Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Rynku w Grudziądzu oglądać możemy wystawę „Otwórz oczy i zobacz…”. Zobacz zdjęcia

Piotr Bilski
Piotr Bilski
Na wystawę „Otwórz oczy i zobacz…”  składają się zdjęcia kobiet i dziewczynek pochodzących z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy
Na wystawę „Otwórz oczy i zobacz…” składają się zdjęcia kobiet i dziewczynek pochodzących z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy Piotr Bilski
Ekspozycję, która stanęła w Grudziądzu, przygotowała fundacja założona przez rodzinę Kulczyków. Jej tematem jest ubóstwo menstruacyjne i związane z nim doświadczenia kobiet z Ameryki Środkowej i Ugandy. Wystawę na grudziądzkim Rynku oglądać będzie można do 28 kwietnia.

Na wystawę „Otwórz oczy i zobacz…” składają się zdjęcia kobiet i dziewczynek pochodzących z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Portrety bohaterek wystawy przekazują nam opowieść o ich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.

– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Kulczyk Foundation, stara się wspierać lokalne organizacje pozarządowe z Ameryki Środkowej i Ugandy, w edukowaniu kobiet na temat zdrowia i cyklu menstruacyjnego, przekazują im też niezbędne środki higieniczne.

Autorami zdjęć są Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski, którzy dokumentowali realizację 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”.

Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” jest częścią kampanii społecznej na rzecz walki z ubóstwem oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Jak przekonują organizatorzy wystawy, okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

Kulczyk Foundation to fundacja rodzinna założona w 2013 roku przez Grażynę Kulczyk, dr. Jana Kulczyka i Dominikę Kulczyk.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska