
D
dać na koło - szybki rozruch lokomotywy.
dać na zderzak - w trakcie łączenia lub rozłączania składu - docisnąć lokomotywą wagony.
denaturat - barwiony na fioletowo alkohol, który kolejarzom skojarzył się z malowanymi na niebiesko lokomotywami - szczególnie nazywano tak elektrowozy EPOS po zmianie malowania przez PKP Intercity.
dropsy - charakterystyczne obciążniki przy sieci trakcyjnej przypominające nieco rulon z cukierkami.
dzięcioł - żartobliwe określenie rewidenta taboru, który kojarzony jest z tym, że młotkiem na długim trzonku uderza w zestawy kołowe pociągu.

E
Edyta - elektryczny zespół trakcyjny serii ED72. Produkowane były we Wrocławiu w latach 1993-1997. Powstało 21 sztuk. To czteroczłonowy skład, którego podstawą konstrukcji były rozwiązania znane z EN57. Nazwa stosowana również do nowszych ED 74 (Bydgostia) wyprodukowanych przez PESĘ dla Przewozów Regionalnych.
elektryk - lokomotywa elektryczna.
epoka - elektryczna lokomotywa pasażerska serii EP09. To elektrowozy produkowane w Pafawagu we Wrocławiu. Przeznaczone są do prowadzenia najszybszych pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h.

F
Fiat - lokomotywa serii SP45 /SU45. Lokomotywy powstawały w HCP w Poznaniu. Przeznaczone były do prowadzenia pociągów pasażerskich. Wyprodukowano 270 tych spalinowozów, a niektóre trafiły np. do Libanu. Nazwa wzięła się od silników produkowanych w HCP na licencji Fiata.

G
Gagarin - ciężka lokomotywa towarowa serii ST44 (M62) produkowana w ZSRR. Do Polski trafiło ponad 1 OOO tych lokomotyw. Wyposażone były w silnik dwusuwowy. Palił on więcej oleju na 100 km niż niejeden samochód oleju napędowego. Pojazd był nieekonomiczny, a o wpływie na środowisko lepiej nie mówić. Jednak jak w Gagarinie wymieni się silnik to już inna bajka.
gary - tak potocznie maszyniści nazywają nocne sygnały końca pociągu (przenośne latarnie elektryczne).
gawrylo - konduktor (też kanar, kierpoć, kobuch).