Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi Polacy częściej zmieniają pracę i więcej zarabiają

Małgorzata Wąsacz
Fot. 123rf
Millenialsi to osoby urodzone między 1984 a 1997 rokiem. Według badań przeprowadzonych przez portal LinkedIn ta generacja pracowników zmienia pracodawcę nawet dwa razy częściej niż pokolenie ich rodziców.

Teraz łatwiej o podwyżkę

Na korzyść takiego podejścia przemawiają statystyki. Według danych opublikowanych przez Forbes, pracownicy, którzy pracują dla jednego pracodawcy dłużej niż 2 lata, otrzymują nawet 50 proc. niższe wynagrodzenie niż ich koledzy, którzy zmieniali firmy. Dane pozyskane przez Legal Technology Solutions wskazują, że każda zmiana pracodawcy wiąże się z podwyżką wysokości od 8 do 10 proc.

Przeczytaj też: Praca sezonowa szansą na stabilne zatrudnienie?

- W tej chwili mamy w Polsce rynek pracownika. Pracodawcy coraz częściej skarżą się, że nie mogą znaleźć odpowiednich ludzi do pracy. Jest to dla pracownika doskonała okazja, aby otrzymać podwyżkę - komentuje Michał Głogowski, dyrektor zarządzający Spring Professional.

Jak dodaje, w dzisiejszych czasach lojalność pracowników zyskuje dużo większą wartość niż kiedyś. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają tego świadomość. Pamiętajmy jednak, że rynek pracownika też się kiedyś skończy. - W niemal każdym ogłoszeniu o pracę można przeczytać, że gwarantowana jest świetna atmosfera pracy. Jednak to właśnie ona, fajni ludzie, dobre podejście oraz benefity pracownicze pozwolą realnie obronić się przed przejęciem pracowników przez konkurencję - uważa Michał Głogowski.

Czytaj również: Młodzi są bezczelni. A może po prostu przedsiębiorczy?

Z drugiej strony nawet zatwardziały skoczek chętnie zostanie dłużej w firmie, w której czuje się dobrze. - Pracownicy, szczególnie na stanowiskach zarządzających, których głównie rekrutujemy, coraz częściej doceniają wartości i miękkie elementy pracy, nie tylko walory finansowe - podsumowuje dyrektor zarządzający Spring Professional.

Millenialsi cenią firmy średniej wielkości

W jakich firmach najchętniej pracowaliby Millenialsi?

Okazuje się, że w średnich. Tak wskazało aż 45 proc. młodych badanych przez Monster-Polska.pl. Tylko 15 proc. wybrało korporacje.

Dla Millenialsów naprawdę liczy się kultura firmy, czyli autentyczna (a nie tylko deklarowana) kultura, która przekłada się na wartości i cele spółki. Ważna jest też możliwość rozwoju. Młodzi cenią szkolenia i ciągłą szansę doskonalenia się. Są także otwarci na pracę pod skrzydłami mentora. Millenialsi potrzebują czuć, że ich praca ma sens. Równocześnie nie chcą być więźniami od godz. 9 do 17. Cenią sobie możliwość pracy zdalnej np. z domu czy z kawiarni. Badani wskazali, że równie ważne dla nich jest nagradzanie ich dobrze wykonanej pracy.

To niepokojący sygnał

Czy takie skakanie po firmach może w karierze bardziej zaszkodzić niż pomóc?

Michał Głogowski przekonuje, że tak może się stać. Fakt, że dany specjalista wielokrotnie zmieniał pracodawcę może być niepokojącym sygnałem. - Być może ma problemy z pracą w grupie i po pierwszych zachwytach okazuje się trudny? A może zwyczajnie nie potrafi wytrzymać długiej pracy i kilka miesięcy po zdobyciu stanowiska odejdzie, co oznacza, że znowu trzeba będzie przeprowadzać kosztowny proces rekrutacji? – wskazuje ekspert.

Jednocześnie, choć poprzez skakanie po pracach można zyskać doświadczenie w pracy w rozmaitych środowiskach i kulturach korporacyjnych, traci się długoterminowe doświadczenia związane z prowadzeniem projektów. - W cenie na rynku pracy są eksperci, a ekspertem nie zostaje się w miesiąc lub dwa - podsumowuje Michał Głogowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska