Przeprowadzona ostatnio kontrola Inspekcji Handlowej wykazała wiele nieprawidłowości. Zastrzeżenia wzbudziło blisko 30 procent zbadanych towarów. To o ponad 6 procent więcej niż w ubiegłym roku.
Robiąc przedświąteczne zakupy zwróćmy uwagę na cenę produktu. Najwięcej zastrzeżeń inspektorów dotyczyło bowiem niewłaściwego ich oznakowania. W wielu przypadkach klienci nie byli informowani, ile wynosiła cena towaru przed promocją.
Uwaga na "gratisy"! Różnice w cenach wyrobów z dołączonymi darmowymi dodatkami i bez dodatków wynosiły od kilku groszy do nawet 100 zł.
Nieprawidłowości dotyczyły także różnic między informacjami podawanymi w ulotce reklamowej a ceną obowiązującą przed promocją. Zdarzały się także przypadki, w których cena promocyjna była równa cenie sprzed promocji, nigdy nie obowiązywała lub obowiązywała tuż przed promocją.
Szczególną ostrożność należy zachować kupując produkty spożywcze. Pamiętajmy o tym, że nieświeżą żywność można reklamować zawsze u sprzedawcy od razu po stwierdzeniu nieprawidłowości. Żywność paczkowaną można reklamować w terminie trzech dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - trzy dni od momentu zakupu.
Najważniejszy przy kupnie żywności jest ich termin ważności. Zawsze powinniśmy sprawdzać datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia - pierwsze oznaczenie dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: "najlepiej spożyć przed". Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem "należy spożyć do" i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia.
W dochodzeniu praw pomogą nam dowody zakupu - najlepiej paragony, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze. Jeśli produkt nie ma wad, a jedynie po dłuższym zastanowieniu okazało się, że nie będzie nam potrzebny, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie www.uokik.gov.pl lub pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 800 008, czynnym od godz. 9.00 do 17.00.
Więcej o sklepowych oszustwach przeczytasz w artykule "Jak handlowcy oszukują przed świętami" na stronie www.gs24.pl