Gdy są wątpliwości, co do jakości pracy biura rachunkowego, warto pomyśleć, by zamienić je na bardziej profesjonalne. Dobry księgowy to podstawa, o czym wie każda firma. Liczba biur rachunkowych wciąż rośnie. Jednak prowadzenie ksiąg i rozliczeń to nie wszystko. Czego brakuje dzisiejszym księgowym?
- Przede wszystkim natury doradczej, a przedsiębiorcy oczekują od nich podpowiedzi, jak uniknąć niepotrzebnych wydatków, korzystnie rozliczyć podatki, gdzie ulokować gotówkę - uważa Piotr Jankowski, ekspert z firmy doradczej Tax Care w Bydgoszczy.
Trzeba myśleć o terminach i formularzach
Tylko dzięki dobrze prowadzonej księgowości, właściciel firmy może w każdej chwili zareagować na spadek dochodów czy zmiany na rynku. Przede wszystkim nie musi myśleć o terminach i właściwych formularzach rozliczeń z urzędami i kontrahentami. Źle prowadzona księgowość może zaś narazić przedsiębiorcę nie tylko na straty, ale również na kary min. urzędu skarbowego.
Jak zmienić księgowego? Jak zerwać umowę z biurem rachunkowym?
* Trzeba cofnąć wystawione mu pełnomocnictwa - pisemnie
* Upoważnienie do składania deklaracji drogą elektroniczną - formularz UPL-1 - odwołuje się dostarczając do urzędu skarbowego OPL-1.
*Zmiana biura rachunkowego wymaga dokonania aktualizacji wpisu przedsiębiorcy do CEIDG na formularzu CEIDG-1. Można go złożyć osobiście w urzędzie miasta lub gminy, pocztą lub elektronicznie.
Można jednak rozważyć zmianę biura rachunkowego. Zanim to jednak nastąpi, trzeba dać czas nowej firmie na zapoznanie się ze specyfiką przedsiębiorstwa, jego bieżącą sytuacją oraz dokładne sprawdzenie, jak pracowała poprzednia. Dobrze więc najpierw nawiązać kontakt i omówić szczegóły współpracy z nowym biurem, a dopiero później zerwać umowę z poprzednim, odwołując przyznane mu pełnomocnictwa. Po rozwiązaniu umowy, księgowi mają obowiązek oddać oryginały wszystkich przekazanych przez przedsiębiorcę dokumentów.
Muszą mieć odpowiedni certyfikat oraz OC
Jak zweryfikować profesjonalizm nowego biura rachunkowego? - Według przepisów świadczenie usług, które polegają na prowadzeniu ksiąg rachunkowych, wymaga posiadania odpowiedniego certyfikatu księgowego, wydawanego przez Ministra Finansów - podkreśla Jankowski. - Taki certyfikat, nazywany również licencją, daje pewność, że nie rozlicza nas firma bez odpowiednich uprawnień.
To jednak nie wszystko. Warto zwrócić uwagę czy biuro rachunkowe posiada obowiązkową polisę OC oraz jaka jest jej wysokość. Gdy bowiem jego błędy narażą przedsiębiorcę na straty, może on wtedy zaspokoić swoje roszczenia występując o odszkodowanie.
Przedsiębiorcę zainteresować powinny również godziny i dni pracy biura, możliwości kontaktowania się z księgowymi, sposób powiadamiania o terminach, podatkach i ich wysokości.
Źródło: Tax Care Bydgoszcz
