Kujawsko-Pomorskie. Marszałek planuje własne Samorządowe Przewozy Pasażerskie. Co na to Polregio i Arriva? [aktualizacja]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Wśród zasobów majątkowych nowej spółki Samorządowe Przewozy Pasażerskie mają znaleźć się m.in. (jeżdżące obecnie w barwach Polregio i Arrivy) zespoły trakcyjne, szynobusy i doczepy należące do samorządu województwa.
Wśród zasobów majątkowych nowej spółki Samorządowe Przewozy Pasażerskie mają znaleźć się m.in. (jeżdżące obecnie w barwach Polregio i Arrivy) zespoły trakcyjne, szynobusy i doczepy należące do samorządu województwa. WA
22 marca podczas obrad sejmiku naszego województwa odbędzie się głosowanie nad projektem uchwały w sprawie utworzenia spółki Samorządowe Przewozy Pasażerskie. Teraz regionalne połączenia kolejowe obsługują Polregio i Arriva. Znamy ich opinie na temat planów marszałka.

- Przygotowujemy się do przetargu, który wyłoni operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na 10 lat - powiedział marszałek Piotr Całbecki. Ponieważ takie są oczekiwania mieszkańców, chcemy w tym nowym rozdaniu przywrócić połączenia kolejowe sprzed ograniczeń. Liczymy, że przystępujące do przetargu podmioty przedstawią rozsądne, satysfakcjonujące wszystkie strony oferty. Gdyby się tak jednak nie stało, przygotowujemy rozwiązanie alternatywne, którym jest możliwość powierzenia świadczenia kolejowych przewozów pasażerskich na Kujawach i Pomorzu spółce, której samorząd województwa będzie właścicielem.

Przetarg na obsługę regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w naszym województwie zostanie ogłoszony w połowie kwietnia, przewidywane rozstrzygnięcie w lipcu.

Polecamy także: Kujawsko-Pomorskie. Te trasy lokalnych połączeń kolejowych mogą być zlikwidowane w 2021 roku. Nie ma pieniędzy [lista]

Obecnie połączenia kolejowe w naszym regionie obsługują Polregio i Arriva, a aktualny rozkład jazdy został wprowadzony w atmosferze wielkiego zamieszania, a zakończył się likwidacją wielu połączeń pasażerskich.

Jak plany marszałka komentują przedstawiciele Polregio i Arrivy?

- Intensywnie przygotowujemy się do tegorocznego przetargu na obsługę pasażerów w Kujawsko-Pomorskiem przez 10 lat - mówi Artur Martyniuk, prezes Polregio. - Z zainteresowaniem obserwujemy inicjatywę powołania nowej spółki przewozowej. Działania mające na celu ograniczenie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego i zwiększenia dostępu do transportu, jeśli będą przemyślane i efektywne kosztowo, należy uznać za cenne.

Martyniuk dodaje, że nowa spółka, pod warunkiem że w ciągu najbliższych miesięcy uzyska operacyjność oraz licencję, i tak będzie musiała stanąć do przetargu, gdyż obowiązuje już tzw. IV Pakiet Kolejowy: - Jesteśmy przekonani, że bez względu na liczbę podmiotów startujących w przetargu, nasza oferta będzie konkurencyjna, tym bardziej, że posiadamy własne zaplecze techniczne do utrzymania taboru kolejowego i wykwalifikowaną kadrę z wieloletnim doświadczeniem.

- Cieszymy się z potwierdzenia zamiaru ogłoszenia konkurencyjnego przetargu, to w naszej opinii jedyna droga wyłonienia przewoźnika, gwarantująca jakość usług i przynosząca realne korzyści dla budżetu województwa - odpowiada Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arrivy. - Pokazał to nasz 10-letni kontrakt podpisany w efekcie procedury przetargowej, gdzie konkurencyjna stawka przełożyła się na wielomilionowe oszczędności finansowe dla województwa. Kolejowy transport publiczny jest skomplikowanym procesem, zarówno organizacyjnym, jak i finansowym. W modelu przetargowym to wybrany przewoźnik ponosi ryzyka finansowe, operacyjne, inwestuje w tabor. Przykładowo, tylko w pozyskanie taboru w trakcie umowy zainwestowaliśmy blisko 70 mln złotych. Są to potężne pieniądze, które w trybie przetargowym pozostają po stronie przewoźnika. Jesteśmy silnie związani z województwem kujawsko-pomorskim, gdzie jesteśmy od ponad 13 lat, tu mamy swoją siedzibę, załogę, a pasażerowie wysoko oceniają jakość naszych usług.

Polecamy także: Kujawsko-Pomorskie. Zlikwidowali pociągi, a ludzie pytają: "Jak mamy dojechać do pracy?"

Samorząd ma swoje pociągi

Wśród zasobów majątkowych nowego przedsiębiorstwa mają znaleźć się m.in. (jeżdżące obecnie w barwach Polregio i Arrivy) zespoły trakcyjne, szynobusy i doczepy należące do samorządu województwa, które już dziś stanowią połowę używanego w naszym regionie taboru kolejowego. Konkretnie są to (wypożyczone spółkom Arriva i Polregio): 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), w tym 6 nowoczesnych Elfów, a ponadto 12 szynobusów i 5 doczep do szynobusów. Marszałek planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych.

Aktualizacja: radni semiku województwa przegłosowali 22 marca projekt chwały w sprawie utworzenia spółki Samorządowe Przewozy Pasażerskie. Marszałek dostał zielone światło: Marszałek ma zielone światło w sprawie utworzenia Kujawsko-Pomorskich Samorządowych Przewozów Pasażerskich

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Q
Qu

kto wie czy facet nie szykuje tego pod siebie... z kazdym rokiem szansa na kolejny wybor spada a cos robic trzeba ;] skoro prezio k-ptsu bierze 400 tys. rocznie to prezio kolei bedzie bral nie mniej...prezes C. jak to dumnie brzmi ;]

Dodaj ogłoszenie