Już od siedmiu lat Ernst & Young wyróżnia najlepszych polskich przedsiębiorców. Tegoroczna edycja jest pierwszą, która nie tylko nagrodzi, ale na pewno i pokrzepi właścicieli polskich firm w tym trudnym roku.
Rywalizacja 50 państw
Walczą oni o miano najlepszego przedsiębiorcy, na co dzień jednak o skuteczność zarządzania firmą w obliczu ogólnego pogorszenia koniunktury. Ernst & Young Przedsiębiorca Roku to jedyna tej skali (ponad 10 tys. kandydatów), międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych na świecie przedsiębiorców. Konkurs jest organizowany od 1986 roku. Uczestniczy w nim ponad 50 państw.
W Ameryce - gdzie narodziła się idea konkursu - program ten określany jest mianem biznesowych Oskarów. Ernst & Young Przedsiębiorca Roku jest konkursem osobowości, a nie firm. Jury podejmuje decyzję o wyborze najlepszego przedsiębiorcy w oparciu o takie kryteria jak: przedsiębiorczość, działalność międzynarodowa, innowacyjność, relacje z pracownikami i najbliższym otoczeniem oraz wyniki finansowe.
Analizując wszystkie dane, informacje i liczby, członkowie jury nie tracą z oczu człowieka i dążą do poznania jego osobowości. Nazwiska tegorocznych laureatów konkursu zostaną ogłoszone podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się w sobotę, 28 listopada, w Hali Wysokich Napięć Instytutu Energetyki w Warszawie.
Polski zwycięzca konkursu będzie reprezentował nasz kraj podczas światowego finału konkursu w Monte Carlo, wiosną przyszłego roku. Spośród wielu do ścisłej czołówki dostali się: Dariusz Topolewski (prezes zarządu Oponeo.pl), Arkadiusz Kocemba (członek zarządu) oraz Ryszard Zawieruszyński (przewodniczący rady nadzorczej), pomysłodawcy firmy Citynet Media S.C., z której to wyodrębniła się spółka Oponeo.pl dziś wiodąca prym w sprzedaży opon elektronicznymi kanałami dystrybucji.
Początki działalności wiążą się z rejestracją kilkudziesięciu domen internetowych i koncepcją stworzenia branżowych portali informacyjnych. W 1999 roku uruchomiony został portal oponiarski opony.com.pl, dziś jedyny tego typu portal tematyczny w polskim internecie.
Przetrwali kryzys
Lata w jakich firma zaczęła funkcjonować to okres kiełkowania e-commerce w Polsce, wszelkie wypracowane modele były absolutnie innowacyjne. Firma przetrwała kryzys, jaki dotknął polską gospodarkę w roku 2000, z powodzeniem zadebiutowała w roku 2007 na Giełdzie Papierów Wartościowych, obecnie zaś, wychodząc naprzeciw konsekwencjom kolejnego załamania gospodarczego, jest w trakcie ekspansji na rynki zagraniczne. W 2009 roku uruchomiła serwisy internetowe w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech.
Jak nauczyły założycieli dotychczasowe doświadczenia, kryzys pozwala "wypłynąć" autorom innowacji zarówno sprzyjających ograniczaniu kosztów, jak i niosącym nowe funkcjonalności bez ponoszenia większych wydatków. Znamiona obu cech znajdują się w strategiach zdobywania rynków zagranicznych przez Oponeo.pl.
Pomysłowość i konsekwencja w koncentrowaniu się na nowoczesnych rozwiązaniach, w szczególności funkcjonalnych, to podstawa, na której stoi dzisiaj firma nowych technologii, obsługująca blisko pół mln klientów, a która zrodziła się w głowach kilku dwudziestoparolatków.
