- Potem liczę na wnioski czy w szkole rzeczywiście jest tak źle, jak się mówi.jeśli tak, to dlaczego i co z tym począć?
Zasadniczym celem seminarium pn. "Wyzwania szkoły wobec współczesnych zagrożeń" jest omówienie sytuacji w szkołach. - Bez zawężania się do agresji i chamstwa uczniów, o czym "trąbi" się coraz częściej. My chcemy znaleźć przyczyny tego zjawiska na naszym terenie i podyskutować o sposobach jego zwalczania - tłumaczy Józef Wasiak, dyrektor Zespołuół Menedżerskich w Świeciu.
Ważna swoboda
Jego zadniem, największą trudnością, bezpośrednio przekładającą się na problemy uczniów, jest ich mała więź z rodzicem... - Który często liczy na nauczycieli, że zdejmą z niego ciężar wychowywania dziecka. Nic bardziej mylnego - zauważa Wasiak.
Jednak problemy dostrzega on też w środowisku nauczycielskim. - A nawet dalej - uściśla. - Nie podoba mnie się centralizacja__w oświacie, przeładowane programy nauczania - to, o czym mówi się od lat, ale niestety, tylko mówi - podkreśla Wasiak, dodając jednocześnie, że winni są też czasem sami nauczyciele. - Jeśli uczeń reprezentuje szkołę w sporcie, trzeba uszanować to, że w nim właśnie jest najlepszy i pomóc w rozwoju tej umiejętności; zamiast dręczyć go, że traci na nią czas, który powinien poświęcić powiedzmy na naukę języka angielskiego czy matematyki. Swobodę w tym zakresie daje uczniom właśnie statut. Bywa, że nauczyciele o nim zapominają.
Wnioski dla innych
Seminarium ma sprowokować do dyskusji, w której baty mogą też dostać nauczyciele. - Włożymy kij w mrowisko. Ciekawe, jakie przyniesie to wnioski? - zastanawia się Wasiak. - Gdy już będą jasne, poprosimy o rozpowszechnienie ich w innych szkołach powiatu. Może działanie lokalne, w sprawach powszechnie znanych, przyniesie szkołom więcej spokoju.mundurki go nie załatwią.
program seminarium
Wprowadzenie - mgr Józef Wasiak, dyrektor Zespołu Szkół Menedżerskich
"Istota i złożoność wychowania wobec współczesnych wyzwań i zagrożeń" - dr Andrzej Pieczywok, dziekan WSM
"Ocena postaw społecznych młodzieży" - mgr Roman Jonac z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu
"Czy to prawda, że agresja na dobre zadomowiła się w szkole?" - mgr Anna Mruklik, Gimnazjum nr 1 w Świeciu
"Zadania szkoły wobec pogłębiającego się kryzysu rodziny" - mgr inż. Ryszard Rybarczyk, Kuratorium Oświaty Bydgoszcz
"Rola wychowawcy klasowego i jego wpływ na tworzenie pozytywnej atmosfery w relacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami" - mgr Beata Suchomska, mgr Dorota Pstrąg, ZSM Świecie
"Psychologiczne i społeczne skutki uzależnień od substancji psychoaktywnych" - mgr Justyna Prarat, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Świeciu
"Narzędzia do eliminowania nieprawidłowych zachowań uczniów, zwłaszcza nietolerancji, agresji, chamstwa, itp." - Sylwia Gładyszew, Piotr Ziółkowski, KPP Świecie
"Autorytet nauczyciela w świetle aktualnych zagrożeń młodzieży" - mgr Elżbieta Siemiątkowska, WSB Toruń
"Konieczność tworzenia małych szkół, a także małych zespołów klasowych" - mgr Anetta Fankidejska-Graczyk, wicedyrektor ZSM