Jest propozycja: zlikwidować pociągi do Brodnicy i Malborka

Przemysław Decker
Likwidacja połączeń kolejowych, jeśli do niej dojdzie, ma nastąpić dopiero po 2020 roku. Przedstawiciele przewoźnika Arriva, który wozi pasażerów m.in. do Brodnicy i Malborka już są zaniepokojeni.
Likwidacja połączeń kolejowych, jeśli do niej dojdzie, ma nastąpić dopiero po 2020 roku. Przedstawiciele przewoźnika Arriva, który wozi pasażerów m.in. do Brodnicy i Malborka już są zaniepokojeni. Archiwum
- Nic nie jest jeszcze przesądzone. Będą kolejne analizy i badania napełnień - podkreśla rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego.

- Z Grudziądza chcą zrobić komunikacyjną czarną dziurę! Jesteśmy w końcu sporym miastem, a nie jakąś pipidówką - mówi na dworcu PKP pani Krystyna, która od nas dowiedziała się o możliwych cięciach pociągów.

Czy pasażerowie mają powody, aby bić na alarm? Likwidację kilku połączeń kolejowych, w tym Grudziądza z Malborkiem i Brodnicą, proponują autorzy projektu "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego".

Ten dokument został przygotowany dla urzędu marszałkowskiego. Powód cięć? - Z tych linii korzysta bardzo mało pasażerów. Utrzymywanie tych połączeń nie ma żadnego uzasadnienia - mówi prof. Tomasz Szczuraszek, jeden z autorów "Planu". I dodaje, że ta puenta nie została wzięta z kapelusza, ale jej podstawą są gruntowne analizy oraz ankiety, które wypełniali sami pasażerowie

Zerknij też na mmgrudziadz.pl.

Cięcia są przesądzone?

- Nie - twierdzi Beata Krzemińska, rzeczniczka urzędu marszałkowskiego. - Będą kolejne analizy i badania napełnień pasażerów w pociągach.

Co ciekawe, proponowane do likwidacji linie z naszego miasta do Brodnicy i Malborka, są przewidziane do modernizacji. Gdzie? W strategii rozwoju województwa do 2020 roku.

Skąd ta sprzeczność? - Strategia została przygotowana wcześniej. Poza tym, linie mogą zostać wyremontowane m.in. dla pociągów towarowych czy dalekobieżnych - twierdzi dr Jacek Chmielewski, współautor "Planu". Prof. Szczuraszek: - Te inwestycje powinny zostać usunięte ze strategii. Koszt ich realizacji będzie bowiem bardzo duży, a rezultat w postaci większej liczby pasażerów niewielki.

Obaj naukowcy podkreślają, że likwidacja połączeń kolejowych nie uziemi mieszkańców. - Kolejowe połączenia lokalne powinny zostać zastąpione przez autobusy. Są one znacznie tańsze w utrzymaniu i dzięki temu mogą częściej kursować niż pociągi - twierdzi Jacek Chmielewski.

Dlatego autorzy "Planu" proponują, aby samorząd województwa, posiłkując się unijnymi pieniędzmi, zainwestował m.in. w nowe pojazdy, przystanki autobusowe i systemy informacji pasażerskiej.

Arriva się obawia

Likwidacja połączeń kolejowych, jeśli do niej dojdzie, ma nastąpić dopiero po 2020 roku. Przedstawiciele przewoźnika Arriva, który wozi pasażerów m.in. do Brodnicy i Malborka już są zaniepokojeni.

