https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kłótni o toruńską średnicówkę ciąg dalszy

(WG)
fot. sxc
Jest decyzja środowiskowa dla średnicówki, która otwiera drogę do jej budowy. - Zostały w niej pominięte nasze głosy - żali się Paweł Rzoska z akcji obywatelskiej "Ratujmy Nasze Stawy".

www.pomorska.pl/torun

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun

Kup Gazetę Pomorską przez SMS

Kup Gazetę Pomorską przez SMS

Kup Gazetę Pomorską przez SMS - kliknij

Decyzja środowiskowa, którą wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, liczy aż 77 stron. Są w zawarte warunki, jakie musi spełnić wykonawca traktu, który pobiegnie między Szosą Chełmińską a trasą wschodnią. Roboty będą mogły się rozpocząć po 15 sierpnia, czyli po okresie lęgowym ptaków. W dokumencie znajdziemy też uwagi do projektu.

Architekci - firma Tebodin SAP-Projekt - muszą zaprojektować tzw. cichą nawierzchnię jako dodatkowe zabezpieczenie akustyczne oraz 36 ekranów (pięcio- i sześciometrowe) wzdłuż trasy z fundamentami umożliwiającymi ich podwyższenie. W pobliżu stawów mają się pojawić ekrany typu "zielona ściana" obsadzone roślinnością pnącą. W dokumentacji muszą być uwzględnione m.in. przejścia dla płazów, gadów i ssaków w przepustach.

- Jesteśmy rozczarowani tą decyzją - zaznacza Paweł Rzoska z akcji "Ratujmy Nasze Stawy". - Nasze propozycje nie zostały uwzględnione. Nie ma mowy o tym, że zebraliśmy pod nimi ponad tysiąc podpisów, które trafiły do RDOŚ.

Mieszkańcy m.in. ul. Świętopełka, a także członkowie stowarzyszenia "Toruń bez hałasu" chcieli, aby trasa biegła w zagłębieniu. Dzięki temu ekrany byłyby kilka metrów niższe. - Nie zostały wskazane warianty dla odcinka od Szosy Chełmińskiej do Grudziądzkiej - mówi Rzoska. - To będzie jeden z argumentów, jaki poruszymy w odwołaniu od tej decyzji.

Na jego złożenie "Toruń bez hałasu" ma dwa tygodnie. - Średnicówka nie rozwiąże problemów komunikacyjnych naszego miasta - uważa Rzoska. - Dołoży za to kolejne. Powstaną skrzyżowania na szlakach północ-południe m.in. Legionów, Batorego i Chrobrego. Nie będą to jednak węzły bezkolizyjne. Będą tam ronda lub sygnalizacja świetlna.

- Projektanci mają 20 dni na modyfikację dokumentacji zgodnie z wymaganiami RDOŚ - podkreśla Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. - Następnie złożymy wniosek o zezwolenie na budowę drogi.

Dopiero po tym drogowcy będą mogli wystąpić o unijną dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego. Mają na to czas do końca czerwca. "Toruń bez hałasu" i inne organizacje skupione wokół Porozumienia Infrastruktura Toruń oczekują na dyskusję o układzie komunikacyjnym miasta, w tym także o średnicówce. Debata na ten temat była już dwa razy przekładana m.in. z powodu powodzi.

- W tym tygodniu wyznaczę kolejny termin - zapewnia Waldemar Przybyszewski, szef rady miasta z PO i organizator spotkania. - Koniecznie trzeba omówić projekt tej trasy jeszcze przed jej realizacją.

- Średnicówka powinna powstać w zagłębieniu, nawet jeśli oznacza to, że jej budowa podrożeje o wiele milionów złotych - podkreśla Zbigniew Rasielewski, szef klubu PiS-PT. - Wszystko po to, aby nowa droga była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Ustawianie tak wysokich ekranów to absurd.
Udostępnij

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
rozsądek
mam nadzieję, że po ostatniej powodzi ludzie przejrzeli na oczy do czego prowadza ekologiczne dyrdymały i blokowanie inwestycji. Jako mieszkaniec Torunia czekam, aż ta trasa powstanie. Nas jest 99,9 procent, którzy chcą nowych dróg w mieście. Ekolodzy może sa głośni, może bardziej widoczni, ale to margines, który nikogo nie reprzentuje.

głupota i krótkowzroczność forsowania tranzytu TIRów przez osiedla mieszkaniowe jest porażająca; "gratuluje" pomysłu, współczuje braku wyobraźni i życzę powodzenia dzieciom podążającym do szkoły osiedlowej (te wspaniałe osiedla z tak wyczekiwaną przez summoner'a trasą tranzytową z pędzącymi TIRami pod oknami); żal Torunia...
r
rozsądek
TRASA ŚREDNICOWA MUSI PRZEBIEGAĆ POZA MIASTEM ! a nie pod oknami sypialni na osiedlach mieszkaniowych !!! PROJEKT TRASY Z CZASÓW PRL DO ZAKTUALIZOWANIA !!! MAMY JUŻ KOLEJNĄ EPOKĘ...nie wiadomo czy stary projekt poprowadzenia tranzytu TIRów przez osiedla mieszkaniowe, gdzie dzieci chodzą do szkół, bardziej śmieszy czy przeraża głupotą...
s
summoner the
mam nadzieję, że po ostatniej powodzi ludzie przejrzeli na oczy do czego prowadza ekologiczne dyrdymały i blokowanie inwestycji. Jako mieszkaniec Torunia czekam, aż ta trasa powstanie. Nas jest 99,9 procent, którzy chcą nowych dróg w mieście. Ekolodzy może sa głośni, może bardziej widoczni, ale to margines, który nikogo nie reprzentuje.
G
Gość
Bardzo by tu było pięknie gdyby zamiast jakiejś brzydkiej i zatruwającej powietrze autostrady park zbudować, taki ładny, z jeziorkami, ławeczkami, prawie jest gotowy, trasa rowerowa by się tylko przydała, i tak powinno być w całym mieście, przyjemnie by się nam żyło,
wszyscy teraz tymi samochodami gdzieś pędzą, do roboty najczęściej i z powrotem i gubią gdzieś radość życia, biznes tylko się liczy, a powinien liczyć się człowiek, zresztą to się nam wszystkim na zdrowiu odbija, spaliny i brak ruchu szybciej się starzejemy, cera się psuje, nie mówiąc o płucach,
trzeba by zrobić jakiś prawdziwie dobry projekt i przebudować to miasto na zielone miasto, a nie betonowe i obite blachą, przecież to jest koszmar.
Gdyby tak pan prezydent chciał to przemyśleć jeszcze raz.
~maly~
zgadzam sie z wiekszoscia krytycznych opini,niewatpliwie toruniowi jest potrzebny rozwoj, ale chyba nie na zasadzie,bylejakosci i rozwiazan na siłę i projektow sprzed dziesiecioleci ,ich czas juz minął .PROJEKTANCI obudzcie się mamy juz XXI wiek,jezeli nie potraficie ,poddajcie sie ,dla dobra tego pięknego miasta zrobią to za was lepsi ,nie po to by wydac publiczne pieniadze i oszpecic na dziesieciolecia
B
BOCO
Panie i Panowie kłaniam się.

Byc może są w kraju lepsi prezydenci miast ale czy nasz PREZYDENT TORUNIA jest aż taki zły?
Moje, oczywiście subiektywne zdanie różni się od ocen które wydaja moi poprzednicy tego forum, bo ja twierdzę że idealnym nie jest
ale jest DOBRYM PREZYDENTEM.
Już ładnych parę lat przeżyłam, jeszcze pamiętam dokonania minionych prezydentów i znam efekty pracy tych kadencji, jeżeli mieszkańcy nie widzą efektów pracy - kadencji PANA ZALEWSKIEGO są ludzmi nieuczciwie go oceniającymi.

Apropos średnicówki o ile są protesty mieszkańców dla którch droga stanowic ma sąsiedztwo winny byc bezwzglednie omówione przez wszystkie strony w tej sprawie.
Pozdrawiam
o
obs
Czytam te dyskusje, czasem mocne i nerwowe wypowiedzi i wydaja mi się groteskowe.
Szanowni krytycy nie bardzo Was rozumiem - krzyczycie, w ostrych sowach krytykujecie, a jak przyjdą wybory to i tak 90% z Was (albo i więcej) odda głos na obecnego prezydenta i wybierze go na kolejna kadencję, i znów będziecie narzekać. ;-)
Przecież tak było już 2 razy i wszystko wskazuje na raz trzeci.
Zatem czy warto się tak ośmieszać? Robić wrzawę, a potem głosować na tych samych?
I proszę, żeby niektórzy mi nie odpowiadali : "ja na niego nie głosowałem" - bo tak odpowiada bardzo wielu po wyborach i wtedy pytam, to skąd miał większość głosów? Sfałszowano wybory? No zgłosić do prokuratury, ale nikt nie zgłosi, bo wybory nie są sfałszowane.
I co? ładnie wam teraz krzykacze i narzekacze?
Pokażcie mobilizację tam gdzie trzeba - na wyborach i wybierzcie odpowiedniego włodarza, skoro ten jest kiepski.
b
bunipo
W dniu 01.06.2010 o 16:48, mm napisał:

