Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Warzywa w diecie są ważne - dlaczego?

Izabela MortasZaktualizowano 
Olga Chaińska zachęca, by warzywa włączać do każdego posiłku
Olga Chaińska zachęca, by warzywa włączać do każdego posiłku
- Zjadajmy dużo warzyw każdego dnia, dbając o ich różnorodność - radzi Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

O tym, że warto sięgać po warzywa, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Warto jednak uzmysłowić sobie, dlaczego są tak ważne w naszym codziennym żywieniu. Warzywa to źródło witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Mają małą kaloryczność, jednak zawierają błonnik, który wypełnia żołądek, dając na długo uczucie sytości. - Błonnik nie jest trawiony przez nasz organizm, chroni przed zaparciami, reguluje poziom glukozy we krwi oraz ogranicza wchłanianie cholesterolu, dzięki czemu zapobiega miażdżycy. Witaminy i przeciwutleniacze dodają organizmowi energii i zwalczają stany zapalne organizmu. Warzywa to prawdziwe bomby witaminowo-mineralne, wpływające na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego - podkreśla Olga Chaińska.

Warzywa różnią się między sobą zawartością poszczególnych witamin oraz ilością błonnika, ale także wysokością indeksu glikemicznego, czyli tempem przekształcenia węglowodanów na glukozę, która trafia do komórek. Im wyższy indeks glikemiczny, tym szybciej poczujemy się syci, ale też szybciej odczujemy głód.

- Osoby mające podwyższony poziom glukozy we krwi, powinny unikać spożywania warzyw o wysokim indeksie glikemicznym, takich jak marchew czy burak. Lepiej, by wybierały te o niskim indeksie glikemicznym - ogórka, paprykę, sałatę - mówi Olga.

Statystyki pokazują, że Polacy jedzą zdecydowanie za mało warzyw. Tylko 7 procent osób dodaje warzywa do każdego posiłku. Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazują, że powinniśmy jeść co najmniej 5 porcji warzyw dziennie.

A warzywa jeść warto z wielu względów. Według najnowszych badań, spożycie 3 porcji warzyw każdego dnia zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory i wystąpienia udarów mózgu czy zawału serca o 14 procent, spożycie 4-6 porcji zmniejsza to ryzyko o 36 procent, a już 6-7 porcji aż o 42 procent!

Jak włączyć więcej warzyw do diety? - Przede wszystkim należy wdrażać je stopniowo, najlepiej w małych ilościach na początku, czyli na przykład 100 gramów surówki ze świeżych warzyw, by z czasem zjadać już 200-300 gramów. Szukajmy swoich ulubionych smaków. Rozglądajmy się po sklepowych półkach i nie bójmy się kosztować nowości. Spróbujmy nowych warzyw, których być może nie mieliśmy dotychczas okazji zjeść, takich jak jarmuż, cykoria, oberżyna, kapusta pak choi czy fenkuł - podpowiada Olga.

Starajmy się do kanapek kłaść nie tylko plaster pomidora czy ogórka, ale dodatkowo rzodkiewkę z sałatą posypane szczypiorkiem.

Nowe nawyki - więcej warzyw

Jako przekąskę na drugie śniadanie lub podwieczorek wybierajmy kawałki ogórka, cukinii czy pomidora lub słupki marchewki czy papryki. Jedząc obiad, pamiętajmy o proporcjach na talerzu: połowę talerza powinny wypełniać warzywa, jedną czwartą porcja mięsa lub ryby i jedną czwartą porcja węglowodanów, czyli kasza, ryż lub ziemniaki. Nie objadajmy się na kolację. Odpuśćmy kanapki na rzecz zupy kremu, lecza warzywnego, zapiekanki warzywnej.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Warzywa w diecie są ważne - dlaczego? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3