Celem działań złodziei jest zdobycie dostępu do pieniędzy na rachunku oraz danych osobowych. Najgorsze, że przestępcy działają lawinowo: kiedy już zdobędą czyjeś dane, potrafią w ciągu jednego dnia zaciągnąć na tę osobę nawet kilkadziesiąt pożyczek.
Tak działają oszuści telefoniczni
Oszuści stosują zaawansowane technologie. Wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego banku. Rozmowy nawiązywane przez złodziei danych mogą trwać długo. Z jednej strony potencjalna ofiara poddawana jest manipulacji - przestępcy z wykorzystaniem narzędzi technologicznych potrafią przełączać rozmowę do innych fałszywych „konsultantów”, aby upozorować prawdziwy kontakt z bankiem. Z drugiej strony, ofiara narażona jest na sugestywne socjotechniki.
- Złodziej opisuje sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - podpowiada Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.
Uważaj na oszukańcze telefony. Oto jak nie dać się naciągnąć
By uchronić swoje dane i pieniądze, warto stosować się do tych rad:
- Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz obawę co do wiarygodności osoby, która dzwoni, natychmiast rozłącz się. Lepiej samemu zadzwonić na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą;
- Pamiętaj: pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie;
- Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz;
- Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę;
- Miej włączone Alerty BIK – ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane zaciąga kredyt, pożyczkę, zawiera umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty. To sposób, by na stałe chronić się przed wyłudzeniem, bo nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione.