazał nam Maciej Grajewski, rzecznik prasowy Trakcja S.A. negocjacje zakończyły się sukcesem, dzięki czemu uniknięto procesu sądowego.
Jakie założenia zostały ujęte w porozumieniu, potwierdzonym podpisaną ugodą między Trakcją a władzami województwa kujawsko-pomorskiego?
- Zapłata wynagrodzenia na rzecz Trakcji z tytułu wykonanych robót, powiększona o należny podatek VAT w kwocie ok. 9 mln 166 tys. zł,
- Uznanie, że materiały budowlane są własnością Województwa Kujawsko-Pomorskiego, w związku z czym strony zrzekają się ewentualnych wzajemnych roszczeń wzajemnych wynikających z realizacji kontraktu,
- Obustronne zobowiązanie do działania w taki sposób, jakby kontrakt został rozwiązany za porozumieniem stron.
Trudności z przebudową drogi Stolno-Wąbrzeźno pojawiły się już podczas analizy dokumentacji przetargowej
Przypomnijmy, że firma Trakcja w styczniu 2017 r. wygrała przetarg na wykonanie rozbudowy blisko 30-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno - Wąbrzeźno. Wstępnie przekazano, że prace zostaną zakończone w czerwcu 2019 r., ale posuwały się tak powoli, że doprowadziło to do sporu między Województwem Kujawsko-Pomorskim a Trakcją. Jak informowała Trakcja, wpływ na poślizg prac miał fakt, że po rozstrzygnięciu przetargu i analizie dokumentacji okazało się, że warunki techniczne do przetargu były inne niż wówczas obowiązujące. Nieaktualne były dokumentacje, prognozy ruchu i pozwolenia na budowę, w związku z czym niezbędne były dodatkowe roboty, które wydłużyły okres wykonywania prac budowlanych.
W kwietniu 2019 r. stopień zaawansowania prac oszacowano na zaledwie 31 proc., dlatego władze województwa wypowiedziały umowę Trakcji. Z kolei Trakcja w maju 2019 r. "złożyła do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy pismo wypowiadające umowę na modernizację drogi wojewódzkiej nr 548 na odcinku Stolno-Wąbrzeźno" jako przyczynę wskazując zaniedbania ze strony ZDW w Bydgoszczy i brak współpracy.
Mieszkańcy terenów w pobliżu przebudowywanej drogi, muszący każdego dnia jeździć rozkopaną drogą, nie kryją swojego oburzenia z takiego obrotu spraw. O ich uczuciach, którymi podzielili się w maju 2019 r. z władzami województwa pisaliśmy tutaj.
Przeczytaj także:
Wkrótce zostaną wznowione prace budowlane na drodze Stolno-Wąbrzeźno. Podpisano pierwszą umowę
Na szczęście, nie tylko podpisanie ugody jest dobrą informacją. Wyłonieni zostali także nowi wykonawcy, którzy mają dokończyć budowę drogi Stolno-Wąbrzeźno w dwóch etapach - dla fragmentów drogi Stolno-Lisewo oraz Lisewo-Wąbrzeźno. Wskutek postępowania przetargowego decydowano, że pierwszy etap (do ok. 15 km) ma wykonać Transpol Lider, a drugi etap (od ok. 15 do ok. 29 km) wykona konsorcjum Kobylarni i Mirbudu, z którym w dniu 6 listopada władze województwa kujawsko-pomorskiego podpisały umowę.
