https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie trzeba mieć gotówki, by we Włocławku zapłacić karę

Małgorzata Goździalska
Stefan Langowski przelał 20 zł na konto MZD, ale zarządca drogi go ściga, bo nie wpłacił gotówką
Stefan Langowski przelał 20 zł na konto MZD, ale zarządca drogi go ściga, bo nie wpłacił gotówką fot. Wojciech Alabrudziński
Dostałeś karę za brak biletu w strefie płatnego postoju we Włocławku? Masz siedem dni na zapłacenie 20 złotych. Wreszcie tę karę można zapłacić przelewem.

Więcej informacji z Włocławka znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/wloclawek

Od wczoraj obowiązuje zmieniony przez Radę Miasta regulamin strefy płatnego parkowania. Najważniejsza zmiana dotyczy sposobu wnoszenia kar za brak biletu parkingowego.

Do tej pory w regulaminie znajdował się między innymi zapis "Za nieuiszczenie opłaty za parkowanie pobiera się opłatę dodatkową w wysokości: 20 złotych w terminie siedmiu dni od daty wystawienia zawiadomienia, płatne gotówką w biurze SPP".

Kto nie zdążył zapłacić w ciągu siedmiu dni, otrzymywał karę w wysokości 50 złotych. Przy tej kwocie ukarany miał do wyboru formę płatności - mogła to być gotówka wpłacona w biurze SPP, ale też w grę wchodził przelew na konto.
Kierowcy na ogół spieszyli się z wpłatą i regulowali należność w ciągu siedmiu dni. Kto jednak nie pofatygował się do siedziby biura SPP przy ul. Polskiej Organizacji Wojskowej i zapłacił 20 złotych przelewem, był wzywany do zapłacenia kolejnych 30 złotych.

Po naszych artykułach, pokazujących absurdalność tego zapisu, Rada Miasta zmieniła regulamin strefy. Zniknęło z niego stwierdzenie, że opłata w wysokości 20 złotych wniesiona w terminie 7 dni od daty wystawienia zawiadomienia musi być wniesiona gotówką. Uchwała w tej sprawie została podjęta 29 października.
Do nas jednak wciąż docierają sygnały mówiące o tym, że Miejski Zarząd Dróg nadal ściga kierowców, którzy zapłacili karę 20 złotych nie gotówką, ale przelewem. Jednym z nich jest Stefan Langowski. - Dostałem karę do zapłaty w maju, w terminie ją uregulowałem - mówi. - Nie rozumiem więc dlaczego nadal jestem nękany?

Dlaczego Miejski Zarząd Dróg ściga kierowców, którzy wybrali przelew jako formę płatności? Jak wyjaśnia Wanda Rutkowska z MZD, uchwała, którą podjęła Rada Miasta 29 października została opublikowana w Dzienniku Urzędowym 26 listopada, a dopiero wczoraj weszła w życie. - To oznacza, że kierowcy, którzy zostali ukarani wczoraj, będą mogli zapłacić w ciągu siedmiu dni 20 złotych przelewem - tłumaczy.

Ci, którzy dostali karę wcześniej, a nie wpłacili pieniędzy w biurze SPP, otrzymają wezwania do zapłaty kolejnych 30 złotych. Dlaczego? - Bo prawo nie działa wstecz - wyjaśnia Wanda Rutkowska. - A nowy regulamin nic nie mówi o anulowaniu wyższych opłat.

Naszych Czytelników takie argumenty nie przekonują. - Sposób regulowania płatności może być proponowany, a nie narzucany - uważa Stefan Langowski. I zapowiada, że wystąpi przeciwko MZD do sądu.
.

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zagotowany
Głupota odżyła.

Właśnie dostałem upomnienie datowane na dzień 2011/07/19 dotyczące nieopłaconego postoju (braku biletu) w 2009 roku, dopominające się "dopłaty" do należności głównej w kwocie 30,- oraz 8,80 kosztów upomnienia. Oczywiście pomimo zapłaty w terminie 20,- na wskazane konto.

