Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Handlowcy oszukują klientów na przedświątecznych zakupach

Monika Stefanek, "Głos Szczeciński"
Fot. sxc
Święta coraz bliżej. Wszystkie sklepy wykorzystują tę okazję i kuszą klientów obniżkami cen, darmowymi dodatkami do zakupów, okazjami... Niestety, wielu handlowców reaguje na przedświąteczną gorączkę... oszustwem.

Przeprowadzona ostatnio kontrola Inspekcji Handlowej wykazała wiele nieprawidłowości. Zastrzeżenia wzbudziło blisko 30 procent zbadanych towarów. To o ponad 6 procent więcej niż w ubiegłym roku.

Robiąc przedświąteczne zakupy zwróćmy uwagę na cenę produktu. Najwięcej zastrzeżeń inspektorów dotyczyło bowiem niewłaściwego ich oznakowania. W wielu przypadkach klienci nie byli informowani, ile wynosiła cena towaru przed promocją.

Uwaga na "gratisy"! Różnice w cenach wyrobów z dołączonymi darmowymi dodatkami i bez dodatków wynosiły od kilku groszy do nawet 100 zł.

Nieprawidłowości dotyczyły także różnic między informacjami podawanymi w ulotce reklamowej a ceną obowiązującą przed promocją. Zdarzały się także przypadki, w których cena promocyjna była równa cenie sprzed promocji, nigdy nie obowiązywała lub obowiązywała tuż przed promocją.

Szczególną ostrożność należy zachować kupując produkty spożywcze. Pamiętajmy o tym, że nieświeżą żywność można reklamować zawsze u sprzedawcy od razu po stwierdzeniu nieprawidłowości. Żywność paczkowaną można reklamować w terminie trzech dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - trzy dni od momentu zakupu.

Najważniejszy przy kupnie żywności jest ich termin ważności. Zawsze powinniśmy sprawdzać datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia - pierwsze oznaczenie dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: "najlepiej spożyć przed". Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem "należy spożyć do" i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia.

W dochodzeniu praw pomogą nam dowody zakupu - najlepiej paragony, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze. Jeśli produkt nie ma wad, a jedynie po dłuższym zastanowieniu okazało się, że nie będzie nam potrzebny, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze.

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie www.uokik.gov.pl lub pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 800 008, czynnym od godz. 9.00 do 17.00.
Więcej o sklepowych oszustwach przeczytasz w artykule "Jak handlowcy oszukują przed świętami" na stronie www.gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska