Unijna dyrektywa ma zapewnić jednolicie wysoki poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego we wszystkich państwach członkowskich, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożonych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Nad projektem wdrażającym prawo UE do polskiego ustawodawstwa pracowało Ministerstwo Infrastruktury.
To są rządowe priorytety
- Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest priorytetem obecnego rządu. Budujemy nowe trasy i remontujemy istniejące odcinki dróg, dzięki czemu sukcesywnie poprawia się poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania. Wprowadzamy też zmiany prawne, które mają na celu zwiększenie świadomości uczestników ruchu drogowego – skomentował ten projekt minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dyrektywa UE dotycząca bezpieczeństwa infrastruktury drogowej przewiduje przeprowadzanie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków, oceny bezpieczeństwa oraz ukierunkowanych kontroli BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego).
To też może Cię zainteresować
Nowe przepisy, oprócz dotychczasowych dróg w transeuropejskiej sieci drogowej (TEN-T) obejmą także: autostrady i drogi ekspresowe lub ich odcinki poza siecią TEN-T, drogi krajowe lub ich odcinki, które przebiegają poza miastami oraz są budowane lub przebudowywane z udziałem środków unijnych, drogi wojewódzkie lub ich odcinki, które przebiegają poza miastami i nie posiadają zjazdów.
W przypadku dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przepisy dotyczące oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmą również drogi krajowe w miastach oraz drogi krajowe wybudowane bez udziału środków unijnych.
Co 5 lat ocena ryzyka
Jak wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury - wprowadzona zostanie procedura przeprowadzania co 5 lat oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą sieć, której skutkiem będzie klasyfikacja sieci dróg zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pojawi się także obowiązek przeprowadzania tzw. ukierunkowanych kontroli BRD i działań zaradczych przez zarządców na drogach o najniższych poziomach bezpieczeństwa. Wytypowane zostaną odcinki do jak najszybszej poprawy BRD.
Piesi i rowerzyści pod szczególnym nadzorem
Ustanowiony zostanie obowiązek systemowego uwzględniania niechronionych użytkowników drogi, czyli pieszych i rowerzystów, we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
To też może Cię zainteresować
Wejście w życie nowych przepisów jest planowane po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego artykułu, który zacznie obowiązywać 1 stycznia 2023 r.
