E-wydanie Gazety Pomorskiej
Nie możesz kupić papierowego wydania naszej gazety? Teraz możesz dowiedzieć się, co dzieje się w twoim regionie, kraju i świecie także czytając e-wydanie "Pomorskiej KLIKNIJ TUTAJ
Serwis Zdrowie
Serwis Zdrowie
Znani psycholodzy, pedagodzy i lekarze ostrzegają: wczesny kontakt z komputerem może - podobnie jak w przypadku telewizji - spowodować uzależnienie.
“Wśród wielu zagrożeń, jakie czyhają na małe dziecko spędzające wiele godzin przy komputerze, są między innymi: otyłość, zaburzenia emocjonalne, problemy w nawiązywaniu udanych relacji z innymi ludźmi, choroby oczu, a nawet zahamowanie rozwoju intelektualnego" - ostrzega publikacja. Jej autorzy zgadzają się, że komputer może być bardzo dobrym narzędziem edukacyjnym, jednak - jak zauważają - w pierwszych latach nauki dzieci potrzebują przede wszystkim kontaktu ze swoimi rówieśnikami oraz z nauczycielami.
- Jeśli w tak młodym wieku zamiast z ludźmi zaczną przebywać głównie z maszyną, będzie to miało negatywny wpływ na ich życie. Komputer stanie się adresatem ich potrzeb i uczuć, a nawet powiernikiem. Bliźni zejdą na dalszy plan. Dając zbyt wcześnie dziecku komputer do ręki, możemy mu uczynić ogromną krzywdę. Przestrogi te kierujemy zarówno do rodziców, jak i twórców programów edukacyjnych - mówi Alvin Poussaint ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda w Bostonie (USA), jeden z autorów raportu.
Wtóruje mu Larry Cuban, profesor pedagogiki z kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda, były prezes Amerykańskiego Towarzystwa Badań Edukacyjnych: - W szkole podstawowej dziecko powinno aktywnie poznawać otaczający go świat, uczestniczyć w grach, zabawach i wycieczkach edukacyjnych. Lekcje powinny zmuszać do aktywności oraz dawać okazję do wszechstronnego, twórczego rozwoju. W tym okresie komputer można spokojnie odstawić na bok. Autorzy raportu zaapelowali nawet do firm produkujących artykuły dla młodszych dzieci oraz do współpracujących z nimi agencji reklamowych, aby ogłosiły moratorium na prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie. Apel wydaje się uzasadniony, jeśli weźmie się pod uwagę wyniki ostatnich badań, które wskazują, że reklamy internetowe oglądają najczęściej osoby w wieku 10-12 lat.