Zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, gminy mogą przekazywać do biur informacji gospodarczej informacje o dłużnikach alimentacyjnych, którzy zalegają z alimentami przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Umowę z Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor podpisało już kilka urządów miast i gmin w Kujawsko-Pomorskiem, a pierwszym miastem był Inowrocław.
Już 183 osoby w ewidencji
Często zdarza się, że osoby zobowiązane do płacenia alimentów uchylają się od tego obowiązku i wykorzystują wszystkie możliwe metody, aby nie płacić, mimo że ich sytuacja materialna pozwala na regulowanie zobowiązań.
Bezkarność osób, które nie wywiązują się z ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego stanowi poważny problem i prowadzi do znacznego obciążenia budżetu państwa oraz budżetów miast i gmin. To z ich budżetów finansowane są wydatki m.in. na wsparcie dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, spowodowanej przez brak należnych alimentów.
- Jak większości ośrodkom w Polsce brakowało nam skutecznego narzędzia do ściągania należności od dłużników alimentacyjnych. Do tej pory wpisaliśmy 183 dłużników, którzy łącznie zalegają na kwotę 8 milionów 300 tysięcy złotych. Mamy nadzieję, że dzięki współpracy z Centralną Ewidencją Dłużników InfoMonitora uda się nam przekonać te osoby do spłacenia długów - mówi Grzegorz Gąsiorek, naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Promocji Zdrowia inowrocławskiego ratusza.
Nie dostaniesze kredytu, nie kupisz komórki
Informacje o nierzetelnych dłużnikach sprawdzają w Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora zarówno banki, firmy leasingowe, telekomunikacyjne jak i fundusze pożyczkowe.
Dzięki temu są w stanie lepiej ocenić rzetelność płatniczą osoby, z którą planują podpisać umowę. Informacja o nieterminowym regulowaniu zobowiązań jest dla nich ostrzeżeniem, by nie współpracować z daną osobą lub firmą lub zabezpieczyć się poprzez narzucenie trudniejszych warunków umowy.
- Osoba która nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, może mieć problem z pozyskaniem jakiegokolwiek kredytu, zakupem telefonu komórkowego czy innej usługi. Zarówno banki jak i firmy telekomunikacyjne czy prowadzące sprzedaż na raty, pilnie weryfikują rzetelność osób w zasobach udostępnianych przez InfoMonitor - informuje Mariusz Hildebrand, prezes InfoMonitora.
W 2008 r. InfoMonitor udostępnił 4, 5 mln raportów z takimi informacjami. Świadomość tego jest dużym bodźcem dla dłużników do terminowego regulowania zobowiązań. Wystarczy sama informacja o możliwości znalezienia się w Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora, aby 75 procent osób zdecydowało się na zapłatę zobowiązania.
