Spis treści
W pierwszej piątce TOP - produktów na listach zakupów są:
- jajka, banany, masło, ser żółty (artykuły spożywcze);
- worki na śmieci, papier toaletowy, wieszaki, świeczki (niespożywcze);
- pasta do zębów, szampon, papier toaletowy, żel pod prysznic (drogeryjne);
- wieszaki, prześcieradła, farba, szklanki (dom i ogród) - w najnowszej - IX - edycji Rankingu Popularności Sieci Handlowych Listonic przeanalizowano 498 tysięcy list zakupów!
Z rankingu Popularności Sieci Handlowych Listonic wynika też, że 2023 upłynął pod znakiem wojen cenowych.
Sieci nie tylko wprowadzały promocje, ale także obniżały ceny regularne, stając do walki o miano najtańszego sklepu.
Biedronka, Lidl i Auchan
Największa rywalizacja o klienta toczyła się wśród sieci spożywczych i tam doszło do znaczących zmian. Choć ubiegłoroczny zwycięzca w kategorii sieci spożywczych - Lidl - zwiększył swój udział w listach zakupów (o 0,55 p.p.) okazało się to niewystarczające do utrzymania 1. pozycji. Wzrost o 3,22 p.p. dał natomiast Biedronce (pierwszy raz od pięciu lat) fotel lidera.
Na trzecim, czwartym oraz piątym miejscu znalazły się kolejno: Auchan, Kaufland oraz Dino.
Ich miejsca są takie same, jak w ubiegłorocznym rankingu, choć część z nich zanotowała spadki udziału w listach zakupów - Auchan o 1,11 p.p., Kaufland o 0,32 p.p. Udział sieci Dino wzrósł o 0,18 p.p.
Action, Pepco, Dealz
Wyjątkowa sytuacja miała miejsce w kategorii dyskontów niespożywczych. Ponad 50% (dokładnie 51,73%) udziału w listach zakupów tej kategorii przypadło sieci Action, która poprawiła swój wynik względem poprzedniego roku o rekordowe 13,43 p.p.
Na drugim miejscu, z udziałem w listach zakupów równym 36,62% znalazła się sieć Pepco, która jednocześnie zanotowała spadek o 11,96 p.p. Trzecie miejsce, podobnie jak w ubiegłym roku zajęła sieć Dealz (udział w listach zakupów: 5,19%, wzrost o 0,23 p.p.).
Rossmann, Hebe, Super Pharm
Bez zmian na czołowych miejscach pozostały sieci w kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu. Zdecydowanym liderem jest sieć Rossmann, której udział w listach zakupów wśród drogerii wyniósł 92,66% (wzrost o 0,49 p.p.). Na drugim miejscu znalazła się sieć Jeronimo Martens - Hebe (6,04% udziału, spadek o 0,04 p.p.), a na trzecim - Super Pharm (0,72% udziału, spadek o 0,23 p.p.) .
- Nasze sklepy odwiedza codziennie ponad 1 milion Polaków w blisko 1800 drogeriach, stacjonarnych i internetowej - mówi Agata Nowakowska, rzecznik prasowy sieci Rossmann.
Ikea, Castorama, Lerloy Merlin
Bardziej wyrównana walka, choć z wciąż wyraźnym liderem toczyła się w kategorii dom i ogród. Pierwsze miejsce ponownie zajęła sieć Ikea, która zwiększyła swój udział w listach zakupów z tej kategorii do 38,63% (więcej o 0,72 p.p. względem ubiegłego roku). Drugie miejsce zajęła Castorama (22,29% udziału i spadek o 2,87 p.p.), a trzecie - Lerloy Merlin (17,51% udziału i wzrost o 1,64%).
Co ciekawe jednak, liczba list zakupów z kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu spadła, przy jednoczesnym wzroście ilości list zakupów do sieci spożywczych i dyskontów niespożywczych.
- Sieci spożywcze i dyskonty niespożywcze nie tylko posiadają coraz szerszą ofertę drogeryjną, ale także coraz częściej obejmują te produkty dużymi akcjami promocyjnymi - komentuje Małgorzata Olczak z Listonic.
62 zł - to średnia kwota na paragonie
- W 2023 roku klienci dyskontów płacili za zakupy średnio 62 zł, czyli o 6% więcej niż przed rokiem, choć do ich koszyków trafiało średnio o 7 opakowań produktów mniej niż w 2022 roku - mówi Elżbieta Szarejko, analityk w CMR. - Nawet w kanale kojarzącym się z dużymi zakupami, czyli w hipermarketach, średnia lista produktów na paragonie skróciła się w 2023 r. o 5%, do niespełna 14, ale przeciętna wartość takiego paragonu wyniosła 94 zł, co oznacza wzrost o około 5 procent.
