Ponad trzy czwarte Polaków (78,6 proc.) kupuje do swojego samochodu nowe opony, a 11,5 proc. wybiera używane. Z kolei 8,5 proc. nie zadeklarowało się jednoznacznie, kupuje takie i takie- wynika z ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony” zrealizowanego dla Oponeo.pl. Jednocześnie najważniejszym kryterium, które bierzemy pod uwagę przy wyborze ogumienia jest jego cena, niemal połowa respondentów (49,8 proc.) przy zakupie w pierwszej kolejności kieruje się właśnie nią. Najczęściej nowe ogumienie do auta kupujemy w serwisie samochodowym lub u wulkanizatora (45,2 proc.), a także w internecie (41,8 proc.). Sklep stacjonarny lub hurtownie wybiera 18,7 proc. Polaków.
Kupujesz opony na zimę? To musisz wiedzieć. "Etykiety zawier...
Ponadto jak wynika z badania, dla 34,7 proc. polskich kierowców ważna jest marka i model, co czwarty z nich (25,3 proc.) przy zakupie kieruje się przede wszystkim parametrami opony (np. oporem toczenia, głośnością), a co piąty (20,8 proc.) datą produkcji. Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje – 22,3 proc. badanych zanim kupi nowe opony bierze pod uwagę opinie i oceny innych kierowców, 22 proc. korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4 proc. kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów. Jednocześnie 13,8 proc. respondentów analizuje wszystkie powyższe parametry i na tej podstawie wybiera najlepsze dla siebie opony.
Jak pokazują dane Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 roku najczęściej sięgaliśmy po ogumienie klasy ekonomicznej, które stanowiło 41,7 proc. wszystkich sprzedanych w tym okresie przez serwis opon, na drugim miejscu plasują się opony klasy premium – 32,8 proc., a na trzecim klasa średnia – 25,5 proc.
Biorąc pod uwagę cały 2020 rok największy udział w sprzedaży także stanowiły opony klasy ekonomicznej (39 proc.), zaraz za nimi premium (32 proc.) i średniej (29 proc.). Mimo, iż opony klasy ekonomicznej od kilku lat są najczęstszym wyborem, to klienci coraz częściej sięgają po opony premium. Jak się okazuje, najczęściej kupujemy opony w rozmiarze 205/55R16, które od ponad 3 lat utrzymują się na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych przez serwis sztuk.
– Decydując się na zmianę ogumienia w swoim samochodzie zaczynamy badanie rynku. Sprawdzamy opinie o danym modelu, przeglądamy testy, rankingi, specyfikacje. Jednak nadal dla połowy kupujących głównym czynnikiem decydującym o zakupie opon jest ich cena– mówi Michał Pawlak, ekspert Oponeo.pl.
Wzrosty sprzedaży opon w Polsce
– To kolejny znakomity kwartał w tym roku. Pomimo pracy fabryk pełną parą, cały czas widzimy duży popyt niemal we wszystkich segmentach. Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to może być rekordowy rok– wskazuje Maciej Winiarz, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), cytowany w komunikacie. - Także w porównaniu do lat sprzed pandemii- dodaje.
Z kolei Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO zaznacza, że "wyraźnie widać wzrosty sprzedaży wobec 2019 roku – a więc okresu sprzed pandemii". - Pokazuje to nie tylko popandemiczne odbicie, ale realny wzrost rynku- tłumaczy.
W Europie o 20 proc. wzrosła sprzedaż opon całorocznych, zaś o 11 proc. spadła w przypadku opon letnich, podczas gdy opony zimowe pozostają bez zmian.
