Tylko w 2013 roku zlikwidowano 5 procent małych sklepów - takie są dane z badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen. W ciągu ostatnich dziesięciu lat ogólna liczba sklepów zmalała o 10 procent. Teraz jest ich 360 tysięcy.
Markety pojawiły się u nas na początku lat 90-tych. Po przemianach ustrojowych i gospodarczych w 1989 roku do Polski zaczął napływać kapitał zagraniczny, a z nim - biznesmeni, którzy inwestowali w markety. Te szybko zyskały przewagę na rynku - bo oferują niskie ceny, a cały asortyment można kupić w jednym miejscu. Dochodzą częste promocje i wyprzedaże.
Są sklepy rozrastają się w Polsce najszybciej. To Biedronka i Lidl. Za nimi podążają Carrefour, Kaufland i Netto. Na polskim rynku dominują markety sieci portugalskich, niemieckich i francuskich. Przez duże sieci najwięcej tracą lokalne sklepy o powierzchni do 50 metrów kwadratowych, często prowadzone przez rodzinę. Ich największą konkurencją są natomiast dyskonty. Sklepy mniejsze od dyskontów, np. Małpka oraz Żabka, też się pojawiają u nas, jak grzyby po deszczu.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Nagłe wieści o Janinie i Tadeuszu z "Sanatorium miłości"! Znamy sensacyjne szczegóły
- "Nasz Nowy Dom" czekają spore zmiany! Romanowska nie pomoże już biednym rodzinom
- Tak córka Marty Kaczyńskiej radzi sobie w Korei. Niesamowite, jak się zmieniła [FOTO]
- Prześledziliśmy przemianę włosów Majdana. Było ściernisko, a dziś jest San Francisco