Kujawsko-pomorskie. W ciągu najbliższych lat powstanie aż 14 obwodnic wyprowadzających ruch z miast regionu

Red
W najbliższych latach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstać ma 14 obwodnic wyprowadzających z miast ruch tranzytowy i poprawiających bezpieczeństwo
W najbliższych latach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstać ma 14 obwodnic wyprowadzających z miast ruch tranzytowy i poprawiających bezpieczeństwo Dominik Fijałkowski
Udostępnij:
Blisko miliard złotych pochłoną w najbliższych latach budowy czternastu obwodnic wyprowadzających ruch tranzytowy z miejscowości na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Powstaną trasy o łącznej długości 70 kilometrów.
Zobacz wideo: Drogowcy w Bydgoszczy przygotowują się do zim[/b


Budowa obwodnic poprawi bezpieczeństwo w miastach województwa kujawsko-pomorskiego


- Budowa obwodnic jest niezbędnym krokiem do dokończenia naszego programu modernizacji sieci dróg wojewódzkich. W wielu miastach trzeba ominąć ściśle zabudowane centra, by poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, ograniczyć hałas i upłynnić ruch. Na kujawsko-pomorskich drogach zarówno w przyszłym roku, jak i następnych latach bardzo dużo będzie się działo - podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Budowa obwodnic finansowana ma być z różnych źródeł, m. in. z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego, budżetu województwa, budżetów samorządów lokalnych oraz rządowych programów związanych z rozbudową infrastruktury.

W połowie 2022 roku ruszy budowa obwodnicy Lubrańca. Obwodnice Tucholi, Brodnicy i Rypina z wsparciem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg



Do budowy zlecona została już obwodnicy [b]Lubrańca

w powiecie włocławskim. Roboty powinny rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Inwestycja realizowana będzie w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Łączny koszt tego zadania to 48 mln złotych.

W przygotowaniu są także inwestycje drogowe dla Tucholi, Brodnicy i Rypina. Szacuje się, że budowa tych trzech obwodnic pochłonie nawet 300 mln zł. Urzędowi Marszałkowskiemu udało się pozyskać na ten cel dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynoszące 170 mln zł. .

Jak informują służby prasowe marszałka, od dwóch lat gotowa jest koncepcja niezbędna do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów omijać będzie miasto miasto od strony południowo-zachodniej. Szacowany koszt budowy obwodnicy - 126 mln zł. Niestety, wciąż nie można zakończyć prac nad dokumentacją. Odwołanie złożył w 2019 roku jeden z mieszkańców. Do dziś nie ma postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w tej sprawie.

Trwają prace nad zebraniem niezbędnej dokumentacji do rozpoczęcia kolejnego etapu budowy obwodnicy w Rypinie. Nowoczesna trasa ma omijać miasto od wschodu i wyprowadzić ruch z mocno obciążonej trasy nr 560. Powstać ma 10-kilometrowy odcinek. Koszt budowy szacowny jest na 100 mln zł.

Również w Brodnicy trwają przygotowania do budowy kolejnego odcinka obwodnicy od strony południowo-wschodniej. Nowa trasa o długości ponad 3,6 km ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych. Koszt robót - 64 mln zł.

Pracują nad dokumentacją obwodnic. Analizują różne warianty rozwiązań drogowych

Tworzona jest koncepcja 6-kilometrowej obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). Trasa omijać ma miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Z kolei samorząd Mogilna ma już opracowaną dokumentację niezbędną do budowy drugiego odcinka obwodnicy tego miasta o długości 1,5 km.

W planach jest budowa obwodnicy Trląga (powiat mogileński), która wykonana ma być w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 255 Pakość - Strzelno.

- Podpisaliśmy porozumienia z samorządami lokalnymi na budowę kolejnych obwodnic. Określają one między innymi współpracę finansową oraz współdziałanie przy uzyskiwaniu decyzji środowiskowej - mówią przedstawiciele marszałka.

Umowę zawarto z wykonawcą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego na obwodnicę Golubia-Dobrzynia o długości 7,5 km. Z kolei 9 km będzie liczyła trasa, która od północy ominie Chełmżę (powiat toruński) i zapewni miastu dobrą komunikację z innymi drogami.

- Z samorządami gminy i miasta Radzyń Chełmiński oraz powiatu grudziądzkiego przygotowujemy się do budowy obwodnicy o długości około 3 kilometrów, która pozwoli pojazdom poruszającym się drogami wojewódzkimi 534 i 543 omijać rynek oraz ruiny dawnego zamku krzyżackiego - słyszymy.

Trwają prace nad aktualizacją dokumentacji dla obwodnicy Lisewa w powiecie Chełmińskim. Ponadto niebawem analizowane będą różne warianty upłynnienia ruchu lub rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z węzłem na trasie ekspresowej S5.

W planach jest także budowa nowego układ komunikacyjnego na północ od Torunia, na terenach gminy Łysomice. Nowa trasa ma poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch na korkującym się skrzyżowaniu drogi krajowej i wojewódzkiej w Łysomicach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kefas
Nazywajmy rzeczy po imieniu...Z tego co mi wiadomo to obwodnica ma być takim kołem wokół miasta...w przypadku Brodnicy możemy mówić co najwyżej o trasie średnicowej, bo jest poprowadzona w mieście z podwyższeniem limitu prędkości...Nie jest to więc z definicji obwodnica...
Przejdź na stronę główną Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie