Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kujawsko-Pomorskie. Zakaz wjazdu do centrum miasta samochodów z silnikiem Diesla jeszcze w 2021 roku?

mz
Zakaz wjazdu do centrum dla samochodów z silnikiem Diesla? Projekt ustawy nie jest aż tak restrykcyjny.
Zakaz wjazdu do centrum dla samochodów z silnikiem Diesla? Projekt ustawy nie jest aż tak restrykcyjny. Dariusz Bloch
Samochody z silnikiem diesla nie wjadą do centrum dużych miast w Kujawsko-Pomorskiem jeszcze w tym roku? Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, by w Polsce jeszcze w 2021 roku powstały strefy czystego transportu. Zobaczcie, co to oznacza dla użytkowników mniej ekologicznych samochodów.

"Spaliny z silników diesla zwiększają ryzyko zachorowania na wiele chorób". Koncerny motoryzacyjne stawiają na hybrydy

Zakaz wjazdu samochodów z silnikiem Diesla

Propozycja nowelizacji ustawy o elektromobilności zawiera obowiązek utworzenia stref czystego transportu w gminach i miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. To stosowane już w innych państwach rozwiązanie, które ma poprawić jakość powietrza w dużych miastach. Polega wyznaczeniu obszaru (najczęściej poprzez wskazanie konkretnych ulic w centrum miasta), do którego wjazd będzie ograniczony, głównie dla tych najbardziej szkodliwych dla środowiska pojazdów. W praktyce chodzi najczęściej między innymi o auta starszych roczników, w tym auta z silnikiem Diesla. Samochody, które będą spełniały wymagania zezwalające na wjazd do strefy, będą musiały posiadać specjalną naklejkę.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, by takie strefy czystego transportu powstały w Polsce jeszcze w 2021 roku.

Strefy czystego transportu w Kujawsko-Pomorskiem

W Kujawsko-Pomorskiem oznaczałoby wprowadzenie takich stref w największych miastach województwa: w Bydgoszczy, w Toruniu i we Włocławku. Co to oznacza dla zmotoryzowanych mieszkańców?

Auta z silnikiem Diesla nie wjadą do centrum miasta?

Ta informacja zelektryzowała wielu posiadaczy samochodów z silnikiem Diesla. Czy rzeczywiście nie wjadą do centrum dużych miast jeszcze w 2021 roku?

Dla wszystkich właścicieli aut z Dieslem mamy dobrą wiadomość: projekt ustawy, choć może brzmieć dla nich niepokojąco, nie jest aż tak restrykcyjny. Przewidziano w nim wiele wyjątków, a proces ograniczania poruszania w strefach czystego transportu rozłożono w czasie.

Zasadniczy wyjątek wskazuje kategorie pojazdów, które w ogóle nie zostaną objęte zakazem. Mowa tutaj o trzech sytuacjach:

  • pojazdach służb miejskich,
  • użytkowaniu tych pojazdów w celu pomocy osobom potrzebującym wsparcia w niezbędnych sprawach życia codziennego,
  • pojazdy, których właścicielami, posiadaczami lub użytkownikami są mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy, którzy wykonują działalność gospodarczą na terenie wyznaczonej strefy.

Ponadto, strefy czystego transportu miałyby być dostępne:

  • w latach 2021-2025 dla pojazdów spełniających normę Euro 4,
  • w latach 2026-2030 dla pojazdów spełniających normę Euro 5,
  • w latach 2031-2035 dla pojazdów spełniających normę Euro 6.

Na początek zakaz wjazdu obejmowałby więc samochody, które nie spełniają normy Euro 4, czyli takie wyprodukowane przed 2006 rokiem. Projekt ustawy przewiduje jednak, że na okres 3 lat od wprowadzenia strefy, gmina będzie mogła zezwolić na wjazd pojazdom niespełniającym tej normy, ale za odpowiednią opłatą (maksymalnie 2,5 zł za godzinę w formie opłaty abonamentowej, zryczałtowanej lub jednorazowej).

Należy również podkreślić, że rozwiązania te zawarto jak na razie tylko w projekcie ustawy. Zaczną one obowiązywać dopiero, gdy proponowana ustawa przejdzie cały proces legislacyjny w Polsce i wejdzie w życie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska