https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grudziądz. Wojsko sprzedaje za pół ceny teren pod pętlę. Miasto chce taniej lub za darmo

(marz)
Od pętli na Tarpnie ma się zacząć generalna modernizacja torowiska
Od pętli na Tarpnie ma się zacząć generalna modernizacja torowiska Maryla Rzeszut
Do 50 proc. wojsko obniża cenę działki na pętli tramwajowej w Tarpnie. Miastu teren jest potrzebny, by ruszyć z przebudową torowisk.

Wojsko nie chce rozdawać za darmo swojego mienia. Armia jest niedofinansowana. Dotkliwie odczuwa brak funduszy.

- Samorząd grudziądzki wystąpił o 70-procentową bonifikatę za teren przy ul. Legionów i Mieszka I. Najpierw zaproponowaliśmy zniżkę 30 proc., ale dla miasta było za drogo - wyjaśnia Małgorzata Golińska, rzecznik Agencji Mienia Wojskowego w Warszawie. - 27 października wysłaliśmy do władz Grudziądza pismo z ostateczną ofertą: sprzedamy za połowę ceny, w trybie bezprzetargowym. O ile nie sprzeciwi się wojewoda.

Czytaj też: Grudziądz. Modernizacja torowiska zostanie okrojona
Czy władze Grudziądza na to przystaną?

- Miasto wystąpiło w maju br. do prezesa Agencji Mienia Wojskowego w sprawie sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości przy ul. Mieszka I i udzieleniu bonifikaty od ceny w wysokości 70% wartości - potwierdza Magda Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza. - Miasto od lat 60. ponosiło nakłady na urządzenie w tym miejscu parku, utrzymanie i konserwację zieleni. Samorząd nadal negocjuje z Agencją Mienia Wojskowego przekazanie terenu bezpłatnie. Tym bardziej, że ustawa umożliwia Agencji przekazanie gruntu nieodpłatnie, z przeznaczeniem na cel publiczny.

"Obcinają" torowiska

Na razie miasto redukuje projekt przebudowy tramwajów. Musi być tańszy o 20 mln zł. Jest "obcinany".
Szkoda, bo obejmuje m.in. nowoczesną centralę, na trasie "dwójki", aż do Rządza ma powstać elektroniczny system informacji pasażerskiej, a kursowanie tramwajów, po supernowoczesnym podłożu, ma być ciche i bez drgań.

Z czego można zrezygnować?

Jacek Bederski, szef działu inwestycji i inżynierii ruchu Zarządu Dróg Miejskich mówi, że rozważano pominięcie np. centrali.

Jednak Jolanta Nowak, inspektor z tego działu zastrzega, że jest to możliwe, o ile projektanci wszystkich specjalności, m.in. elektrycy, drogowcy, zgodzą się na to. - Prace projektowe kilku grup fachowców koordynuje firma Vialis z Poznania. Na decyzję, czego w projekcie może nie być, mają jeszcze około tygodnia. Można wykreślić z projektu niektóre elementy, a także szukać tańszych materiałów. To drugie jest trudne. W drogownictwie można w ten sposób zaoszczędzić, ale w tramwajach praktycznie brak konkurencji na rynku. Niewiele miast ma tramwaje i producenci dyktują warunki. Absolutnie nie wolno wykreślić elektronicznych, inteligentnych systemów, gdyż jest to warunek przyznania nam przez Unię Europejską dofinansowania.

Pozwolenie na budowę jest. - O nowe, dla zmienionego projektu, nie musimy występować. Zrobimy protokół robót zaniechanych - tłumaczy Jacek Bederski.

Nie było w przeszłości miasta przebudowy torowisk tramwajowych na taką skalę. Grudziądz dostał dofinansowanie z Unii Europejskiej na przebudowę ekologicznego środka komunikacji: tramwajów. Inwestycja idzie jednak jak po grudzie. Najpierw miasto zdecydowało, że pominie przebudowę linii nr 1, a nawet ją zlikwidowało. Na rzecz nieekologicznych autobusów. Jak tłumaczy ratusz - "jedynka" była skrajnie nieekonomiczna.

Niedawno okazało się, że wycena modernizacji torowisk: 42 mln zł jest za niska. Firmy przystąpią do przetargu za co najmniej 66 mln zł.

Wiadomości z Grudziądza

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasażer wnerwiony
Skoro to nie taki wysoki koszt tego kawałka terenu to dlaczego miasto już dawno nie kupiło? Chce zniżki 70 proc lub za darmo. Nigdy nie rusza z przebudową torowisk jeśli bedą sie tak "wozić' z kupnem terenu pod petlę. teraz jak są plany to musza budowac według projektu . Zmienianie i wymyslanie nowego topru do ronda itp tylko przedłuży inwestycję
T
Tom
Szanowny Jacku ! Słuszna uwaga. Pamiętam, że przed laty linia była dłuższa i kończyła się "mijanką" przy pawilonie.

Grudziądzkie obecne władze niestety marnują szanse rozwoju miasta. Inowrocław rozwija funkcję uzdrowiskową wiedząc iż nie będą potęgą przemysłową. Włocławek także "przegania" Grudziądz. A co w Grudziądzu ? Galeria i kolejne sklepy ?

Czy wiecie, że w Bydgoszczy są daleko zaawansowane prace modernizujące linie tramwajowe ( most tramwajowy, ulica Dworcowa, Gdańska )?

Niestety ekipa "Maliniaka" jest tu i jeszcze kilka lat...
Masz rację "Niko" byłem niedawno w Gdańsku roboty idą pełną parą co się odczuwa jadąc w korkach, ale to są prace związane z Euro 2012 bo jak wiadomo Gdańsk będzie gościł piłkarzy.
T
Tom
Wybudujcie linię do szpitala nawet jednotorową.To jest przyszłość.A po drugie- zamiast budować pentlę w Tarpnie trzeba przedłużyć linię aż do granic miasta w pobliże ronda.Aż się o to prosi.

Tak dla jasności,o którym rondzie mówisz, bo o ile znam topografię Grudziądza żadna wylotówka nie kończy się rondem.
G
Gość
AMW to jedna z najbardziej niepotrzebnych agencji wojskowych. Dysponując sporym majątkiem albo go sprzedaje za bezcen - patrz duże miasta czy Półwysep Helski - albo go marnotrawi, organizując przetargi, gdzie nie ma zainteresowanych ze względu na cenę. Jednym z takich obiektów w Grudziądzu jest hotel "Ułan". Do końca tej dekady wojsko zmniejszając swoje włości zacznie pozbywać się dalszych terenów - w naszym mieście moim faworytem jest kompleks dawnych chemików/saperów, przy ulicy Legionów. Co się zaś tyczy tego skrawka terenu przy ul. Mieszka - nie wierzę, że jest to wysoki koszt. Miasto łożąc przez lata w gospodarowanie tym terenem ma niezły argument za obniżeniem ceny. Inna sprawa - czy warto? Przecież w tej okolicy nie planuje się zajezdni - a jedynie pętlę czy raczej modernizację tego, co jest. I tak coś czuję, że teren ten kupi firma czy osoba X a następnie za Y lat odkupi to miasto w imię wyższej konieczności
k
koks
Ja proponuje aby pierwszy znawca i elektryk tematyki torowo-tramwajowej Sikora przestał wymyślać bzdety i dopuścił ludzi którzy mają pojęcie i siedzą w temacie :tory,trakcja i tramwaje: i dał im pracować a napewno będą efekty i może będzie istniał tramwaj w naszym mieście.
N
Niko
Szanowny Jacku ! Słuszna uwaga. Pamiętam, że przed laty linia była dłuższa i kończyła się "mijanką" przy pawilonie.

Grudziądzkie obecne władze niestety marnują szanse rozwoju miasta. Inowrocław rozwija funkcję uzdrowiskową wiedząc iż nie będą potęgą przemysłową. Włocławek także "przegania" Grudziądz. A co w Grudziądzu ? Galeria i kolejne sklepy ?

Czy wiecie, że w Bydgoszczy są daleko zaawansowane prace modernizujące linie tramwajowe ( most tramwajowy, ulica Dworcowa, Gdańska )?

Niestety ekipa "Maliniaka" jest tu i jeszcze kilka lat...
G
Gość
Gdyby nie opieszałość i ciągnięcie latami projektu,to już dawno inwestycja była by na ukończeniu a tak kolejna przesunięta inwestycja na kolejne lata i kto wie czy w roku wyborczym się nie zakończy?! tyle że tu konsekwencją są wyższe ceny materiałów budowlanych i innych bo jeśli wszystko rozpoczęło by się wtedy kiedy miało nie trzeba było by rezygnować z czegoś!
J
Jacek
Wybudujcie linię do szpitala nawet jednotorową.To jest przyszłość.A po drugie- zamiast budować pentlę w Tarpnie trzeba przedłużyć linię aż do granic miasta w pobliże ronda.Aż się o to prosi.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska