Sieć dróg szybkiego ruchu (A i S) w naszym kraju to już ponad 5100 km. Nikt dzisiaj sobie nie wyobraża podróżowania tymi trasami bez miejsc obsługi podróżnych (MOP-ów). Tych oraz obiektów obsługi uczestników ruchu (tzw. OOUR, w tym parkingów prywatnych) jest 410.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zarządza 170 MOP-ami o funkcji podstawowej, zaś 119 MOP-ów o funkcji komercyjnej zarządzanych jest przez dzierżawców wyłonionych w konkurencyjnych przetargach. W Kujawsko-Pomorskiem mamy 16 miejsc należących do GDDKiA i 10 komercyjnych.
W całym kraju funkcjonuje 143 MOP-ów ze stacjami paliw i 93 z możliwością ładowania „elektryków”. W regionie kujawsko-pomorskim jest 9 MOP-ów ze stacjami paliw i tyle samo, gdzie można ładować pojazdy elektryczne.
GDDKiA ma w planach budowę kolejnych 136 MOP-ów (podstawowych i komercyjnych). Lokalizacje mają już decyzje środowiskowe i są na etapie realizacji bądź przetargu na realizację.
MOPy w Kujawsko-Pomorskiem należą do najlepszych w Europie
- Nasze MOP-y należą do najlepszych w Europie. Zdecydowanie warto korzystać z tej infrastruktury, bo można tam naprawdę odpocząć po trudach jazdy. A to jest ważne dla bezpieczeństwa. Takie przerwy w jeździe polecam wszystkim, ale szczególnie kierowcom ciężarówek i autokarów, bo na nich spoczywa szczególna odpowiedzialność. Przecież prowadzone przez nich pojazdy są wielkie – zauważa Krzysztof Nowak, naczelnik Wydziału Inspekcji Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy.
- Gdyby porównać polskie MOP-y z tymi znajdującymi się przy drogach szybkiego ruchu zachodniej Europy, to nasze wypadają o niebo lepiej. Są nowoczesne, większe, czystsze, bezpłatne. A te na Zachodzie można ocenić dokładnie odwrotnie, a w każdym razie nie najlepiej. Wiem co mówię, bo ostatnio jechałam przez Niemcy, Belgię do Francji i z powrotem – przekonuje pani Lucyna, mieszkanka powiatu bydgoskiego.
Nie ma drugiej takiej toalety
Jadąc autostradą A1 w kierunku Łodzi, można zjechać na MOP Strzelce Północ (powiat kutnowski), na którym znajduje się toaleta uznawana przez bardzo wielu podróżujących za najlepszą w kraju.
To też może Cię zainteresować
O tym, że tak jest, dowiadujemy się z opinii wypisanych na kolorowych karteczkach przypiętych w korytarzu toalety na tablicy korkowej: „Supertoaleta”, „na medal”, „najlepsza w Polsce”, to miejsce to dowód na to, jak z toalety można zrobić supermiejsce”, „super WC-et, sama przyjemność”. A kolejny wpis jest chyba najbardziej miarodajny: „Przez 40 lat jeżdżę po świecie jako kierowca zawodowy i tak czystego MOP-a jak w Strzelcach nie spotkałem. Brawo dla ludzi, którzy opiekują się tym miejscem!”.
Na nitce autostrady A1 w przeciwnym kierunku (na Gdańsk) urządzono MOP Strzelce Południe, który cieszy się podobnie dobrą opinią.
Skąd się biorą MOP-y? Krok po kroku
GDDKiA zarządza MOP-ami o funkcji podstawowej z parkingami i toaletami. Z kolei MOP-y komercyjne budowane są i prowadzone przez podmioty zewnętrzne (np. koncerny paliwowe), które wyłaniane są w przetargach. Zysk z dzierżawy MOP-ów komercyjnych zasila Krajowy Fundusz Drogowy (źródło finansowania m.in. nowych inwestycji drogowych). Zadaniem dzierżawców jest wybudowanie infrastruktury pozwalającej kierowcom m.in. zatankować paliwo i skorzystać z obiektów gastronomicznych oraz hotelowych.
Jak wyjaśnia Zespół Prasowy GDDKiA - na etapie planowania drogi projektanci, dokonując analizy przyszłego przebiegu trasy, proponują rozmieszczenie MOP-ów z podziałem na ich funkcje. Lokalizacja MOP-ów uwzględnia wymogi wynikające z przepisów prawa, ale też uwarunkowania terenowe, prognozę natężenia ruchu, rozmieszczenie innych MOP-ów na sieci czy też odległość od aglomeracji miejskich lub granic państwa.
Planując zarówno wielkość, jak i lokalizację MOP-ów, uwzględnia się nie tylko bieżące, ale też przyszłe potrzeby, a także to, jak będzie zwiększał się ruch na drogach. Tam, gdzie z analiz wynika potrzeba większej liczby miejsc parkingowych, bierze się to pod uwagę, planując większe obiekty.
Nie więcej niż 40 kilometrów
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych odległość pomiędzy sąsiednimi MOP-ami na drodze szybkiego ruchu (A/S) powinna być nie większa niż 40 km, a pomiędzy MOP-ami umożliwiającymi m.in. zaopatrzenie w paliwa nie większa niż 60 km. W trudnych warunkach rozporządzenie dopuszcza inne odległości.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Natasza Urbańska mówi o rozwodzie z Józefowiczem. "Wielkie szczęście"
- Krzan zebrało się na podsumowania i odsłoniła brzuszek. Jest czego gratulować?
- Wyciekły niepokojące zdjęcia Margaret. Tak nas promuje przed Francuzami. Wstyd?
- Wypełniony kościół na pogrzebie Zbigniewa Lwa-Starowicza. Jeden szczegół łamie serce