Zobacz wideo: Bez maseczek na świeżym powietrzu? Są nowe informacje.
Matura z matematyki na poziomie podstawowym odbyła się w środę 5 maja 2021. Z powodu zdalnego nauczanie Ministerstwo Edukacji i Nauki postanowiło okroić wymagania na egzaminie. Zrezygnowano z części zagadnień, m.in. dotyczących stereometrii i pierwiastków. Okrojono liczbę zadań otwartych (było ich 7 zamiast 9). Arkusz miał być łatwiejszy, zawierał niżej punktowane zadania (można było zdobyć maksymalnie 45 punktów zamiast 50).
To też może Cię zainteresować
Mimo zdalnej nauki na matmie nie było najgorzej
Na temat matury z matematyki na poziomie podstawowym zdania były podzielone. - Jestem zadowolony. Myślę, że poszło mi raczej dobrze – ocenia maturzysta z I LO w Bydgoszczy. - Zadania zamknięte były łatwe. Zadania otwarte też dało się rozwiązań. Mam wrażenie, że dużo było zadań z funkcją kwadratową. Czasu na napisanie egzaminu mieliśmy wystarczająco dużo, ale siedziałem do końca.
- Słyszeliśmy, że matura miała być uproszczona. Ale nie czuję, by egzamin z matematyki był łatwiejszy – mówi z kolei Roksana Rekowska z LO w Chojnicach. - Mnie zaskoczyła funkcja kwadratowa, zwłaszcza to, że było jej dużo. Ale w sumie wydaje mi się, że nie poszło mi aż tak źle mimo zdalnej nauki, przez którą mieliśmy trudniej.
Nauczycielka ocenia maturę z matematyki na poziomie podstawowym
Zdaniem nauczycieli arkusz z matematyki nie powinien sprawić uczniom większych problemów.
- Arkusz był zdecydowanie łatwiejszy niż w ubiegłych latach i na maturze próbnej w marcu - mówi Justyna Prud, nauczyciel konsultant w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. - Znalazło się w nim dużo zadań typowych, podobnych do tych, jakie przygotowało CEN na swoją próbną maturę w marcu. Były działania na ułamkach, potęgach, pierwiastkach, logarytmach. Sporo zadań dotyczyło wykorzystania własności funkcji, a także ciągów. Uczniowie mieli też do rozwiązania dwa typowe zadania z trygonometrii. Z kolei z planimetrii trzeba było znać m.in. własności kątów w trójkącie czy twierdzenie Pitagorasa. Wzory na pole trójkąta równobocznego czy koła można było znaleźć w tablicach, jeśli ktoś zapomniał. Były też typowe równania liniowe i kwadratowe. Zauważyłam natomiast, że bardzo mocno okrojono zadania obejmujące materiał omawiany w ostatniej klasie szkoły średniej. Większość zadań w arkuszu dotyczyła zagadnień z pierwszej i drugiej klasy. Błędy w rozwiązaniach mogły się zdarzyć z powodu niedoczytania poleceń, ale większość młodzieży na pewno poradziła sobie z zadaniami i zda maturę.
Nasi maturzyści oceniają egzamin z matematyki
- Jaki umysł, takie wrażenia - dodaje Agnieszka Jutrowska, pedagog z LO w Tucholi. - Ścisłowcom egzamin nie sprawił dużej trudności, natomiast uczniowie z klas humanistycznych mieli gorzej. Mówili, że brakowało im czasu i mimo zapowiedzi nie odczuli, aby było troszeczkę prościej. Poza tym egzamin przebiegał bez zastrzeżeń, zgodnie z procedurami.
Jak na maturze z matematyki poszło uczniom, którym towarzyszymy w tegorocznej sesji? Czy coś sprawiło im kłopot na egzaminie? - zobaczcie w naszej galerii.