Europa Zachodnia odchodzi od modelu masowego indywidualnego transportu samochodowego, bo to generuje tylko zastoje w miastach (a efektem ubocznym sa spaliny i korki) a stawia na transport zrownowazony, dzieki ktoremu wieksza liczba osob moze sie PLYNNIE przemieszczac w obrebie miasta.Ale u nas nie. My musimy koniecznie powtorzyc ich bledy z lat 70, bo prezydent Zaleski nie moze uwierzyc, ze samochod nie jest genialnym panaceum na korki.


tak tylko w europie mają metro, szybkie tramwaje i autobusy. żeby taki model wprowadzić w toruniu, trzeba by zamknąć centrum miasta dla ruchu. niestety dopóki w mieście jest jeden most administrowany przez GDDKiA pomysł nie ma racji bytu. w obecnej chwili najlepszym sposobem do zachęcania ludzi by przesiedli się na komunikację miejską jest wprowadzenie tzw uprzywilejowanych bus pasów i obniżenie cen biletów. obecnie z żoną na dojazd do pracy wydajemy łącznie na paliwo tyle pieniędzy ile wydalibyśmy na bilety mzk, a skoro autobusy też stoją w korkach, to po co to robić?
m
mm
Europa Zachodnia odchodzi od modelu masowego indywidualnego transportu samochodowego, bo to generuje tylko zastoje w miastach (a efektem ubocznym sa spaliny i korki) a stawia na transport zrownowazony, dzieki ktoremu wieksza liczba osob moze sie PLYNNIE przemieszczac w obrebie miasta.

Ale u nas nie. My musimy koniecznie powtorzyc ich bledy z lat 70, bo prezydent Zaleski nie moze uwierzyc, ze samochod nie jest genialnym panaceum na korki.
B
Bunio
Mam mieszane uczucia bo z jednej strony uważam, że trasa powinna powstać jak najszybciej a z drugiej strony popieram część postulatów okolicznych mieszkańców. Osobiście uważam, że skrzyżowanie z Grudziądzką powinno być bezkolizyjne, najlepiej podziemne (koszt wiaduktu niewiele większy - a pozwoliłby zaoszczędzić na takich rzeczach jak sygnalizacja, ekrany ) Poza tym powinno się w jak największym możliwym stopniu ocalić stawy, które są elementami małej retencji.
Likwidujmy wszystkie stawy, małe rzeczki rowy i jeziorka, a będziemy mieli jeszcze większe powodzie niż dotychczas.
m
mańka
W dniu 01.06.2010 o 11:13, ~mirek~ napisał:

Mac sam się wyprowadź.6 metrowe mury.Oni zupełnie powariowali.



NIe dosyć że ekrany bardzo wysokie to jeszcze będą one z aluminium!!!!
Daję głowę, że miesiąc dwa po postawieniu tych ekranów zostaną one "pięknie wysprajowane". Kilka tysięcy mieszkańców Torunia straci spod okien dużą część istniejącej dziś zieleni, zostanie zapuszkowanych przez rzekomo dźwiękoszczelne aluminiowe ściany, które staną się tłem dla radosnej twórczości kiboli ze sprayami.
NIe domagam się odstapienia od planu budowy średnicówki (choć projekt przepychany przez miasto jest fatalny), ale dlaczego wnioskodawcy i inwestor tak kompletnie w d..ie mają ludzi, którzy będą mieszkać przy tej drodzie? Czy nie mozna było wybrac materiału, na którym mogłyby się piąć jakieś rosliny, żeby choć powstała "zielona ściana"???
Dlaczego nawet w kwestii ostatecznego wykończenia, czyli tych nieszczęsnych paneli dźwiękoszczelnych, projekt jest tak kiepski???
~mirek~
Mac sam się wyprowadź.
6 metrowe mury.
Oni zupełnie powariowali.
e
eugeniusz
Dość idiotyzmów Zaleskiego.
Średnicowa to kolejny jego koszmarek.
p
piernik
Przeprowadzać inwestycje w konsultacji z mieszkańcami.
Dość wywalania pieniędzy publicznych na pomniki geografa, które są do niczego.

Przeprojektować średnicową zgodnie ze współczesną sztuką inżynierii drogowej.
Toż to istna gomułkowszczyzna
t
toruniak
W dniu 01.06.2010 o 10:32, ~mack~ napisał:

Chyba już dosyć ekolodzy na rozrabiali, chronili żabki a ludzie teraz nie mają swoich domów. Budować średnicówkę i koniec a jak się komuś coś nie podoba to zawsze może się wyprowadzić z osiedla a jak chce to nawet z Torunia. Nikogo na siłę nie trzeba trzymać. Jeden oszołom mniej tym lepiej.


A co to ma wspólnego z ekologią i powodzią.
Cóż głupota nie boli.
Oszołomstwo jak wyżej również
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska