Kujawsko-Pomorskie. W regionie znika kilkadziesiąt połączeń pociągów. Mamy listę tych likwidowanych!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Od 13 grudnia 2020 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Wiele pociągów na Kujawach i Pomorzu znika lub zniknie....
Od 13 grudnia 2020 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Wiele pociągów na Kujawach i Pomorzu znika lub zniknie.... Piotr Bilski
Od 13 grudnia obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów, m.in. w naszym regionie. Jednak nie wszyscy pasażerowie dojadą koleją tam, gdzie mogli do tej pory. Polregio: - Województwo kujawsko- pomorskie jest jedynym w całym kraju, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenia. Znika wiele połączeń pociągów.

Zobacz wideo: Torowisko na Kujawskiej z najdłuższym muralem w Bydgoszczy:

Najpierw samorząd województwa porozumiał się ze spółką Arriva. Obecnie obsługuje u nas następujące trasy: Toruń - Chełmża - Grudziądz, Bydgoszcz - Tuchola - Chojnice i Bydgoszcz - Laskowice Pomorskie - Grudziądz - Jabłonowo Pomorskie - Brodnica.

Polecamy także: Kujawsko-Pomorskie. Te trasy lokalnych połączeń kolejowych mogą być zlikwidowane w 2021 roku. Nie ma pieniędzy [lista]

- 13 grudnia uruchomiliśmy połączenia na liniach: Bydgoszcz - Unisław Pomorski - Chełmża, Wierzchucin - Szlachta, Laskowice Pomorskie - Czersk, Toruń - Sierpc - wymienia Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arrivy. - Po zmianie rozkładu nie realizujemy połączeń: Bydgoszcz - Unisław Pomorski - Chełmża, Wierzchucin - Szlachta, Laskowice Pomorskie - Czersk i Toruń - Sierpc.

Na Kujawach i Pomorzu znikają pociągi, bo nie ma na nie pieniędzy

- Niestety, ze względu na ograniczone możliwości finansowe musieliśmy zrezygnować z niektórych połączeń, a także ograniczyć ich częstotliwość - tłumaczy Piotr Całbecki, marszałek województwa.

Jak już pisaliśmy, z zaplanowanego na 2021 rok budżetu województwa wynika, że ograniczy wydatki na kolej. Na utrzymanie przewozów kolejowych planuje przeznaczyć 82,6 mln zł, co jest najniższą kwotą w ostatnich latach. I tak np. w 2020 roku było to 110 mln zł.

- Uda się jednak przywrócić połączenia od 18 stycznia 2021 roku na odcinkach liniach Laskowice Pomorskie - Czersk oraz Bydgoszcz - Chełmża. Termin ten jest jednak uzależniony od zniesienia obostrzeń w związku z COVID 19 - dodaje marszałek.
Wyjaśnia, że wciąż nie jest możliwe przywrócenie ruchu pasażerskiego między Toruniem a Sierpcem. Linia wymaga bowiem modernizacji.

Marszałek obiecuje, że w przypadku likwidacji połączeń lub ich redukcji zostanie zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa tak, aby zminimalizować negatywne skutki koniecznych zmian.

W przypadku innego przewoźnika, Polregio, rozmowy były trudniejsze - spółka argumentowała, że ponosi straty i już nie chce dokładać do biznesu: - Niektóre nasze trasy charakteryzują się mniejszą liczbą pasażerów, przez co są dużo mniej opłacalne niż inne o wiele bardziej popularne odcinki. To tak, jakby porównywać jabłka do gruszek - wyjaśniał Artur Martyniuk, prezes Polregio.

W tej sprawie marszałek województwa wypowiada się tak: - Mimo znaczącego wzrostu stawek dopłaty do pociagokilometra na liniach zelektryfikowanych sięgających 100 procent oraz ograniczonych możliwościach finansowych, udało się zapewnić podstawowe potrzeby podróżnych. Zaś na trasie Bydgoszcz - Grudziądz wprowadziliśmy sześć nowych połączeń bezpośrednich między tymi miastami.

Radykalne cięcie połączeń pociągów na Kujawach i Pomorzu

Natomiast Polergio podkreśla, że województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenie liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy 2020/2021. Decyzja zarządu regionu oznacza zlikwidowanie u nas kilkudziesięciu połączeń.

