Budowa obwodnic poprawi bezpieczeństwo w miastach województwa kujawsko-pomorskiego
- Budowa obwodnic jest niezbędnym krokiem do dokończenia naszego programu modernizacji sieci dróg wojewódzkich. W wielu miastach trzeba ominąć ściśle zabudowane centra, by poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, ograniczyć hałas i upłynnić ruch. Na kujawsko-pomorskich drogach zarówno w przyszłym roku, jak i następnych latach bardzo dużo będzie się działo - podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Budowa obwodnic finansowana ma być z różnych źródeł, m. in. z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego, budżetu województwa, budżetów samorządów lokalnych oraz rządowych programów związanych z rozbudową infrastruktury.
W połowie 2022 roku ruszy budowa obwodnicy Lubrańca. Obwodnice Tucholi, Brodnicy i Rypina z wsparciem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Do budowy zlecona została już obwodnicy [b]Lubrańca
w powiecie włocławskim. Roboty powinny rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Inwestycja realizowana będzie w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Łączny koszt tego zadania to 48 mln złotych.
W przygotowaniu są także inwestycje drogowe dla Tucholi, Brodnicy i Rypina. Szacuje się, że budowa tych trzech obwodnic pochłonie nawet 300 mln zł. Urzędowi Marszałkowskiemu udało się pozyskać na ten cel dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynoszące 170 mln zł. .
Jak informują służby prasowe marszałka, od dwóch lat gotowa jest koncepcja niezbędna do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów omijać będzie miasto miasto od strony południowo-zachodniej. Szacowany koszt budowy obwodnicy - 126 mln zł. Niestety, wciąż nie można zakończyć prac nad dokumentacją. Odwołanie złożył w 2019 roku jeden z mieszkańców. Do dziś nie ma postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w tej sprawie.
Trwają prace nad zebraniem niezbędnej dokumentacji do rozpoczęcia kolejnego etapu budowy obwodnicy w Rypinie. Nowoczesna trasa ma omijać miasto od wschodu i wyprowadzić ruch z mocno obciążonej trasy nr 560. Powstać ma 10-kilometrowy odcinek. Koszt budowy szacowny jest na 100 mln zł.
Również w Brodnicy trwają przygotowania do budowy kolejnego odcinka obwodnicy od strony południowo-wschodniej. Nowa trasa o długości ponad 3,6 km ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych. Koszt robót - 64 mln zł.
Pracują nad dokumentacją obwodnic. Analizują różne warianty rozwiązań drogowych
Tworzona jest koncepcja 6-kilometrowej obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). Trasa omijać ma miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Z kolei samorząd Mogilna ma już opracowaną dokumentację niezbędną do budowy drugiego odcinka obwodnicy tego miasta o długości 1,5 km.
W planach jest budowa obwodnicy Trląga (powiat mogileński), która wykonana ma być w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 255 Pakość - Strzelno.
- Podpisaliśmy porozumienia z samorządami lokalnymi na budowę kolejnych obwodnic. Określają one między innymi współpracę finansową oraz współdziałanie przy uzyskiwaniu decyzji środowiskowej - mówią przedstawiciele marszałka.
Umowę zawarto z wykonawcą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego na obwodnicę Golubia-Dobrzynia o długości 7,5 km. Z kolei 9 km będzie liczyła trasa, która od północy ominie Chełmżę (powiat toruński) i zapewni miastu dobrą komunikację z innymi drogami.
- Z samorządami gminy i miasta Radzyń Chełmiński oraz powiatu grudziądzkiego przygotowujemy się do budowy obwodnicy o długości około 3 kilometrów, która pozwoli pojazdom poruszającym się drogami wojewódzkimi 534 i 543 omijać rynek oraz ruiny dawnego zamku krzyżackiego - słyszymy.
Trwają prace nad aktualizacją dokumentacji dla obwodnicy Lisewa w powiecie Chełmińskim. Ponadto niebawem analizowane będą różne warianty upłynnienia ruchu lub rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z węzłem na trasie ekspresowej S5.
W planach jest także budowa nowego układ komunikacyjnego na północ od Torunia, na terenach gminy Łysomice. Nowa trasa ma poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch na korkującym się skrzyżowaniu drogi krajowej i wojewódzkiej w Łysomicach.
