- Trzeba jasno stwierdzić, że państwo polskie oraz instytucje kościelne nie zapobiegły temu dramatowi, który obecnie rodzi w społeczeństwie negatywne emocje, przede wszystkim wrogość, nienawiść, negację, społeczną traumę. Istnieje duże prawdopodobieństwo dalszego pogłębiania się tych negatywnych zachowań - zaznacza senator.
Mapa pedofilii w polskim Kościele. W tych miejscowościach dz...
Do przewodniczących senackich komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Ustawodawczej skierował list adresowany do Prezydenta RP.
Zobacz wideo na temat bezpieczeństwa dzieci:
"Publicznie ujawniane i udokumentowane znaczące przypadki kryminalnych nadużyć w
Kościele Katolickim w Polsce, związanych z przestępstwami seksualnymi wobec nieletnich,
popełnianych przez kapłanów oraz ukrywaniem tego rodzaju przypadków przez hierarchów
kościelnych, tworzą dramatyczną sytuację prawną i moralną w Polsce. Ujawnione czyny w
szczególny sposób bulwersują zwykłych obywateli bowiem są zbrodnią dokonywaną na
niewinnych i najsłabszych członkach naszej społeczności – dzieciach. W efekcie, zachwianiu
uległ autorytet Kościoła, który do tej pory był uznawany, jako źródło zasad moralnego
postępowania oraz strażnik ludzkiej godności." - czytamy w wystąpieniu Rulewskiego.
- W debacie publicznej zauważalnym jest akcentowanie roli sprawcy i okoliczności w jakich doszło do tych haniebnych czynów. Mniej się natomiast mówi o wsparciu i pomocy dla ofiar, zarówno w wymiarze materialnym jak i psychologicznym. Wprawdzie rząd przygotował inicjatywę legislacyjną zmierzającą do zaostrzenia kar dla sprawców takich czynów, to jednak jest to tylko częściowa próba rozwiązania problemu, która będzie miała zastosowanie wyłącznie do zdarzeń przyszłych - mówi senator. - Nierozpoznanym zaś, a przy tym zaniedbanym, pozostaje obszar czynów już popełnionych, których skutki miały i mają miejsce do tej pory. W moim przekonaniu, brakuje na miarę państwa demokratycznego, zdecydowanego i kompleksowego rozwiązania, które
jednocześnie będzie piętnowało sprawców oraz organizowało niezbędną pomoc dla ofiar
przestępstw o charakterze pedofilskim.
"Wyrażam głębokie przekonanie, że naszym obowiązkiem, jako przedstawicieli władzy ustawodawczej i wykonawczej, jest podjęcie wszelkich niezbędnych działań zmierzających do zapewnienia w jak największym i najszerszym stopniu poczucia sprawiedliwości oraz zrekompensowania tych wszystkich krzywd, które zostały wyrządzone najmłodszym naszym
obywatelom i mieszkańcom naszego państwa. W tym celu oraz kierując się potrzebą przezwyciężenia kryzysu Senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i Komisja Ustawodawcza występuje do Pana Prezydenta
z wnioskiem o powołanie w trybie pilnym, na drodze ustawy: Wspólnej Komisji Prawdy i Godności.
Powołanie powyższej Komisji winno opierać się na następujących podstawach
organizacyjnych i zasadach:
1. Analiza i ocena prawna zgłaszanych do niej indywidualnych przestępstw seksualnych
wobec małoletnich.
2. Wypracowanie rekomendacji dla stron, i instytucji kościelnych oraz organów państwa,
w zakresie ścigania i karania sprawców, zaś ich ofiar, do pełnej ochrony
psychologicznej, prawnej i materialnej.
3. Podejmowanie, na wniosek i za zgodą stron postępowania, starań zmierzających do
uzgodnienia pomiędzy sprawcą a ofiarą sposobu naprawienia krzywdy, w tym
zadośćuczynienia pieniężnego (ugoda).
4. W skład Komisji powinni wchodzić:
1) Sędzia Sądu Najwyższego, wybrany przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów
Sądu Najwyższego jako przewodniczący Komisji;
2) Przedstawiciel Prezydenta RP;
3) Przedstawiciel Episkopatu Kościoła Katolickiego;
4) Przedstawiciel Prokuratura Generalnego;
5) Rzecznik Praw Obywatelskich;
6) Rzecznik Praw Dziecka.
5. Należy również przewidzieć możliwość uczestniczenia w pracach Komisji osób
będących sprawcami tego rodzaju przestępstwa oraz osób, wobec których dopuszczono
się przestępstw seksualnych wobec nieletnich, a także ich przedstawicieli
(pełnomocników). Należy również umożliwić udział organizacjom pozarządowym
oraz ekspertom z zakresu prawa karnego, rodzinnego, kanonicznego, psychologom.
6. Uprawnienia Komisji winny być zbieżne z uprawnieniami sądu powszechnego w
postępowaniu dowodowym, przewidzianymi w kodeksie postępowania cywilnego.
7. Komisja winna podejmować czynności, dla których zostanie powołana, na wniosek
zainteresowanych oraz z urzędu, tj. na podstawie zgłoszenia członka Komisji.
8. Siedziba Komisji powinna zostać zlokalizowana w siedzibie Sądu Najwyższego."
