MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczny most autostradowy wyrasta pod Grudziądzem

Paweł Marwitz
- Miesięcznie przybywa  około stu metrów mostu - mówi Michał Drywa, kierownik budowy
- Miesięcznie przybywa około stu metrów mostu - mówi Michał Drywa, kierownik budowy fot. Paweł Marwitz
- To będzie najdłuższa przeprawa w Polsce. Jej budowa jest dla nas dużym wyzwaniem -mówi Michał Drywa, kierownik budowy mostu autostradowego.

www.pomorska.pl/grudziadz

Więcej informacji z Grudziądza znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/grudziadz

E-wydanie Gazety Pomorskiej

E-wydanie Gazety Pomorskiej

Nie możesz kupić papierowego wydania naszej gazety? Teraz możesz dowiedzieć się, co dzieje się w twoim regionie, kraju i świecie także czytając e-wydanie "Pomorskiej KLIKNIJ TUTAJ

Już dziś widać, jak gigantycznych rozmiarów jest ta inwestycja. Setki pracowników pracują tu na dwie zmiany od godz. 7 rano do 19. Według przewidywań, prace przy budowie mostu pod Grudziądzem mają potrwać do czasu zakończenia budowy całego odcinka A1 z Nowych Marz do Torunia, czyli do końca 2011 roku.

Most będzie miał prawie dwa kilometry długości
Powstająca przeprawa składa się z mostu nurtowego nad korytem Wisły i dwóch estakad dojazdowych po obu stronach rzeki. Łącznie będzie miał prawie dwa kilometry długości.

Most budowany jest z segmentów prefabrykowanych w wytwórniach zlokalizowanych przy przyczółkach mostu. W specjalnej formie tworzone są elementy o długości 24 metrów każdy. Kiedy są gotowe, za pomocą siłowników hydraulicznych zostają wypychane w stronę Wisły. Jest to tzw. metoda nasuwowa. Segmenty położone nad rzeką będą układane metodą nawisową, raz z jednej raz z drugiej strony.
- Budowa jednego segmentu zajmuje nam około tygodnia - tłumaczy Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy koncesjonariusza autostrady Gdańsk Transport Company. - Przy tej przeprawie drogowcy spędzą łącznie trzy sezony budowlane. Jest to "wąskie gardło" całego odcinka A1, bo mamy tu dużo do zrobienia, ale zdążymy na czas.

Trzeci pas, na zapas
Do wybudowania tego kolosa potrzeba 80 tys. metrów sześciennych betonu, ponad 11,4 tys. ton stali i 2,2 tys. ton stali wysokiej wytrzymałości. - Bardzo niewiele nam zabraknie, aby ten most budowany metodą nasuwową można było zakwalifikować do rekordu świata - dodaje Ewa Łydkowska. - Szerokość jednej nitki przeprawy to ponad 17 metrów.

Choć autostrada, zgodnie z realizowanym projektem, będzie miała dwa pasy ruchu w każdą ze stron, to most jest budowany tak, aby w przyszłości zmieściły się na nim także oba trzecie pasy ruchu, bez konieczności przebudowywania obiektów mostowych.

Głównym projektantem mostu jest Piotr Wanecki, który zaprojektował m.in. most Milenijny we Wrocławiu i Zwierzyniecki w Krakowie.
Poza przeprawą pod Grudzią- dzem jest jeszcze budowanych blisko 50 innych obiektów inżynieryjnych na 62-kilometrowym odcinku A1 z okolic Grudziądza do Torunia. Jednym z nich jest wiadukt autostradowy nad drogą krajową nr 55 Stolno - Grudziądz w Klęczkowie.

W lesie wyrosły już podpory
Grudziądzanie często jeżdżący tą trasą widzą, że krajobraz przy Górze Klęczkowskiej zmienia się diametralnie. Powstały tu już podpory przyszłego wiaduktu.
- Choć pogoda się zmienia - raz mamy upały, a raz deszcze - musimy sobie dawać radę i robota jakoś idzie - mówi Zbigniew Ziętko, budowlaniec pracujący przy wiadukcie.
Praktycznie na każdym kilometrze przyszłej A1 w naszym regionie coś się dzieje. W wielu miejscach jest już położony asfalt. Przy tym wszystkim na razie pracuje około 3,5 tys. osób, ale w szczycie ma być ich łącznie nawet 5,5 tys.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska