Lubisz chleb? Wybierz zdrowszy: żytni albo razowy z...

    Lubisz chleb? Wybierz zdrowszy: żytni albo razowy z dodatkiem nasion

    Anna Kaczanowska, dietetyk

    Gazeta Pomorska

    Aktualizacja:

    Gazeta Pomorska

    wypiekany z pełnoziarnistej mąki, na tradycyjnym zakwasie, to doskonałe źródło błonnika

    wypiekany z pełnoziarnistej mąki, na tradycyjnym zakwasie, to doskonałe źródło błonnika ©sxc.hu

    Nasze babcie na pewno pamiętają zapach świeżo wypiekanego bochenka, który gościł w ich domach. Był przygotowywany na tradycyjnym zakwasie ze starannie dobranych składników.
    wypiekany z pełnoziarnistej mąki, na tradycyjnym zakwasie, to doskonałe źródło błonnika

    wypiekany z pełnoziarnistej mąki, na tradycyjnym zakwasie, to doskonałe źródło błonnika ©sxc.hu

    Chleby z babcinego pieca wychodziły 1-2 razy w tygodniu. Pozostawały długo świeże, były bardzo sycące i miały niezapomniany smak oraz zapach.

    Teraz kupujemy chleb błyskawicznie, zaopatrując się w marketach lub gigantycznych piekarniach. Niestety, kupiony chleb z reguły szybko pleśnieje, kruszy się już na drugi dzień, a my biegniemy po kolejny bochenek.

    Smak też nie zawsze odpowiada, ponieważ jedząc kromkę chleba, można odnieść wrażenie, że żujemy puszystą pianę, którą nijak nie można najeść się do syta. Dlatego większość z nas sięga po kolejną i jeszcze jedną kromeczkę. Potem oczywiście pojawiają się wyrzuty, bo przecież chleb tuczy, a my pochłonęliśmy prawie cały bochenek.

    Co w takiej sytuacji zrobić? Zrezygnować całkowicie z jedzenia pieczywa, czy może spróbować samodzielnie, tak jak nasze babcie, prababcie upiec chleb dla siebie i rodziny?

    Zdecydowanie nie warto wyeliminować chleba ze swojej diety. Aby dostarczał nam jak najwięcej cennych składników mineralnych (żelazo, magnez, miedz, cynk) i witamin, wystarczy wybrać chleb żytni, razowy mieszany, czy pszenno-żytni z dodatkiem nasion, otrębów.

    Chleby wypiekane z pełnoziarnistej mąki, na tradycyjnym zakwasie, to doskonałe źródło błonnika, dzięki któremu już jedną kromką zaspokoimy swój apetyt i nie będziemy musieli martwić się o figurę.

    Dlaczego błonnik jest taki ważny?

    Jeśli chcemy przygotować zdrowy i świeży przez długi czas chleb, musimy na początek zrobić zakwas. Zakwas to woda i mąka w odpowiednich proporcjach. Potrzebna będzie nam mąka, najlepiej żytnia razowa, woda źródlana lub przegotowana z kranu oraz duży słoik.

    Mieszamy szklankę mąki z taką ilością letniej wody, aby uzyskać konsystencję śmietany, odstawiamy słoik w ciepłe miejsce np. w pobliżu grzejnika.

    Potem, przez kolejne 4-5 dni codziennie dodajemy po 2-3 łyżki mąki. Po pięciu dniach otrzymamy około litra zakwasu, na którym można przygotować swój pierwszy domowy chleb. Prosty przepis na smaczny chleb to: 500 gramów zakwasu, 250g mąki pszennej typ 550, 250g mąki żytniej lub razowej, 200-250g letniej wody, łyżka soli. Ciasto mieszamy aż do połączenia wszystkich składników.

    Na koniec dodajemy sól rozpuszczoną w odrobinie wody i odstawiamy na 40 minut. Następnie przekładamy ciasto do foremki np. keksowej, szczelnie przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia na 4-5 godzin. Chleb należy piec 15 minut w temperaturze 230 stopni, a następnie 20-30 minut w temperaturze około 200 stopni.


    Czytaj e-wydanie »

    Czytaj treści premium w Gazecie Pomorskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (5)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (5) forum.pomorska.pl

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 26 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »