Ponad tysiąc prasowych ilustracji opisali w ciągu ostatnich trzech lat uczniowie Gimnazjum im. Karola Urbańskiego w Złotnikach Kujawskich. Zrobili to dla osób niewidomych. Praca nie była łatwa. Wymagała przejścia specjalnego szkolenia.
- W 2013 roku na forum internetowym znaleźliśmy ogłoszenie Stowarzyszenia „De Facto” z Płocka. Poszukiwało ono osób do opisywania ilustracji dla niewidomych. Program przeznaczony był przede wszystkim dla liceów ogólnokształcących, ale zainteresowanie z ich strony okazało się niewielkie. Zwrócono się więc do gimnazjów. Było to strzałem w dziesiątkę - usłyszeliśmy w złotnickiej szkole.
Od razu trzeba dodać, że Gimnazjum im. Karola Urbańskiego jest jedyną szkołą w województwie i jedną z 12. w kraju, której uczniowie zaangażowali się w tę niecodzienną inicjatywę na rzecz niepełnosprawnych.
Szybko okazało się, że opisywanie ilustracji metodą audiodeskrypcji nie jest takie proste. Uczniowie ze Złotnik musieli przejść specjalne szkolenie. Uczestniczyli w nim w dni wolne od nauki. Po kilka razy musieli opisywać tę sama ilustrację, wprowadzając poprawki wytykane przez instruktorów.
- Wiele razy byliśmy przekonani, że opis został wykonany zgodnie z zaleceniami, a tymczasem wszystko trzeba było zaczynać od nowa. Nie zniechęcało nas to jednak. Wręcz przeciwnie. Kolejne poprawki do wykonania mobilizowały. W końcu, praktyka czyni mistrzem - zwierzają się gimnazjaliści.
Mistrzowie Parkowanie w Regionie - zobacz galerie zdjeć
Szczegółowym opisywaniem ilustracji zajmowali się uczniowie klas drugich i trzecich. Ich prace trafiały potem do inter-netowego kiosku dla niewidomych i tam były odczytywane przez lektora wraz z artykułami w czasopismach, m.in. w „Świecie Wiedzy”.
Młodzież zaprzyjaźniła się z osobami niewidomymi. Nie tylko opisywała dla nich prasowe ilustracje, ale także pojechała z niepełnosprawnymi na obóz w góry. Była ich oczami. Prowadziła po szlakach i szczegółowo opowiadała o każdym napotkanym detalu.
- Współpraca ze stowarzyszeniem z Płocka dała naszej młodzieży wiele korzyści. Przede wszystkim uwrażliwiła ją na problemy osób niepełnosprawnych. Uczniowie zdobyli też umiejętność dokładnego opisywania, która przyda się im na pewno na egzaminie gimnazjalnym - zapewnia Wioletta Zielińska, dyrektor szkoły.
Każdy z uczestników programu otrzymał imienny certyfikat potwierdzający zdobyte kwalifikacje. Dokument ten ułatwi uczniom w przyszłości starania o pracę w instytucjach zajmujących się niepełnosprawnymi.