Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5
Informację potwierdzili właśnie podczas wideokonferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber i p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Drogi omijające 6 miast powstaną w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
Są to obwodnice: Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej (DK) nr 62, Kowalewa Pomorskiego (DK 15), Kruszwicy (DK 62), Lipna (DK 67), Nowej Wsi Wielkiej (DK 25) i Strzelna (DK15/ 25).
Przetargi dla czterech
Przetargi na wykonanie dokumentacji STEŚ-R ogłoszono na razie dla 4 obwodnic: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Nowej Wsi Wielkiej i Strzelna. Informacje pojawiły się już na stronie bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Kujawsko-Pomorskie. Sześcioma nowymi obwodnicami pojedziemy do 2030 roku. Zobacz jakimi!
Jak poinformował szef GDDKiA obwodnica Brześcia będzie miała ok. 9 km, Kowalewa Pomorskiego - ok. 8 km, Strzelna – 8,5 km, Nowej Wsi Wielskiej – 4 km.
Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA Sebastian Borowiak podał szacunkowe koszty tych inwestycji: Brześć – 260 mln zł, NWW – 116, Strzelno – 261, Kowalewo- 232.
Otwarcie ofert na dokumentację STEŚ-R nastąpi najprawdopodobniej 14 grudnia tego roku, a na ich wykonanie będą 42 miesiące.
Projektuj i buduj!
- Wierzę, że cała procedura związana z dokumentacją zostanie wykonana o czasie i w 2024 roku będziemy mogli przystąpić do tych inwestycji w formuje „Projektuj i buduj!” - dodał Tomasz Żuchowski.
Inwestycje drogowe. Na drogi samorządowe dorzucą 3 miliardy złotych
Studium STEŚ-R pozwoli na wskazanie wariantu lokalizacji trasy w terenie. Będzie też stanowiło podstawę do dalszych prac projektowych, które muszą uzyskać stosowne zezwolenia i decyzje środowiskowe.
Same plusy
- Społeczeństwo tych sześciu miast czekało nieraz kilkadziesiąt lat na budowę tych obwodnic. Dzięki nim z miast wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, zlikwidowane wąskie gardła komunikacyjne, poprawi się czystość powietrza i zmniejszy hałas, zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo – wymienił zalety inwestycji Rafał Weber. Przypomniał także, że w naszym regionie w zaawansowany stanie jest budowa drogi S5, a na budowę czeka S10 między Bydgoszczą a Toruniem.
Wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz stwierdził, ze te obwodnice na reszcie spełnią oczekiwania mieszkańców i samorządowców. Ucieszył się, że tak się stanie zwłaszcza w przypadku bliskiego jego sercu Strzelna. Zapewnił, że jego urząd jest przygotowany do wydania pozwoleń ZRID na budowę obwodnic i wykup prywatnych działek, choć oczywiście nie stanie się to jutro. Proces inwestycyjny wymaga czasu.
- Te inwestycje są ważne dla całego województwa. Dobrze się stało, że obwodnice zostały zaplanowane proporcjonalnie - 3 we wschodnie jego części, a 3 po zachodniej w danym województwie bydgoskim – stwierdził Piotr Król, bydgoski poseł PiS, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. - To także jakaś wskazówka, impuls dla marszałka Całbeckiego, bo przecież obwodnice powstają także w ciągu dróg wojewódzkich.
Zadowolenie z rządowych deklaracji co do budowy 6 obwodnic wyraziły także posłanki PiS Joanna Borowiak z Włocławka i Ewa Kozanecka z Bydgoszczy.
Obwodnica Brześcia Kujawskiego
Celem tej inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 62. Jest to ruch prowadzący ze strony autostrady A1 i Włocławka. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, szczególnie związanego ze strefą ekonomiczną, która posiada liczne tereny w okolicy miejscowości. Szacunkowa długość: 9 km
Kowalewo Pomorskie
Planowana obwodnica Kowalewa Pomorskiego (ok. 8 km) poprowadzi w nowo projektowanym korytarzu i będzie biegła po terenach rolniczych i o zabudowie rozproszonej. Obwodnica wyprowadzi ruchu tranzytowy jaki teraz koncentruje się w mieście na DK15. Jest to droga o znaczeniu międzyregionalnym, która wyprowadza ruch z Torunia i korytarza autostrady A1 w kierunku województwa warmińsko-mazurskiego i korytarza drogi ekspresowej S7 pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
Inwestycja ta będzie kontynuacją wysiłków na rzecz usprawnienia ruchu na tym korytarzu DK15 – w 2016 roku oddano obejście centrum Brodnicy, a teraz w realizacji jest duże obejście Nowego Miasta Lubawskiego.
Szacunkowa długość: 8 km
Strzelno
Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. W Strzelnie krzyżują się drogi krajowe nr 15, 25 a także 62. DK15 i DK25 prowadzą od strony północnej z Torunia i Bydgoszczy i dalej na południe do korytarzy drogi ekspresowej S5 oraz autostrady A2. Ponadto od strony wschodniej ruch do Strzelna doprowadza DK62, idąca od Włocławka i autostrady A1. Obwodnica Strzelna (ok. 8,5 km) ma na celu wyprowadzenie ruchu z kierunków najbardziej zatłoczonych.
Nowa Wieś Wielka
Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej (ok. 4km) ma wyprowadzić ruchu tranzytowego koncentrujący się w tej miejscowości na DK 25. Ruch kieruje się na osi północ-południe, pomiędzy Bydgoszczą a Inowrocławiem i dalej w kierunku Kutna (wschód) i Poznania (zachód). Jest to jeden z ważniejszych korytarzy transportowych w województwie. Obecnie w realizacji jest całe kompleksowe obejście Bydgoszczy, a od roku kierowcy korzystają z całej obwodnicy Inowrocławia. Budowa tej obwodnicy wpisuje się w kompleksową przebudowę całego ciągu DK 25.
Jeszcze dwie
W kolejce do ogłoszenia przetargów na STEŚ- R czekają też dwie pozostałe obwodnice - Kruszwicy i Lipna. Te są w trakcie przygotowań wytycznych do ogłoszenia tej procedury.