Polecamy także: Pesa i jej spółka zwycięzcami wielkiego przetargu za ponad pół miliarda złotych. Stare wagony PKP Intercity staną się bezprzedziałowe

"Całkowicie zrezygnowano z linii Włocławek-Kutno oraz z pociągów (uruchamianych przez Polregio) na trasie Laskowice Pomorskie - Smętowo. Zelektryfikowana linia Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie w całości została od 13 grudnia przekazana do obsługi innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową" - oświadcza Polregio w odpowiedzi na nasze pytania.

Przewozy spółki będą zaś realizowane na liniach: Kutno - Piła (odcinek od granicy Kujawsko-Pomorskiego z Łódzkiem do stacji Wyrzysk Osiek, Chorzów - Batory - Tczew (od stacji Inowrocław do granicy regionu z Pomorskiem oraz Poznań Wschód - Skandawa (od granicy z Wielkopolską i zą i Mazurami).

Artur Martyniuk, prezes Polregio: - Misją Polregio jest zapewnienie dostępu do bezpiecznego i niedrogiego transportu wszystkim mieszkańcom Polski, a nie tylko tym mieszkającym w dobrze skomunikowanych miejscach. Jako przewoźnik skutecznie walczymy ze zjawiskiem wykluczenia transportowego, które według szacunków dotyka 14 mln Polaków. To jednak nierówna walka i możemy w niej zajść tak daleko, na ile pozwolą nam samorządy, bo do kolejowych przewozów regionalnych trzeba z definicji dopłacać i tak jest w całej Europie, a nie tylko Polsce. Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie. Nadal chcemy jak najwięcej i jak najczęściej jeździć, ale marszałek województwa kujawsko-pomorskiego skutecznie nam to uniemożliwia.

Nawet, jeśli pasażerowie teraz nie odczują zmian, wiele pociągów zniknie od stycznia 2021 roku. Do sprawy więc na pewno wrócimy.

Te połączenia na Kujawach i Pomorzu zostaną zlikwidowane:

Od 1 stycznia 2021 roku nastąpią następujące zmiany w relacjach:

  • Toruń - Inowrocław - Poznań - tylko dwie pary pociągów będą kursowały w pełnej relacji, natomiast pozostałe połączenia będą kursowały w relacji skróconej, z Inowrocławia lub Mogilna do Poznania, poprzednio było 6 par pociągów w pełnej relacji),
  • Bydgoszcz - Inowrocław - Poznań - tylko 2 pociągi do Poznania, w tym tylko jeden pociąg w pełnej relacji bezpośredniej przyjeżdżający do Bydgoszczy ok. godz. 14,
  • Poznań - Inowrocław - Bydgoszcz - tylko jeden bezpośredni pociąg powrotny w pełnej relacji,
  • Poznań - Inowrocław - drugi pociąg powrotny w relacji skróconej, tylko do Inowrocławia.

Ponadto decyzją Marszałka ograniczono następujące trasy w regionie.

Linia nr 18:

  • Włocławek - Toruń Gł. - 10 par pociągów (było 16),
  • Toruń Gł. - Bydgoszcz Gł. - 18 par pociągów (było 23),
  • Bydgoszcz Gł. - Bydgoszcz Wsch. - 19 par pociągów (było 23),
  • Bydgoszcz Gł. - Nakło n/Not. - 11 par pociągów (było 13).

Linia nr 131:

  • Inowrocław - Bydgoszcz Gł. - 6 par pociągów (było 13),
  • Bydgoszcz Gł - Laskowice Pomorskie (Gdynia) - 4 pary pociągów (było 11).

Linia nr 353

  • Mogilno - Inowrocław - 9 par pociągów (było 10),
  • Inowrocław - Toruń Gł. - 4 pary pociągów (było 9),
  • Toruń Gł. - Jabłonowo Pom. - 7 par pociągów (było 10),
  • Mogilno - gr. woj. – 8 par pociągów (było 9).

Polecamy także: Linki dojechały do Deutsche Bahn i do końca kontraktu, przez który Pesa omal nie straciła życia [historia]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie