Inspekcji dokonano w 8 województwach, w tym w pomorskim i warmińsko-mazurskim.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że hulajnogi kontrolowano pod kątem spełniania wymagań bezpieczeństwa określonych w ustawie z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ale też z uwzględnieniem kryteriów zawartych w normach dotyczących rolkowego sprzętu sportowego.
Mogą stwarzać zagrożenie
Jak wyliczono - 12,82 proc. produktów może stwarzać zagrożenie dla konsumentów z powodu wad konstrukcyjnych. 41,03 proc. hulajnóg posiadała uchybienia w oznakowaniu (głównie brakowało oznaczeń takich jak określenie klasy hulajnogi oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie). 37,50 proc. partii produktów miała niepełne zapisy w instrukcjach użytkowania. W 3 przypadkach bezpodstawnie umieszczono znak CE (a w dwóch z nich także znaku selektywnego zbierania odpadów). Tylko w jednym przypadku brakowało instrukcji użytkowania i montażu w języku polskim.
Laboratoryjnie, czyli bardzo dokładnie, zbadano 7 próbek hulajnóg. 6 z nich nie przeszło testów: w 5 próbkach stwierdzono niewłaściwe rozwiązania konstrukcyjne (w tym 3 były nieprawidłowo oznakowane), w 1 przypadku zakwestionowano wyłącznie niewłaściwe oznakowanie.
Kupiłeś hulajnogę w Decathlonie? Uważaj, może być niebezpieczna! Sklep ostrzega klientów
Nieprawidłowości stwierdziliśmy u 10 przedsiębiorców, tj. w 66,67% skontrolowanych podmiotów gospodarczych. Najwięcej uchybień dotyczyło braku oznaczeń (głównie określenia klasy hulajnogi) oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie.
W przypadku partii produktów zakwestionowanych z uwagi na oznakowanie, uzupełnienie braków następowało w zdecydowanej większości jeszcze w toku prowadzonych czynności kontrolnych, często w porozumieniu z podmiotami odpowiedzialnymi za wprowadzenie tych produktów na rynek.
Rzadziej przedsiębiorcy wycofywali produkty ze sprzedaży do czasu poprawy oznakowania. W jednym przypadku dokonano zwrotu produktu do dostawcy. Z kolei, partie wadliwe konstrukcyjnie zostały przez kontrolowanych wstrzymane od sprzedaży.
Inspekcja Handlowa wystosowała 7 pism informujących przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzenie zakwestionowanych hulajnóg na rynek o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie oznakowania, wraz z wnioskami o usunięcie uchybień.
- Do UOKiK trafiły akta wszystkich pięciu hulajnóg zakwestionowanych z uwagi na wady konstrukcyjne. W dwóch przypadkach wszczęliśmy postępowania administracyjne. Pozostałe sprawy są na etapie analizy materiału – wyjaśnia zespół prasowy UOKiK.
Porady dla konsumentów
Przy zakupie hulajnogi powinniśmy jasno sprecyzować nasze cele - inny model wybierzemy kupując dziecku pierwszą hulajnogę, inaczej będzie wyglądał wybór hulajnogi dla starszego dziecka, które już rozpoczęło przygodę z tego rodzaju sprzętem, a jeszcze inny dla osoby dorosłej.
Warszawa: Wybuch elektrycznej hulajnogi wywołał pożar na balkonie
Niektórzy traktują hulajnogę jako środek transportu, inni jako sprzęt do relaksu, a jeszcze inni do uprawiania sportu. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo użytkowania, dlatego dokonując zakupu…
... sprawdźmy co najmniej, czy:
• określono klasę hulajnogi – klasa A jest przeznaczona dla użytkowników o masie 20 -100 kg, klasa B - dla użytkowników o masie 20 -50 kg,
• krawędzie hulajnogi, które mogą mieć kontakt z ciałem podczas jazdy są zukosowane, a sztywne i wystające części są odpowiednio zabezpieczone,
• mechanizm składania/ rozkładania działa w sposób prosty i bezpieczny,
• mechanizm regulacji wysokości kierownicy w hulajnogach klasy B posiada dwie blokady, z których co najmniej jedna załącza się automatycznie, gdy wysokość jest nastawiana,
• sztyca kierownicy posiada znak minimalnej głębokości jej osadzenia w rurze,
• zakończenia kierownicy zaopatrzone są w uchwyty lub zaślepki,
• pomost ma powierzchnię antypoślizgową,
• koła są zabezpieczone na ośkach przed niezamierzonym odłączeniem,
• hamulec działa skutecznie i płynnie redukuje prędkość, bez nagłego zatrzymania,
• średnica przedniego koła/ kół hulajnóg dla klasy B wynosi co najmniej 12 cm,
• na produkcie, opakowaniu lub w instrukcji znajduje się nazwa i adres producenta – wiesz wtedy, kto odpowiada za jakość i bezpieczeństwo.
Przed użytkowaniem pamiętaj, aby:
• szczegółowo przeczytać instrukcję, montażu, użytkowania i konserwacji. Nie wyrzucaj jej,
• sprawdź, czy układ kierowania jest prawidłowo wyregulowany, czy wszystkie części są dobrze zabezpieczone, dokręcone i nieuszkodzone,
Podczas jazdy:
• noś sprzęt ochrony osobistej, w szczególności kask rowerowy, ale także ochraniacze rąk, kolan i łokci (prawnie nie jest to obowiązek, ale zadbaj o swoje bezpieczeństwo),
• zawsze miej założone obuwie,
• unikaj jazdy po zmroku,
• uważaj na mechanizm hamowania, który nagrzewa się podczas dłuższego stosowania – wtedy go nie dotykaj,
• nie dokonuj żadnych zmian niezgodnych z instrukcjami producenta,
• przeprowadzaj regularną konserwację sprzętu.
