Zobacz wideo: Koniec z odmową przyjęcia mandatu? Jest nowy projekt.
Komenda Powiatowa Policji w Sępólnie ostrzega przed oszustami, którzy za pomocą BLIK-a wyłudzają pieniądze. A zdarza się to bardzo często. Tylko w ostatni weekend (9-10 stycznia) doszło do dwóch przypadków wyłudzenia pieniędzy tą metodą.
- Ofiary straciły pieniądze na łączną kwotę ok. 2300 zł. Apelujemy o czujność i ograniczone zaufanie, ponieważ przestępcy coraz częściej próbują wyłudzać pieniądze – mówi nam asp. Małgorzata Warsińska, rzeczniczka prasowa KPP w Sępólnie Krajeńskim.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK-a?
Schemat jest zazwyczaj taki sam. Oszuści włamują się na źle zabezpieczone konta na portalu społecznościowym. Wykorzystują socjotechnikę i manipulują nieświadomymi zagrożenia ofiarami. Osoba po drugiej stronie podaje się za ich znajomych lub rodzinę i prosi o przekazanie pieniędzy w trudnej sytuacji. Określoną kwotę oszuści chcą wypłacić za pomocą kodu BLIK. Ofiara musi podać kod, a następnie zaakceptować płatność w swojej aplikacji bankowej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Ofiarą tego oszustwa można też paść podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach internetowych. Oszuści wystawiając rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają numeru konta, tylko proszą o kod BLIK.
- Pamiętajmy, że osoba, która otrzyma ten kod jest całkowicie anonimowa. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać kodu BLIK, tylko poprosić o numer konta, dane do przelewu lub wysyłkę za pobraniem i w obecności kuriera sprawdzić paczkę. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa – przestrzega asp. Warsińska.
Jak nie paść ofiarą przestępstwa internetowego?
Policjanci przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby nie były one zbyt łatwe do odszyfrowania. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- W każdym przypadku, gdy ktoś za pośrednictwem internetu prosi nas o pożyczkę, zweryfikujmy te informacje osobiście lub telefonicznie.
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub znanych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Informujmy dzieci o zagrożeniach, jakie mogą wystąpić w trakcie korzystania z internetu.
- Dbajmy o to, aby nasz komputer, czy telefon miał aktualne oprogramowanie oraz zainstalowany program antywirusowy.
- Jeśli nasze konto na portalu społecznościowym zostało przejęte przez oszustów, którzy rozsyłają wiadomości z prośbą o nr BLIK – jak najszybciej poinformujmy o tym wszystkich naszych znajomych.
- Wszystkie przypadki oszustw lub prób oszustwa należy zawsze zgłaszać policji.
