Zaczęło się w sierpniu 2016 roku, kiedy pierwszy decyzję ogłosił Aldi, dwa miesiące później Lidl, a potem kolejne sieci. Teraz do tej listy dopisał się supermarket online Frisco.pl.
– Wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów, dlatego podjęliśmy decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego - informuje Tomasz Dębowski, Dyrektor Marketingu Frisco.pl. -Naturalnie więc wpisujemy się w trend wspierania i promowania zrównoważonych praktyk produkcji, który jest ważny także dla naszych klientów.
Jak wskazuje stowarzyszenie Otwarte Klatki, niemal 90% produkcji jaj w Polsce pochodzi z hodowli klatkowej. "(...) jednak dzięki zobowiązaniom odpowiedzialnych i nieobojętnych firm ta liczba znacząco spadnie do 2025 roku".
Lista sklepów, które zadeklarowały, że zrezygnują z jaj chowu klatkowego:
Aldi | Lidl | Kaufland |
Netto | Biedronka | Carrefour |
Piotr i Paweł | Auchan | MAKRO |
Stokrotka | Intermarche | Tesco |
frisco.pl (Eurocash) |
Nie tylko markety wyszły z takim postanowieniem. Jaj od kur z klatek nie chcą hotele (Mercure, Ibis, Orbis, Novotel, InterContinental, Holiday Inn, Accor, Sorfitel, Campanile, Golden Tulip), producenci żywności (Unilever, Mondelez, PepsiCo, Ferrero, Frosta, La Lorraine, Lajkonik, Grycan), restauracje, kawiarnie i catering (McDonald’s, Subway, Burger King, Sodexo, Compass Group (Eurest), Green Caffe Nero, Blikle, Organic Coffee & more).
Źródło: Otwarte Klatki