Na Kujawach i Pomorzu taki obowiązek ma, od początku tego roku, 67 tysięcy mikroprzedsiębiorców.
Czas na najmniejsze biznesy, m.in. samozatrudnionych
To firmy, które zatrudniają do 10 pracowników, ich obroty nie przekraczają 2 mln euro rocznie, są podatnikami VAT i składają deklaracje VAT-7 i VAT-7K.
Chodzi o najmniejsze biznesy, m.in. jednoosobowe.
Mikroprzedsiębiorcy to już ostatnia grupa firm, które muszą przekazywać JPK_VAT (Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT) bez wezwania organu podatkowego.
Duże wysyłają rejestry sprzedaży i zakupów VAT w formie elektronicznej od lipca 2016, a małe i średnie od początku zeszłego roku.
- JPK_VAT to nic innego jak elektroniczny rejestr sprzedaży i zakupu, w pliku do wymiany informacji XML - przypomina Wojciech Byrzykowski, ekspert Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, który będzie gościem podczas dyżuru w „Gazecie Pomorskiej” 15 lutego. - To zestaw danych o zakupach i sprzedaży za dany okres, który należy przesyłać do 25. każdego miesiąca za poprzedni.
W JPK_VAT trzeba więc ująć wszystkie wystawione faktury (jedna po drugiej).
Podatnik, który nie korzysta z oprogramowania księgowego z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego może pobrać plik JPK_VAT.csv, udostępniony przez Ministerstwo Finansów, i wypełnić według własnych potrzeb w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym. Tak przygotowany plik wyśle z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0.
DYŻUR: 15 lutego, czwartek, godz. 13-15, tel. 800 111 006. Jak przekonać się do JPK_VAT? Zapytaj eksperta
Jednolity Plik Kontrolny to standard, w którym podatnik przekazuje księgi podatkowe i dowody księgowe w formacie XML. Od tego roku muszą go wysyłać mikroprzedsiębiorcy. Są pytania? Odpowie na nie podczas redakcyjnego dyżuru, 15 lutego, w godz. 13.00-15.00, Wojciech Byrzykowski, ekspert skarbowy z Referatu Kontroli Podatkowej i Celno-Skarbowej Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy
Plik trzeba uwierzytelnić, to tzw. wrażliwe dane
Pliki JPK można przekazać do urzędu skarbowego online lub na dowolnym nośniku.
Aby zrobić to skutecznie, mikroprzedsiębiorcy muszą je odpowiednio uwierzytelnić.
- Jednym ze sposobów jest podpisanie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym - podpowiada Elżbieta Włodarczyk, dyrektor linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR. - Dzięki temu urząd skarbowy ma pewność, że złożony przez przedsiębiorcę dokument pochodzi rzeczywiście od niego oraz, że jego zawartość nie została zmieniona podczas przekazywania pliku fiskusowi.
Warto przypomnieć, że certyfikaty są wydawane na rok lub na dwa lata.
- To właściciel firmy decyduje, na jak długo chce kupić certyfikat kwalifikowany służący do składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Po upływie terminu ważności certyfikatu należy go odnowić - zaznacza Włodarczyk. - To, że są one wydawane na określony czas, podyktowane jest kwestiami bezpieczeństwa. Dokumenty, które sygnujemy takim podpisem, zawierają dane wrażliwe, wymagające szczególnej ochrony.
Powiadomienia z podpisem: Ministerstwo Finansów
Jeżeli w przesłanym JPK_VAT wystąpią niezgodności, przedsiębiorca otrzyma powiadomienie w postaci: e-maila z adresu [email protected] lub wiadomości tekstowej SMS - na numer telefonu wykazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.
Powiadomienia z podpisem „Ministerstwo Finansów, Departament Poboru Podatków” będą zawierały prośbę o sprawdzenie plików JPK_VAT i kontakt z właściwym urzędem skarbowym, aby wyjaśnić nieprawidłowości i ewentualnie skorygować złożoną deklarację VAT lub plik JPK_VAT.
JPK_VAT ma charakter informacji podatkowej, więc niezłożenie go w terminie może spowodować sankcje karno-skarbowe. Jeśli są pytania dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego, warto skontaktować się z Krajową Informacją Skarbową pod numerami telefonów 801 055 055 lub 22 330 03 30, ze swoim urzędem skarbowym lub napisać e-maila: [email protected].
Podobne wątki:
JPK_VAT - nowe zadanie dla małych firm [pytania do eksperta]
JPK_VAT dla mikroprzesiębiorców od 2018 r. Najważniejsze pytania i odpowiedzi [rozmowa]
