Ułatwi to płatnikom prace związane ze sporządzaniem poprawnych dokumentów ubezpieczeniowych, przyspieszy obieg informacji pomiędzy płatnikami składek i ZUS, a tym samym zapewni ewidencjonowanie poprawnych danych na kontach płatników składek i ubezpieczonych. Podniesienie jakości komunikacji i przekazywanych danych będzie realizowane przez:
* umożliwienie pełnej weryfikacji zestawu dokumentów w programie Płatnik jeszcze przed wysyłką dokumentów do Zakładu,
* skrócenie czasu wymaganego do przekazania płatnikowi informacji o wyniku przetworzenia dokumentów,
* przekazywanie płatnikom informacji z konta płatnika i kont ubezpieczonych w zakresie niezbędnym do poprawnego sporządzenia dokumentów ubezpieczeniowych,
* zapewnienie automatycznej dystrybucji zmienionych reguł weryfikacji oraz parametrów do wykorzystywanego przez płatników programu,
* weryfikacja danych w kartotekach programu z danymi zaewidencjonowanymi w Zakładzie i potwierdzenie aktualności danych w kartotekach przez wysyłką dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu.
Usługi Interaktywnego Płatnika Plus są wprowadzane stopniowo, a docelowo programem zostaną objęci wszyscy płatnicy składek. Bezpłatny program Płatnik (aktualna wersja programu Płatnik 10.01.00), z którego korzystają płatnicy składek stanowi część składową Interaktywnego Płatnika Plus. W ramach programu IPP, sukcesywnie będą uruchamiane kolejne usługi pozwalające na weryfikację poprawności dokumentów jeszcze przed ich wysłaniem do Zakładu.
Funkcjonalności te będą uruchamiane w sposób nieutrudniający bieżącego sporządzania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych liczy też na to, że wdrożenie programu IPP przyczyni się także do sprawnego i efektywnego wyjaśnienia powstałych już rozbieżności, a tym samym ograniczy liczbę postępowań wyjaśniających angażujących czas płatników, po przekazaniu dokumentów do Zakładu. Składane dokumenty ubezpieczeniowe będą podlegały szerszemu niż obecnie zakresowi weryfikacji, na podstawie danych zewidencjonowanych w ZUS. Dlatego też w ramach zasilenia inicjalnego płatnicy składek pobiorą informacje niezbędne do uspójnienia danych pomiędzy kartotekami programu PŁATNIK, a bazą danych ZUS. W okresie uspójniania danych będą mogli, bez żadnych przeszkód, wysyłać dokumenty ubezpieczeniowe do Zakładu. Po wyjaśnieniu nieprawidłowości i uspójnieniu danych, zostaną włączone reguły weryfikacji kontrolujące prawidłowość sporządzonych w programie PŁATNIK dokumentów przed ich wysłaniem do ZUS.
Zakład organizuje bezpłatne szkolenia w zakresie wprowadzanego programu. Aktualna oferta szkoleń dostępna jest na stronie Zakładu ubezpieczeń Społecznych www.zus.pl (zakładka Szkolenia). Materiały informacyjne dotyczące programu Interaktywny Płatnik Plus również są zamieszczone na stronie internetowej Zakładu, w menu Obsługa klientów, zakładka Program Płatnik.
Niezbędnego wsparcia podczas pracy z nową wersją programu Płatnik 10.01.00 udzieli Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT). W przypadku pytań, wątpliwości lub problemów, płatnicy składek mogą kontaktować się z COT dzwoniąc na numer telefonu 22 560-16-00, bądź wysyłając zapytanie na adres e-mail: [email protected].
Źródło: Na podstawie materiałów ZUS opracowała Anna Świekatowska