https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczny most autostradowy wyrasta pod Grudziądzem

Paweł Marwitz
- Miesięcznie przybywa  około stu metrów mostu - mówi Michał Drywa, kierownik budowy
- Miesięcznie przybywa około stu metrów mostu - mówi Michał Drywa, kierownik budowy fot. Paweł Marwitz
- To będzie najdłuższa przeprawa w Polsce. Jej budowa jest dla nas dużym wyzwaniem -mówi Michał Drywa, kierownik budowy mostu autostradowego.

www.pomorska.pl/grudziadz

Więcej informacji z Grudziądza znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/grudziadz

E-wydanie Gazety Pomorskiej

E-wydanie Gazety Pomorskiej

Nie możesz kupić papierowego wydania naszej gazety? Teraz możesz dowiedzieć się, co dzieje się w twoim regionie, kraju i świecie także czytając e-wydanie "Pomorskiej KLIKNIJ TUTAJ

Już dziś widać, jak gigantycznych rozmiarów jest ta inwestycja. Setki pracowników pracują tu na dwie zmiany od godz. 7 rano do 19. Według przewidywań, prace przy budowie mostu pod Grudziądzem mają potrwać do czasu zakończenia budowy całego odcinka A1 z Nowych Marz do Torunia, czyli do końca 2011 roku.

Most będzie miał prawie dwa kilometry długości
Powstająca przeprawa składa się z mostu nurtowego nad korytem Wisły i dwóch estakad dojazdowych po obu stronach rzeki. Łącznie będzie miał prawie dwa kilometry długości.

Most budowany jest z segmentów prefabrykowanych w wytwórniach zlokalizowanych przy przyczółkach mostu. W specjalnej formie tworzone są elementy o długości 24 metrów każdy. Kiedy są gotowe, za pomocą siłowników hydraulicznych zostają wypychane w stronę Wisły. Jest to tzw. metoda nasuwowa. Segmenty położone nad rzeką będą układane metodą nawisową, raz z jednej raz z drugiej strony.
- Budowa jednego segmentu zajmuje nam około tygodnia - tłumaczy Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy koncesjonariusza autostrady Gdańsk Transport Company. - Przy tej przeprawie drogowcy spędzą łącznie trzy sezony budowlane. Jest to "wąskie gardło" całego odcinka A1, bo mamy tu dużo do zrobienia, ale zdążymy na czas.

Trzeci pas, na zapas
Do wybudowania tego kolosa potrzeba 80 tys. metrów sześciennych betonu, ponad 11,4 tys. ton stali i 2,2 tys. ton stali wysokiej wytrzymałości. - Bardzo niewiele nam zabraknie, aby ten most budowany metodą nasuwową można było zakwalifikować do rekordu świata - dodaje Ewa Łydkowska. - Szerokość jednej nitki przeprawy to ponad 17 metrów.

Choć autostrada, zgodnie z realizowanym projektem, będzie miała dwa pasy ruchu w każdą ze stron, to most jest budowany tak, aby w przyszłości zmieściły się na nim także oba trzecie pasy ruchu, bez konieczności przebudowywania obiektów mostowych.

Głównym projektantem mostu jest Piotr Wanecki, który zaprojektował m.in. most Milenijny we Wrocławiu i Zwierzyniecki w Krakowie.
Poza przeprawą pod Grudzią- dzem jest jeszcze budowanych blisko 50 innych obiektów inżynieryjnych na 62-kilometrowym odcinku A1 z okolic Grudziądza do Torunia. Jednym z nich jest wiadukt autostradowy nad drogą krajową nr 55 Stolno - Grudziądz w Klęczkowie.

W lesie wyrosły już podpory
Grudziądzanie często jeżdżący tą trasą widzą, że krajobraz przy Górze Klęczkowskiej zmienia się diametralnie. Powstały tu już podpory przyszłego wiaduktu.
- Choć pogoda się zmienia - raz mamy upały, a raz deszcze - musimy sobie dawać radę i robota jakoś idzie - mówi Zbigniew Ziętko, budowlaniec pracujący przy wiadukcie.
Praktycznie na każdym kilometrze przyszłej A1 w naszym regionie coś się dzieje. W wielu miejscach jest już położony asfalt. Przy tym wszystkim na razie pracuje około 3,5 tys. osób, ale w szczycie ma być ich łącznie nawet 5,5 tys.

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja jego
Nie złamiesz Maliniaka, bo on jest jak taca -blaszana.
Tylko sie wygnie, jak o podłogę pi pi pi z dnie..
j
jo
A wiecie co powiedział most autostradowy do minGrabarczyka i władz Grudziądza? Nie łamcie się

A oni mu odpowiedzieli. Nie łam się teraz
G
Gość
Skandaliczna jakość wykonanych prac na ul. Paderewskiego nie wzrusza Prezydenta i jego v-ce. Uważają, że jest OK. Źle wykonane studzienki obrobione masą asfaltową, która się wykrusza i są ubytki po kilku miesiącach eksploatacji, nie dokończona zieleń, brud, przebitumowania nawierzchni, zapadnięte chodniki itd.. Czy Grudziądzanie nie maja prawa do tego aby Prezydent i Radni (wybrani na przedstawicieli mieszkańców) wyciągali konsekwencje z takich efektów? Czy nie pora na zmiany stanu istniejącego? To chyba nie jest pytanie retoryczne?
G
Gość
Święta prawda w tym co piszesz z jednym dodatkiem. Należałoby też szukać innego prezydenta bo ten ewidentnie sobie nie radzi.

To już inny temat.
G
Gość
Miasto ciągle mówi i chwali się A1, ale prawdą jest to że Łazarczyk nic nie potrafi i dobrze że nie ma nic wspólnegoz tą inwestycją. Średnicówka oby była oddana w tym roku. Patrząc na postęp prac budowy wiaduktu to ręce opadają. Jest to ustrój nośny sprężony więc w tym momencie kiedy nie ma jeszcze przyczółka południowego i podpory pośredniej to wrzesień można włożyć między bajki. Prezydent powinien szukać nowej kadry do ZDM właśnie wśród pracowników Skanska i pozbyć się dyletantów.

Święta prawda w tym co piszesz z jednym dodatkiem. Należałoby też szukać innego prezydenta bo ten ewidentnie sobie nie radzi.
G
Gość
Od kiedy to most przez Wisłę jest inwestycją miejską. Nie oszukujmy się gdyby taka inwestycja zależała od obecnych władz Grudziądza to nawet jedna podpora by jeszcze nie stała. Wykazali się oni paru miesięcznym opóźnieniem w budowie II etapu średnicówki o trzecim nie warto wspominać bo trochę przypomina science fiction ( z naciskiem na fiction).Najpewniej most będzie, autostrada będzie i oczywiście paru kilometrowa dziura w dojeździe do A1. Brawo!!!!!

Miasto ciągle mówi i chwali się A1, ale prawdą jest to że Łazarczyk nic nie potrafi i dobrze że nie ma nic wspólnegoz tą inwestycją. Średnicówka oby była oddana w tym roku. Patrząc na postęp prac budowy wiaduktu to ręce opadają. Jest to ustrój nośny sprężony więc w tym momencie kiedy nie ma jeszcze przyczółka południowego i podpory pośredniej to wrzesień można włożyć między bajki. Prezydent powinien szukać nowej kadry do ZDM właśnie wśród pracowników Skanska i pozbyć się dyletantów.
G
Gość
To dobrze, że są jeszcze tacy ludzie w Grudziądzu, których cieszą takie inwestycje.

Od kiedy to most przez Wisłę jest inwestycją miejską. Nie oszukujmy się gdyby taka inwestycja zależała od obecnych władz Grudziądza to nawet jedna podpora by jeszcze nie stała. Wykazali się oni paru miesięcznym opóźnieniem w budowie II etapu średnicówki o trzecim nie warto wspominać bo trochę przypomina science fiction ( z naciskiem na fiction).Najpewniej most będzie, autostrada będzie i oczywiście paru kilometrowa dziura w dojeździe do A1. Brawo!!!!!
j
jo
To dobrze, że są jeszcze tacy ludzie w Grudziądzu, których cieszą takie inwestycje.
j
jo
A wiecie co powiedział most autostradowy do minGrabarczyka i władz Grudziądza? Nie łamcie się!
G
Gość
Gigantyczne opóźnienie w realizacji Trasy Średnicowej spowodowane przez nieudolność Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu

Ale i tak sobie z tego nic nie robią. Mało tego pewnie będą nagrodzeni co najmniej godziwymi nagrodami. By żyło się lepiej - IM
G
Gość
To jest to!
G
Gość
Gigantyczne opóźnienie w realizacji Trasy Średnicowej spowodowane przez nieudolność Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu!
G
Gość
a jak sobie wyobrażasz międzynarodowy szlak handlowy bez możliwości przejazdu przez rzekę...
jeśli ktoś myśli,że ta inwestycja będzie bazowała na opłatach z jednorazowych przejazdach nad morze we wakacje-to muszę go rozczarować...
...drogi gościu-GTC sra na ciebie i twoje zdanie,a tym bardziej na twój przejazd tą autostradą-nawet raz w miesiącu...

po za tym jest XXI wiek...ogarnijta się,nawet w Afryce mają autostrady...

Taka prawda. Ubolewać trzeba jednak nad jakością kadry ZDM Grudziądz (przydupasów Wiśniewskiego), którzy nic nie robią aby Grudziądz połończyć ze światem. Nasuwa się putanie czy w ogóle to potrafią. Należy także podkreślić fakt, że Łazarczyk (wiocha) i jej Murgała nie są Grudziądzanami i mają to w d... e.
G
Gość
a jak sobie wyobrażasz międzynarodowy szlak handlowy bez możliwości przejazdu przez rzekę...
jeśli ktoś myśli,że ta inwestycja będzie bazowała na opłatach z jednorazowych przejazdach nad morze we wakacje-to muszę go rozczarować...
...drogi gościu-GTC sra na ciebie i twoje zdanie,a tym bardziej na twój przejazd tą autostradą-nawet raz w miesiącu...

po za tym jest XXI wiek...ogarnijta się,nawet w Afryce mają autostrady...

Taka prawda. Ubolewać trzeba jednak nad jakością kadry ZDM Grudziądz (przydupasów Wiśniewskiego), którzy nic nie robią aby Grudziądz połończyć ze światem. Nasuwa się putanie czy w ogóle to potrafią. Należy także podkreślić fakt, że Łazarczyk i jej Murgałe nie są Grudziądzanami i mają to w d... e.
k
knurosław
Ciekawe komu potrzebny ten most ?

a jak sobie wyobrażasz międzynarodowy szlak handlowy bez możliwości przejazdu przez rzekę...
jeśli ktoś myśli,że ta inwestycja będzie bazowała na opłatach z jednorazowych przejazdach nad morze we wakacje-to muszę go rozczarować...
...drogi gościu-GTC sra na ciebie i twoje zdanie,a tym bardziej na twój przejazd tą autostradą-nawet raz w miesiącu...

po za tym jest XXI wiek...ogarnijta się,nawet w Afryce mają autostrady...
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska