Newag i Pesa to jak połączenie PO i PiS. Pojadą razem? Na razie są takie pogłoski

Agnieszka Domka-Rybka
Obecnie w Pesie trwa produkcja spóźnionych  Linków dla Deutsche Bahn. To największy kontrakt w historii firmy (1,2 mld zł). Jazdy próbne i odbiory pojazdów mają rozpocząć się w połowie 2018 roku.
Obecnie w Pesie trwa produkcja spóźnionych Linków dla Deutsche Bahn. To największy kontrakt w historii firmy (1,2 mld zł). Jazdy próbne i odbiory pojazdów mają rozpocząć się w połowie 2018 roku. Tomasz Czachorowski
Nowosądecki Newag rozważa konsolidację rynku producentów taboru, a to... największy konkurent bydgoskiej firmy.

W grudniu ubiegłego roku Zbigniew Jakubas, jeden z najbogatszych Polaków, kontrolujący nowosądecki Newag, powiedział w rozmowie z „Parkietem”, że połączenie Newagu i Pesy „miałoby sens, ale jest mało realne. Podobnie jak możliwość połączenia PO i PiS”.

Ogólnikowy komunikat

Tymczasem kilka dni temu, spółka z Nowego Sącza podała w giełdowym komunikacie, że „podjęła decyzję o rozpoczęciu przeglądu potencjalnych opcji strategicznych związanych z procesami konsolidacyjnymi sektora produkcji taboru kolejowego w Europie”. Poinformowała też, że zamierza rozmawiać na ten temat z Polskim Funduszem Rozwoju.

Choć to bardzo ogólnikowy komunikat i jego autorzy zastrzegli , że „żadne decyzje jeszcze nie zapadły”, na rynku od razu pojawiły się pogłoski, że może tu chodzić o konsolidację między Pesą, Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a Polskim Funduszem Rozwoju i, że jest to szansa dla bydgoskiej firmy.

Chcieliśmy poznać więcej szczegółów, więc skontaktowaliśmy się wczoraj z firmą Newag, ale Łukasz Mikołaczyk, jej rzecznik prasowy odesłał nas jedynie do pobieżnego komunikatu giełdowego.

O konsolidację rynku produkcji taboru kolejowego zapytano już wicepremiera Mateusza Morawieckiego, który skomentował to tak: „Nie wypowiadam się na ten temat, ponieważ nie chciałbym wpływać na realia giełdowe. Pesa musi znaleźć inwestora, ale spółka ma zarząd i radę nadzorczą. Ja nie mieszam się w takie sprawy. Oczywiście sekunduję polskiemu rynkowi pojazdów szynowych, bo to bardzo ważna część naszej gospodarki” (Rynek-kolejowy.pl).

To próba ratowania kursu akcji?

- Na tym etapie nie mamy do dodania nic ponadto, co napisano w komunikacie giełdowym - odpisał nam też Michał Witkowski, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Polskim Funduszu Rozwoju.

- Wolelibyśmy nie komentować sprawy - mówi również Maciej Grześkowiak, szef promocji w Pesie. - Przypominam tylko, że zgodnie z wolą banków, które udzieliły nam 200 mln zł pożyczki, do marca przyszłego roku musimy znaleźć inwestora.

Czy taka konsolidacja jest w ogóle realna? Zapytaliśmy osobę związaną z branżą, która woli jednak pozostać anonimowa.

- Nie sądzę, ja to odbieram jako próbę ratowania kursu akcji Newagu, który jest na najniższym poziomie od debiutu na giełdzie. Za spółką drugi i trzeci kwartał tego roku ze spadkami, a w piątek, po tej informacji, akcje nieco poszły w górę. Poza tym Newag ma inne problemy. Do końca zeszłego roku powinien dostarczyć pięć pociągów Impuls do Włoch, a na dziś nie posiada jeszcze homologacji na tamtejsze tory. W grę mogą wchodzić kary umowne.

Z kłopotów wciąż nie wyszła Pesa, której konsorcjum banków przyznało pożyczkę na przetrwanie do czasu, aż znajdzie inwestora.

Czytaj też:

Pesa ma szansę stanąć na nogi. Dostanie 200 mln zł pożyczki. Umowa podpisana

Pesa ma zamówienia, ale... nie ma pieniędzy

W Pesie trwa produkcja Linków dla Deutsche Bahn [zdjęcia]

Słyszałeś o tych sposobach na walkę z koronawirusem? To bzdury!

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
D.D.

Faktycznie jest tak, że polscy producenci licytują się ceną i niewielkie są potem z tego marże, a zagraniczne koncerny łasą się tylko na te najlepsze i największe kąski/kontakty w Polsce. To, że Newag teraz wychodzi z taką propozycją i chce zainicjować rozmowy o konsolidacji jest intrygujące.

m
max

Ciekawe, może faktycznie to jakaś gra na kursach: "ja to odbieram jako próbę ratowania kursu akcji Newagu, który jest na najniższym poziomie od debiutu na giełdzie. Za spółką drugi i trzeci kwartał tego roku ze spadkami, a w piątek, po tej informacji, akcje nieco poszły w górę. Poza tym Newag ma inne problemy. Do końca zeszłego roku powinien dostarczyć pięć pociągów Impuls do Włoch, a na dziś nie posiada jeszcze homologacji na tamtejsze tory. W grę mogą wchodzić kary umowne."

a
adfao

Pamietam, ze prezes Zaboklicki kiedys takie propozycje wysuwal - wlasnie w celu unikniecia konkurencyjnej "wojny domowej" pomiedzy polskimi producentami, na ktorej zyska tylko zagraniczna konkurencja.

C
Chełminiak

Ciekawe rzeczy się w branży dzieją, ale tak czy siak trzymam kciuki za Pesę, żeby sobie jak najlepiej radziła, niezależnie od tych wszystkich pogłosek i pomysłów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3