Na wystawę „Otwórz oczy i zobacz…” składają się zdjęcia kobiet i dziewczynek pochodzących z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Portrety bohaterek wystawy przekazują nam opowieść o ich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.
– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Kulczyk Foundation, stara się wspierać lokalne organizacje pozarządowe z Ameryki Środkowej i Ugandy, w edukowaniu kobiet na temat zdrowia i cyklu menstruacyjnego, przekazują im też niezbędne środki higieniczne.
Autorami zdjęć są Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski, którzy dokumentowali realizację 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”.
Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” jest częścią kampanii społecznej na rzecz walki z ubóstwem oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Jak przekonują organizatorzy wystawy, okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.
Kulczyk Foundation to fundacja rodzinna założona w 2013 roku przez Grażynę Kulczyk, dr. Jana Kulczyka i Dominikę Kulczyk.
