Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karta rowerowa. Kto powinien ją posiadać? [zmiany w przepisach]

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Trzeba więc rozpocząć dyskusję społeczną o nowym pomyśle i równolegle akcje uświadamiające o zagrożeniach na drodze.
Trzeba więc rozpocząć dyskusję społeczną o nowym pomyśle i równolegle akcje uświadamiające o zagrożeniach na drodze. Marek Weckwerth
Obowiązek posiadania karty rowerowej przez dorosłych zniesiono 1 lipca 1999 roku. Dzieci i młodzież między 10. a 18. rokiem życia nadal musieli ją mieć i tak jest do dziś. Ale resort infrastruktury chce przywrócić uprawnienia do jazdy rowerem dla wszystkich użytkowników dróg publicznych.

- Będę chciał użyć wszelkich dostępnych narzędzi prawnych i edukacyjnych, które zagwarantują, że rowerzyści będą znali przepisy - powiedział minister Andrzej Adamczyk. Jego słowa cytuje "Dziennik Gazeta Prawna". Swój pomysł uzasadnia rosnącą liczbą rowerzystów, a przez to także zagrożeniem jakie powodują na drogach.

Przeczytaj także: Rozpędzony rowerzysta na chodniku. Karać?

Zgodnie z tym pomysłem, karty rowerowe można byłoby zdobyć na komisariatach policji albo w szkołach. Teraz młodzież zdaje egzaminy właśnie w swoich szkołach i to za darmo. Mogą to robić także w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego i w ośrodkach szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymagania.

- Jestem przeciwnikiem częstych zmian w przepisach ruchu drogowego, bo wprowadzają chaos, a to przekłada się na pogorszenie bezpieczeństwa. Przed laty dano ludziom większą wolność, a teraz ma być odwrotnie - mówi Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu. - Z drugiej strony, rowerzystów jest coraz więcej, a w starciu z autem nie mają szans. Trzeba więc rozpocząć dyskusję społeczną o nowym pomyśle i równolegle akcje uświadamiające o zagrożeniach na drodze.

- Dobrze, że rząd zainteresowany jest naszym bezpieczeństwem, ale karta rowerowa to nie jest dobry pomysł - uważa Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masa Krytycznej. - Rząd powinien przyjąć na siebie część zadań związanych z rozwojem infrastruktury rowerowej, bo to jest najlepszy instrument poprawiający bezpieczeństwo. Trzeba też więcej pieniędzy na akcje promujące właściwe zachowania rowerzystów.

Tomasz Karolak o kulturze rowerowej, wideo: DD TVN/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska