Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrole pociągów. Dla bezpieczeństwa prześwietlają miliony kół wagonów i lokomotyw

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pixabay.com
Tylko w lipcu specjalne urządzenia dSAT sprawdziły koła ponad 200 tysięcy pociągów. Ponad 213 czujników umieszczonych w torach w dzień i w nocy, bez zatrzymywania, monitoruje stan wagonów i lokomotyw.

Kontrola zwiększa poziom bezpieczeństwa pasażerów. Przy podejrzeniu usterki, tabor jest natychmiast wyłączany, by nie niszczył torów - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

W pierwszej połowie 2018 roku specjalne urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru, tzw. dSAT, skontrolowały prawie 1,5 miliona przejeżdżających pociągów. To zwiększa poziom bezpieczeństwa pasażerów i przewozu ładunków oraz eliminuje uszkodzony tabor. Ograniczane są możliwości niszczenia toru przez uszkodzone koła wagonów lub lokomotyw oraz źle załadowane wagony. Tym samym eliminuje się opóźnienia i niedogodności dla pasażerów.

Kolej jest najbardziej bezpieczna, ale NIK ma uwagi do stanu technicznego pociągów

Diagnostyka nie wymaga zatrzymywania pociągów. Specjalne czujniki podczerwieni i czujniki światłowodowe zdalnie, bezkontaktowo badają temperaturę łożysk i elementów hamulców. Sprawdzana jest siła nacisku pojazdu na szyny. Informacje o ewentualnych usterkach są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu.

W przypadku stwierdzenia stanu ostrzegawczego informacja trafia do właściciela taboru, który szczegółowo ocenia wagon lub lokomotywę. Stan alarmowy oznacza natychmiastowe zatrzymanie składu np. z uszkodzonym wagonem. Pojazd jest wyłączany i nie powoduje opóźnień innych pociągów.

W 2017 roku urządzenia dSAT sprawdziły blisko 3 miliony pociągów pasażerskich i towarowych

Na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają 213 urządzenia dSAT. Są umieszczone w torach, na głównych, międzynarodowych korytarzach transportowych, m.in. E 65 Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice – Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec – Wrocław – Kraków – Medyka.

Złodzieje na torach w oku kamery. Jakie pułapki na nich czekają?

Gęstość i lokalizacja czujników dostosowana jest do natężenia ruchu pociągów. Wszystkie urządzenia współpracują z centralnym systemem informatycznym. Takie rozwiązanie ułatwia śledzenie i analizowanie taboru na całej sieci
kolejowej.

Po zakończeniu podstawowych prac zostaną zamontowane m.in. na trasach Poznań – Piła, Warszawa - Białystok, Poznań – Szczecin, Warszawa – Lublin.

Wideo - Mężczyzna spadł z peronu. Został uratowany tuż przed nadjeżdżającym pociągiem

Źródło: X-news/Storyful

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska