Natomiast gdy trafi nam się wadliwy towar, to możemy go reklamować.
Pani Maria z Bydgoszczy większość prezentów już kupiła. - Córka znajdzie pod choinką markowy sweterek. Bardzo mi się podoba ten fason, ale obawiam się, że kolor może Ani nie przypaść do gustu. Sweterek kosztował prawie 400 złotych. Czy po gwiazdce mogłabym zwrócić towar do sklepu? - pyta nasza Czytelniczka.
Zwrócą pieniądze?
Nie ma takiej możliwości. Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej można jedynie do sklepu oddać towar, który jest niezgodny z umową. Takiego kryterium nie spełnia produkt, który przestał nam się podobać. W Federacji Konsumentów w Warszawie przyznają: - Na szczęście wiele sklepów dobrowolnie zobowiązuje się, że zwróci nam pieniądze, jeśli zrezygnujemy z zakupu w określonym przez sklep terminie. Należy to jednak sprawdzić jeszcze przed zakupem i dowiedzieć się dokładnie, jakie są warunki zwrotu, a przede wszystkim, czy sklep zwróci nam pieniądze, czy tylko zgodzi się na wymianę produktu na inny w tej samej cenie.
Co w reklamacji
A jeśli towar jest niezgodny z umową, to czy możemy go reklamować? Oczywiście. Mamy na to dwa lata od dnia zakupu. Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe informacje:
- data zgłoszenia,
- określenie sprzedawcy i kupującego,
- określenie towaru, który jest niezgodny z umową
- opisanie tych niezgodności (wad)
- co wybieramy - nieodpłatną naprawę czy wymianę
Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do naszej reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych, liczonych od dnia następnego po dniu, w którym ją złożyliśmy. Nieudzielenie odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji. Powinna być wtedy załatwiona tak, jak napisaliśmy w dokumencie reklamacyjnym. Nie jest jednak powiedziane, w jaki sposób mamy otrzymać odpowiedź, dlatego należy to ustalić i zapisać w dokumencie reklamacyjnym.
Czas na udzielenie odpowiedzi przez sprzedawcę nie oznacza, że towar w tym właśnie czasie będzie naprawiony lub wymieniony. Powinno to być zrobione w odpowiednim czasie, a to zależy od rodzaju towaru i celu jego nabycia.
Okazyjnie, czyli taniej
Czy możemy reklamować przeceniony produkt kupiony na wyprzedaży lub w promocji? Oczywiście. Obniżenie ceny nie wyklucza możliwości reklamowania towaru. Został przecież kupiony jako pełnowartościowy, bez wad, tyle że okazyjnie, bo taniej. Inaczej będzie, gdy powodem obniżenia ceny jest jakaś wada towaru, o której wiedzieliśmy. W takim przypadku nie można zgłaszać do sprzedawcy tej wady, o której nas poinformował, ale inne tak.
Jak skorzystać z udzielonej gwarancji
Wyślij świąteczną e-kartkę!
Szybkim krokiem zbliżają się święta. Wkrótce bedziemy, jak co roku, wysyłać najbliższym życzenia zdrowia, pomyślności i spokojnych świąt w rodzinnym gronie.
Ale nie musimy czekać. Zróbmy miłą niespodziankę bliskim, wysyłając już teraz życzenia, dzięki dostępnym na naszej stronie świątecznym e-kartkom. Gwarantujemy, że tym drobnym gestem sprawcie ogromną radość wszystkim, których kochacie.
Często kupując towar otrzymujemy od sprzedawcy dokument gwarancyjny. Musi określać uprawnienia przysługujące nam-klientom.
Wystawienie gwarancji nie jest obowiązkowe. Jeżeli do produktu załączono jednak gwarancję, to jest to dodatkowe uprawnienie i tylko od nas zależeć będzie, czy z niego skorzystamy w momencie składania reklamacji. Nie mamy jednak takiego obowiązku. Uwaga! Mamy prawo reklamować towar przede wszystkim u sprzedawcy, który ponosi odpowiedzialność ustawową (z mocy prawa) za sprzedany nam towar.
W gwarancji powinny być umieszczone pewne informacje, by była ona ważna.
Zatem muszą się w niej znaleźć:
- nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
- czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
- obowiązki gwaranta,
- uprawnienia kupującego, gdyby towar okazał się wadliwy.
W Federacji Konsumentów w Warszawie tłumaczą: - Jeżeli dokument gwarancyjny nie zawiera obowiązków gwaranta, takiego oświadczenia nie uważa się za gwarancję, np. napis na opakowaniu "5 lat gwarancji". Prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji, wobec czego gwarant może określić go według swego uznania.
Kupujemy w sieci
Wyślij świąteczną e-kartkę!
Szybkim krokiem zbliżają się święta. Wkrótce bedziemy, jak co roku, wysyłać najbliższym życzenia zdrowia, pomyślności i spokojnych świąt w rodzinnym gronie.
Ale nie musimy czekać. Zróbmy miłą niespodziankę bliskim, wysyłając już teraz życzenia, dzięki dostępnym na naszej stronie świątecznym e-kartkom. Gwarantujemy, że tym drobnym gestem sprawcie ogromną radość wszystkim, których kochacie.
Jak mądrze i ostrożnie robić zakupy w internecie, by nie dać się oszukać?
Przede wszystkim musimy znać sprzedawcę. Upewnijmy się, że posiadamy nie tylko adres jego poczty elektronicznej, ale też adres stacjonarny, bądź numer telefonu.
Bądźmy ostrożni podając numer karty kredytowej lub debetowej przez internet. Zawsze sprawdźmy, czy znajdujemy się na bezpiecznej stronie internetowej, zanim podamy swoje dane on-line. Pamiętajmy o potwierdzeniu zamówienia zanim zapłacimy.
Mamy 10 dni od wydania rzeczy, by zrezygnować z zakupu bez podawania konkretnego powodu. Wyjątek stanowią dobra takie jak: żywność, rozpakowane płyty CD, kasety video i oprogramowanie komputerowe.
Zachowajmy wszystkie rachunki i inne dokumenty, które otrzymaliśmy podczas dokonywania zakupu. Wydrukujmy bądź skopiujmy swoje zamówienie, jeśli kupujemy on-line, bądź za zamówieniem pocztowym. To samo dotyczy zasad i warunków zakupu, które przedstawione były na stronie internetowej. Zatrzymajmy katalog sprzedawcy, całą korespondencję pomiędzy nami a sprzedającym.