Droższe bilety komunikacji miejskiej

MARIA EICHLER
nie chce, ale musi podnieść ceny biletów
nie chce, ale musi podnieść ceny biletów Aleksander Knitter
Radni jednogłośnie zaakceptowali podwyżki cen za jazdę autobusem. Nie trzeba ich było przekonywać do tej decyzji.

Dlaczego tak łatwo zgodzili się na podwyżkę? Wcześniej na komisjach przekonywał ich do tego prezes MZK Mieczysław Sabatowski. I chyba przekonał.

Argument numer jeden - ostatnia podwyżka była w 2008 r. A w tym czasie wiele się zmieniło. Przede wszystkim MZK zanotował spadek liczby pasażerów, co ma związek z kryzysem gospodarczym i zwiększeniem bezrobocia. Efekt - dochody ze sprzedaży biletów spadły o ok. 250 tys. zł w 2009 r., w następnym roku o kolejne 100 tys. zł.

W tym roku spółka odczuwa wyjątkowo wysokie koszty paliw. Wydatki na ten cel mogą w tym roku zwiększyć się nawet o ok. 300 tys. zł - w w porównaniu z rokiem ubiegłym. Mogą wynieść 1,3 mln zł, a dopłata z miasta to 1,7 mln zł.
Skąd wziąć pieniądze na pokrycie zwiększonych kosztów? M.in. ze sprzedaży biletów, ale po zmienionej cenie.

Dopłata z miasta jest rekompensatą za utracone dochody z tytułu ulg i przejazdów bezpłatnych oraz za realizację części nierentownych kursów, które są ważne ze względów społecznych. Warto podkreślić, że dopłata budżetowa jest najniższa w województwie, w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Na dodatek pogarsza się rentowność kursów w gminie Chojnice i MZK ma dwa wyjścia: albo podnieść znacząco ceny biletów, albo ograniczyć obsługę tego terenu.

W tej sytuacji MZK zaproponował podniesienie ceny biletu miejskiego z 2 zł 20 gr na 2 zł 40 gr, biletów ulgowych - z 1 zł 10 gr na 1 zł 20 gr i z 1 zł 25 gr na 1 zł 30 gr, czyli o ok. 9 proc.
W przejazdach miejsko-gminnych na najbardziej uczęszczanych trasach - od 6 do 10 km - bilet zamiast 3 zł 55 gr będzie kosztował 4 zł 20 gr, co oznacza wzrost o ok. 18 proc.

Jak podkreśla prezes Sabatowski, takie ceny nie odbiegają od tych, jakie są w innych miastach. Np. w Szczecinku jest to 2 zł 40 gr, w Wejherowie - 2 zł 50 gr, a ma być 2 zł 80 gr.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Gmina nie powinna wcale dotować mzk, bo i tak pracujący nie mogą korzystać z ich usług.
Ten co ustala godziny kursowania autobusów nie ma pojęcia o której ludzie zaczynają i kończą pracę.
Nie dziwi więc coraz mniejsza liczba pasażerów.

BRAWO
W GRUDZIĄDZU JEST PODOBNIE!!!,
najlepiej chcieli by pracować od godz 7 do 15
M
Maro

Gmina nie powinna wcale dotować mzk, bo i tak pracujący nie mogą korzystać z ich usług.
Ten co ustala godziny kursowania autobusów nie ma pojęcia o której ludzie zaczynają i kończą pracę.
Nie dziwi więc coraz mniejsza liczba pasażerów.

Dodaj ogłoszenie