- Dodatkowego przeanalizowania wymaga m.in. planowane zawieszenie połączeń między Grudziądzem a Brodnicą. Naszymi pociągami na tym odcinku podróżuje bowiem średnio prawie tysiąc osób dziennie - Joanna Parzniewska, rzeczniczka prasowa Arrivy.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 23.02.2018 o 22:48, golo napisał:

Dopiero by się zapłakali bambry z Nicwałdu Linowa i innego Bursztynowa


Zeby nie te bambry i ich kasa ...te Alfy i Kuznie by upadly. Dla Was mieszczuchow jadlodzielnia,kilka lumpexow i Ratusz wystarczajace. Nie macie fabryk, przemyslu wiec cieszcie sie ze jeszcze dojazd do Was jest he he.
G
Gość
W dniu 23.02.2018 o 22:48, golo napisał:

Dopiero by się zapłakali bambry z Nicwałdu Linowa i innego Bursztynowa


Zeby nie te bambry i ich kasa ...te Alfy i Kuznie by upadly. Dla Was mieszczuchow jadlodzielnia,kilka lumpexow i Ratusz wystarczajace. Nie macie fabryk, przemyslu wiec cieszcie sie ze jeszcze dojazd do Was jest he he.
G
Gość
W dniu 23.02.2018 o 22:48, golo napisał:

Dopiero by się zapłakali bambry z Nicwałdu Linowa i innego Bursztynowa

Bambry mają wykichane w środki transportu publicznego dla biedoty ,ich stać na auta i paliwo cenią sobie bardzo komfort .Ja ich rozumie i uważam że dobrze robią
g
golo
W dniu 26.01.2015 o 06:36, zenek napisał:

Na wsi pociągi są niepotrzebne

 


Na wsi pociągi są niepotrzebne

Dopiero by się zapłakali bambry z Nicwałdu Linowa i innego Bursztynowa 

G
Gość
W dniu 22.02.2018 o 15:00, Gość napisał:

Kwidzyn remontuje gruntownie dworzec a Grudziądz... Pominięto kolejny raz.


niby toy-toy zakupili, czy to fakt jeszcze nie wiem
G
Gość
Kwidzyn remontuje gruntownie dworzec a Grudziądz... Pominięto kolejny raz.
s
sołtys gródziondza
W dniu 26.01.2015 o 06:36, zenek napisał:

Na wsi pociągi są niepotrzebne

wszyscy mają fury i furmanki :-)

z
zenek

Na wsi pociągi są niepotrzebne

T
Tomek
W dniu 11.08.2014 o 21:40, antytor napisał:

Ja mam propozycję odłączenia Grudziądza od tego syfu kujawsko- pomorskiego i przyłączenia to województwa pomorskiego gdzie kolej się rozwija, gdzie marszałek województwa pomorskiego kupuje 4 zestawy do połączeń na trasie Malbork-Grudziądz a kujawski zwiją kolej z Grudziądza. To kto tu lepiej dba o swoje .Z PEWNOŚCIĄ NIE PAJACE Z tORUNIA  Czas odłączyć się od tego pseudowojewództwa kujawsko pomorskiego gdzie wszyscy Nas w dupę kopią zabierają instytucje, inwestycje. 

Jestem z Brodnicy i też żygam tym dziadowskim województwem. Brodnica jakoś sobie radzi ale nie wiem czy ta historia z likwidacją kolei to nie jest odgórna robota bosych antków z warszawy.

J
Jabłonowo

Szczuraszek ten sukinsyn. Tylko sobie potrafi robić dobrze... Inne miasta województwa niech umierają, ważne by jego Brzydgoszcz i podrzędny UTP (i tak kompromitujący się na każdym kroku) miało dobrze.

"Poza tym, linie mogą zostać wyremontowane m.in. dla pociągów towarowych czy dalekobieżnych"

Hahahahaahah. Dalekobieżnych. I on autor tych słów, Szczuraszek decyduje o roli kolei w województwie mówiąc jednocześnie o połączeniach dalekobieżnych na tych liniach. Kompromitacja na całej linii.

 

 

l
lunatyk

Czy sama zmiana województwa zmieni nasz problem komunikacyjny, przecież ludzie chcą podróżować nie tylko do Gdańska,ale i do innych miejscowości, zatem rozwiązanie trzeba znaleźć w podejściu władz do naszego miasta.

Wariant zmiany przynależności do Gdańska tylko ucieszy Bydgoszcz i Toruń, bo odpadnie im problem i więcej kasy będzie dla nich. Sam Gdańsk chyba też nie będzie zachwycony jeśli dołączymy do nich, bo nikt nie chciałby wspomagać tak zapuszczonego gospodarczo miasta kosztem swoich dotychczasowych osiągnięć.

Widzę tylko jedno wyjście, surowo ukarać winnych tego stanu rzeczy, a następcy widząc co ich czeka nie odważą się na podobne posunięcia.Czas też zabrać się za zmniejszenie bezrobocia, bo o tym jest tylko mowa przy wyborach, a nie liczyć na to ,że zmniejszy się bo ludzie za pracą wyjadą za granicę i tam będą swoimi podatkami nabijać kasę innym.

@
Juz dawno pisalem ze to sie stanie ze Grudziadz zarosnie pokrzywami i bedzie tak samo lub gorzej niz w bylych PGR-ach. No ale wszystkim jest tak dobrze ze och.... a propaganda sukcesu naprzod pelna para. Oby tak dalej to jeszcze w tym dziesiecioleciu obejrzymy sobie piekne krzakory i pokrzywy!!!......
S
Studentka

Przeczytałam ten artykuł i nie wiem czy powinnam się śmiać czy płakać...? Jeszcze niedawno czytałam, że mają budować nowy dworzec w Grudziądzu. Myślałam, że w związku z tym w planach jest również odzyskanie połączeń pospiesznych i przywrócenie jako takiego "życia kolejowego" w Grudziądzu. A tutaj likwidacja połączeń? Gdzie logika? Prawie stutysięczne miasto bez kolei? Czy wyście na głowę upadli?

Studiuję w Gdańsku i wracam do Grudziądza dwa razy w miesiącu. Przesiadki z Regio na Arrivę w Laskowicach coraz rzadziej są możliwe (z każdą zmianą rozkładu jest coraz gorzej), natomiast bezpośredni pociąg z Gdańska (z którego bardzo się cieszyłam, lecz niestety jeździ tylko raz dziennie) z każdą zmianą rozkładu wydłuża czas przejazdu. Aktualnie tylko w przeciwną stronę jeździ w dobrym czasie. Dlatego od roku jeżdżę pociągiem do Warlubia, skąd zapewniam sobie transport autem do Grudziądza. Uwierzcie mi, że w dni odjazdów/przyjazdów studentów, dworzec w Warlubiu przeżywa oblężenie rejestracji CG. Smutne to, że w celu dotarcia do sporego przecież miasta, wysiadać muszę w jakiejś wiosce.

Z kolei Grudziądzki PKS to jakaś katastrofa - za każdym razem modlisz się, żeby po drodze nie rozpadł się na części pierwsze, więc ja dziękuję za taką "alternatywę". W pojedynku stary pociąg vs. stary PKS zdecydowanie wygrywa ten pierwszy.

Popieram Was, drodzy przedmówcy - odłączmy się od tego badziewnego województwa, które jak widać dyma nas na lewo i prawo i doprowadza do śmierci miasta. Co prawda pomorskie też idealne nie jest (odnosząc się do pierwszego postu - pomorskie nie kupuje nowych pociągów, a jedynie "reanimuje trupy", ale jednak zawsze coś), ale na pewno lepsze niż ten dziwny kujawsko-pomorski twór! Jeśli tylko pojawi się taka inicjatywa, jakieś konkretne działanie w tym celu, to z pewnością Was poprę i będę namawiać grudziądzkich znajomych i rodzinę, by również to zrobili. Z lokalnego patriotyzmu, bo podejrzewam, że do mojego miasta na stałe nigdy nie powrócę. Na pewno nie, jeśli nic na lepsze się nie zmieni.

p
pocztówka
W dniu 12.08.2014 o 14:22, gosc napisał:

Spójrzmy na taki Kwidzyn położony 30 km od Grudziądza. Całkiem inne realia. Przemysł,niskie bezrobocie. Inny świat. Mają halę widowiskową, aquapark. A my co

Boźuńciu, nie porównuj się do Kwidzynia!

g
gos
Iława, Ostróda również posiadają parki wodne. U nas buduje się tylko w Toruniu.
Dodaj ogłoszenie