Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

- Duże szkoły jazdy dostaną legalne narzędzie do niszczenia konkurencji - ostrzegają eksperci

Marek Weckwerth [email protected] tel. 52 32 63 184 fot. sxc.hu
Supermonopol w „super OSK” będzie konkurencją dla wielu szkół jazdy
Supermonopol w „super OSK” będzie konkurencją dla wielu szkół jazdy
Ośrodki szkolenia kierowców, które spełnią dodatkowe wymogi, będą mogły naprawdę dużo. Zakłada to projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami.

Niewinne z pozoru określenie „spełniające dodatkowe wymogi” zyskało u właścicieli szkół jazdy oraz instruktorów nazwę bardziej adekwatną do sytuacji: „super OSK”.

Rządowy projekt noweli ustawy zakłada, iż taki ośrodek będzie musiał szkolić przynajmniej w zakresie kategorii A, B, C i D, posiadać odpowiednie warunki lokalowe (projekt określa je dokładnie), posiadać odpowiednie pojazdy, pomoce dydaktyczne, zatrudniać wykwalifikowaną kadrę.

Przeczytaj: Prawo jazdy. Kryzys zapukał do szkół

„Super OSK” będzie miał też przywilej szkolenia instruktorów i osób ubiegających się o kartę rowerową i chyba rzecz najważniejsza - szkolić na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu.

To niesprawiedliwe dla szkół jazdy

- Jeśli ustawa wejdzie w życie, będzie dla wielu szkół jazdy niesprawiedliwa - uważa Jerzy Kociszewski z Bydgoszczy, wiceprezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Kierowców. - Tyle się mówi o wolności gospodarczej, a tu proszę - coś wręcz odwrotnego.

Pan Jerzy przypomina, że szkolenie na kartę rowerową jest bezpłatne (kartę można zdobyć w WORD i w szkołach). Oddanie „superośrodkom” szkolenia rowerzystów daje im w przyszłości potencjalnych klientów na kolejne kategorie prawa jazdy.

- Jak w XXI wieku można komuś ograniczać korzystanie z technik internetowych? - pyta Kociszewski. - Przecież teraz tak się studiuje. „Superośrodkom” podaje się do ręki narzędzie do niszczenia konkurencji.

Przeczytaj: Opłaty środowiskowe. Za powietrze? Nie płacę

Opinia prawna

Prof. Andrzej Bałaban,kierownik Katedry Prawa Konstytucyjnego i Integracji Europejskiej Uniwersytetu Szczecińskiego, sporządził w tej sprawie ekspertyzę prawną dla Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników, Kierowców Zawodowych i Ośrodków Szkolących Kierowców „Kierowca.pl”. „Tę kategorię ośrodków szkolenia wprowadzono albo w złej wierze, albo w sposób całkowicie nieprzemyślany” - pisze profesor. - „Artykuł 31. przyznaje im monopolistyczne uprawnienia w postaci wyłącznego prawa do szkolenia instruktorów nauki jazdy oraz do prowadzenia corocznych, trzydniowych warsztatów dla instruktorów, przedłużających ich uprawnienia. Kolejne wyłączne uprawnienia dotyczą szkolenia na kartę rowerową oraz szkolenia z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu. Analiza skali sprzeczności ustawy z zasadami prawa polskiego i unijnego pozwala przewidzieć, że zostanie ona uchylona w trybie tak zwanej skargi abstrakcyjnej do Trybunału Konstytucyjnego bądź skargi konstytucyjnej podmiotów indywidualnych”.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska