Biuro projektowe Waw z Włocławka kończy prace na koncepcją modernizacji stacji. Niezależnie od tego powstaje już projekt budowlany. Ma być gotowy na przełomie stycznia i lutego. Następnie wykonawca - firma Fijałkowski - wystąpi o pozwolenie na budowę. - Prace, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będą mogły rozpocząć się już w marcu - zapowiada Marcin Maksim, szef magistrackiego wydziału inwestycji i remontów.
Czytaj także: Jazda po Toruniu w godzinach szczytu. Czym najszybciej? Sprawdziliśmy [wideo]
Wcześniej wykonawca przygotuje tymczasowy budynek dworca z kasami i poczekalnią. Powstanie w dawnym budynku poczty między 2. a 3. peronem. Robotnicy będą musieli naprawić dach, który przecieka. Projekt dworcowy potrwa do lipca 2015 r. W tym czasie pasażerowie będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Czeka bowiem ich mnóstwo utrudnień związanych z dojazdem do dworca. Zakres robót będzie szeroki.
Zacznijmy od otoczenia stacji. Na każdy peron będą prowadzić schody oraz windy. Oprócz tego od Kujawskiej w tunel - szerszy i wydłużony do Podgórskiej - wjedziemy ruchomymi schodami. Na 1. i 4. peronie powstaną po dwa azyle dla pasażerów, w których schronią się np. przed deszczem. Zostaną one podwyższone do 72 cm (2. i 3. będą mieć 50 cm). Zniknie przejście przez tory ze szlabanem między 1. a 2. peronem.
Zobacz także: Dworzec jak twarz miasta
Wiele zmian czeka nas na Kujawskiej. Przystanki będą zadaszone. Peron dla wysiadających zaplanowano w miejscu postoju taksówek. Tam też powstanie parking dla 45 rowerów. Zaplanowano 124 postoje dla aut: 110 od Kujawskiej (w tym 29 typu park & ride, dla tych, którzy dojadą na stację autem i dalej wybiorą się w podróż pociągiem) i 14 przy dworcu. Taksówkarze będą mogli zostawić klientów na Kujawskiej. Ale będą mieć tylko jeden postój - przed głównym wejściem na stację.
W dawnej poczcie zaplanowano pomieszczenia biurowe. Miasto rozważa umieszczenie tam hostelu. Zleci analizę popytu dla takiego obiektu. Skąd zmiana planów? Ten budynek w pierwotnych planach miały zająć Przewozy Regionalne. To już nieaktualne. Straż ochrony kolei przeniesie się do kolejnego obiektu, w którym zostały odnowione toalety.
Główny budynek zmieni się nie do poznania. Między tunelem a hallem i pierwszym a drugim piętrem powstaną schody ruchome i winda. W piwnicy znajdą się pomieszczenia techniczne i komercyjne. Tych ostatnich najwięcej będzie na pierwszym i drugim piętrze. Powstaną zaraz przy wejściu na stację, w miejsce kas. Bilety kupimy w środkowej, nieco niższej części. Dalej znajdą się: kawiarnia, restauracja i poczekalnie, w tym jedna dla rodziców z małymi dziećmi. Na kolejnym poziomie zaplanowano poczekalnię VIP oraz powierzchnie komercyjne z przeszklonymi witrynami.
Czytaj e-wydanie »