Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hulajnoga i... złamana noga! Inspektorzy przejechali się po sklepach z takim sprzętem

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Karolina Misztal
Inspekcja Handlowa skontrolowała 39 partii hulajnóg sportowych w 8 sklepach wielkopowierzchniowych i 7 placówkach sprzedaży detalicznej w Polsce. Zakwestionowano 18 z 39 partii hulajnóg, co stanowi 46,15 proc. badanego sprzętu.

Inspekcji dokonano w 8 województwach, w tym w pomorskim i warmińsko-mazurskim.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że hulajnogi kontrolowano pod kątem spełniania wymagań bezpieczeństwa określonych w ustawie z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ale też z uwzględnieniem kryteriów zawartych w normach dotyczących rolkowego sprzętu sportowego.

Mogą stwarzać zagrożenie

Jak wyliczono - 12,82 proc. produktów może stwarzać zagrożenie dla konsumentów z powodu wad konstrukcyjnych. 41,03 proc. hulajnóg posiadała uchybienia w oznakowaniu (głównie brakowało oznaczeń takich jak określenie klasy hulajnogi oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie). 37,50 proc. partii produktów miała niepełne zapisy w instrukcjach użytkowania. W 3 przypadkach bezpodstawnie umieszczono znak CE (a w dwóch z nich także znaku selektywnego zbierania odpadów). Tylko w jednym przypadku brakowało instrukcji użytkowania i montażu w języku polskim.

Laboratoryjnie, czyli bardzo dokładnie, zbadano 7 próbek hulajnóg. 6 z nich nie przeszło testów: w 5 próbkach stwierdzono niewłaściwe rozwiązania konstrukcyjne (w tym 3 były nieprawidłowo oznakowane), w 1 przypadku zakwestionowano wyłącznie niewłaściwe oznakowanie.

Kupiłeś hulajnogę w Decathlonie? Uważaj, może być niebezpieczna! Sklep ostrzega klientów

Nieprawidłowości stwierdziliśmy u 10 przedsiębiorców, tj. w 66,67% skontrolowanych podmiotów gospodarczych. Najwięcej uchybień dotyczyło braku oznaczeń (głównie określenia klasy hulajnogi) oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie.

W przypadku partii produktów zakwestionowanych z uwagi na oznakowanie, uzupełnienie braków następowało w zdecydowanej większości jeszcze w toku prowadzonych czynności kontrolnych, często w porozumieniu z podmiotami odpowiedzialnymi za wprowadzenie tych produktów na rynek.

Rzadziej przedsiębiorcy wycofywali produkty ze sprzedaży do czasu poprawy oznakowania. W jednym przypadku dokonano zwrotu produktu do dostawcy. Z kolei, partie wadliwe konstrukcyjnie zostały przez kontrolowanych wstrzymane od sprzedaży.

Inspekcja Handlowa wystosowała 7 pism informujących przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzenie zakwestionowanych hulajnóg na rynek o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie oznakowania, wraz z wnioskami o usunięcie uchybień.

- Do UOKiK trafiły akta wszystkich pięciu hulajnóg zakwestionowanych z uwagi na wady konstrukcyjne. W dwóch przypadkach wszczęliśmy postępowania administracyjne. Pozostałe sprawy są na etapie analizy materiału – wyjaśnia zespół prasowy UOKiK.

Porady dla konsumentów

Przy zakupie hulajnogi powinniśmy jasno sprecyzować nasze cele - inny model wybierzemy kupując dziecku pierwszą hulajnogę, inaczej będzie wyglądał wybór hulajnogi dla starszego dziecka, które już rozpoczęło przygodę z tego rodzaju sprzętem, a jeszcze inny dla osoby dorosłej.

Warszawa: Wybuch elektrycznej hulajnogi wywołał pożar na balkonie

Niektórzy traktują hulajnogę jako środek transportu, inni jako sprzęt do relaksu, a jeszcze inni do uprawiania sportu. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo użytkowania, dlatego dokonując zakupu…

... sprawdźmy co najmniej, czy:

• określono klasę hulajnogi – klasa A jest przeznaczona dla użytkowników o masie 20 -100 kg, klasa B - dla użytkowników o masie 20 -50 kg,
• krawędzie hulajnogi, które mogą mieć kontakt z ciałem podczas jazdy są zukosowane, a sztywne i wystające części są odpowiednio zabezpieczone,
• mechanizm składania/ rozkładania działa w sposób prosty i bezpieczny,
• mechanizm regulacji wysokości kierownicy w hulajnogach klasy B posiada dwie blokady, z których co najmniej jedna załącza się automatycznie, gdy wysokość jest nastawiana,
• sztyca kierownicy posiada znak minimalnej głębokości jej osadzenia w rurze,
• zakończenia kierownicy zaopatrzone są w uchwyty lub zaślepki,
• pomost ma powierzchnię antypoślizgową,
• koła są zabezpieczone na ośkach przed niezamierzonym odłączeniem,
• hamulec działa skutecznie i płynnie redukuje prędkość, bez nagłego zatrzymania,
• średnica przedniego koła/ kół hulajnóg dla klasy B wynosi co najmniej 12 cm,
• na produkcie, opakowaniu lub w instrukcji znajduje się nazwa i adres producenta – wiesz wtedy, kto odpowiada za jakość i bezpieczeństwo.

Przed użytkowaniem pamiętaj, aby:

• szczegółowo przeczytać instrukcję, montażu, użytkowania i konserwacji. Nie wyrzucaj jej,
• sprawdź, czy układ kierowania jest prawidłowo wyregulowany, czy wszystkie części są dobrze zabezpieczone, dokręcone i nieuszkodzone,

Podczas jazdy:

• noś sprzęt ochrony osobistej, w szczególności kask rowerowy, ale także ochraniacze rąk, kolan i łokci (prawnie nie jest to obowiązek, ale zadbaj o swoje bezpieczeństwo),
• zawsze miej założone obuwie,
• unikaj jazdy po zmroku,
• uważaj na mechanizm hamowania, który nagrzewa się podczas dłuższego stosowania – wtedy go nie dotykaj,
• nie dokonuj żadnych zmian niezgodnych z instrukcjami producenta,
• przeprowadzaj regularną konserwację sprzętu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska