Chodzi o rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji w zakresie stosowania sygnału Rp 1 „Baczność”.
Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, maszyniści byli zobowiązani podawać sygnał ostrzegawczy przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, niezależenie od jego kategorii i rodzaju urządzeń zabezpieczających.
A to powodowało narastającą liczbą skarg mieszkańców okolic linii kolejowych na uciążliwy hałas powodowany przez pociągi.
Fotoradary PKP na przejazdach kolejowych. Będzie fotka za wykroczenia. PKP chce ścigać kierowców
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, nowelizacja zakłada, że maszyniści pociągów nie będą podawać sygnału „Baczność” przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami, czyli wyposażonymi w półsamoczynny lub samoczynny system zabezpieczający całą szerokość przejazdu, z wyjątkiem spostrzeżenia przez maszynistę zagrożenia bezpieczeństwa.
Na początek nowe przepisy obejmą ponad 750 przejazdów.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych poprawi się
– Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczby mieszkańców okolic skrzyżowań dróg kołowych z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Rozporządzenie wejdzie w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia.