Czy ktoś jeszcze otrzymał coś takiego ??
Czy udało się skutecznie komuś odwołać od tego kuriozum w 2009 roku ?
Co z tym zrobić ? Bo płacić nie zamierzam...
S
Staasiek
W dniu 15.12.2009 o 21:49, urzedas napisał:

Nawet Weiss nie jest w stanie ruszyć baranów z Zielnej 13



nie chciałbym używać takich słów jak "barany Z Zielnej 13" ale takie epitety same cisną się na usta. Byłem dzisiaj na Zielnej 13 złożyć odwołaniei Rozmawiałem z Panią ( mój błąd bo nazwiska nie znam) która dzień wcześniej rozmawiała ze mną DUŻYMI LITERAMI i cytowała mi ten fragment
z zawiadomienia SPP "płatne tylko gotówką w biurze SPP" i rzeczywiście miała na biurku takie zawiadomienie z zacieniowanym fragmentem który wyżej cytowałem. Natomiast na moje pytanie o jakiej opłacie dodatkowej mówi punkt 10 uchwały, cytuję ten punkt
w całości "10. Opłatę dodatkową uiszcza się wpłacając kwotę do kasy biura SPP, kasy MZD lub na konto wskazane w zawiadomieniu" koniec cytatu Pani ta odpowiedziała że chodzi tu o opłatę dodatkową w wysokości 50 zł. Nie potrafiła odpowiedzeć dlaczego nie jest to w tym punkcie Uchwały sprecyzowane. "Ja tak to czytam" powiedziała.

pozdrawiam
G
Gość
W dniu 15.12.2009 o 16:18, Staasiek napisał:

W zawiadomieniach które kontroler SPP zostawił za wycieraczką jest informacja: „wzywa się do uregulowania opłaty dodatkowej w wysokości 20zł w terminie 7 dni od daty wystawienia zawiadomienia płatne tylko gotówką w biurze SPP.” W dalszej treści jest informacja : Podstawa prawna: Uchwała nr 33/XVI/2008 Rady Miasta Włocławek.Natomiast w Uchwale na którą powołuje się „zawiadomienie” nie ma słowa „tylko”. Ktoś dopisał sobie słowo tylko, które to słowo zasadniczo zmienia treść tego zawiadomieniaI kłóci go z Uchwałą na podstawie której zostało napisane.I na podstawie treści zawiadomienia wysyłane są upomnienia do wielu osób, które opłatę dokonali przelewem. Mam również pytanie dlaczego skoro dokonałem zapłaty niezgodnie z prawem nie zwrócono mi jej na moje konto?


dopisanie słowa "tylko" na zawiadomieniu to chyba taka sama afera jak "lub czasopisma" ...
u
urzedas
W dniu 15.12.2009 o 20:21, zuzia napisał:

w tej sprawie to tylko Janusz Weiss pomoże ...


Nawet Weiss nie jest w stanie ruszyć baranów z Zielnej 13
z
zuzia
w tej sprawie to tylko Janusz Weiss pomoże ...
g
gosc
Proponuję napisać do rzecznika praw obywatelskich oraz do Wojewody jako kolejnej instancji nad prezydentem. Skoro Pałucki nie potrafi ( nie chce) zrobić z tym porządku to może zrobi porządek Wojewoda
S
Staasiek
mam podobną sprawę i czytając Wasze wpisy nie wiem co robić? Napisałem takie pismo do MZD, kopię wysyłam do Rady Miasta
Jaki będzie odzew mogę się spodziewać, jestem po rozmowie telefonicznej z jakąś panią z MZD, Ona mówiła do mnie, powtórzę za nią cytuję " Mówię do pana dużymi literami PŁATNE TYLKO W BIURZE SPP
Ręce opadają jak ci ludzie czytają Uchwały, jak są uchwalane? czy ktoś sprawdza je z obowiązującym prawem. Z tego co widzę to Rada Miasta może uchwalić wszystko. A oto mój list. Pozdrawiam, proponuję jakieś spotkanie w tej sprawie. Tu nie chodzi o te głupie 38 zł ale o fakt
Miejski Zarząd Dróg
we Włocławku

Zdarzyło się mi dwukrotnie nie zapłacić za postój samochodu w strefie płatnego parkowania, nie będę tutaj tłumaczył dlaczego, bo nie w tym rzecz. Miało to miejsce dnia 05-08-2009 (zawiadomienie nr 0908051254372603) oraz 31-08-2009 (zawiadomienie 0908311714102401). Za pierwsze wykroczenie zapłaciłem przelewem opłatę dodatkową w następnym dniu tj. 06-08-2009, za następne też następnego dnia tj. 01-09-2009. obie wpłaty dokonałem w obowiązującym terminie siedmio dniowym. Zrobiłem to w dobrej wierze, skoro opłata ta należy się Miejskiemu Zarządowi Dróg to stwierdziłem że płacąc bezpośrednio na konto MZD przyśpieszam dotarcie tych pieniędzy. Tym bardziej że idę z duchem czasu i popieram ideę wprowadzenia powszechnej elektronicznej administracji.
Od lat wszystkie domowe opłaty dokonuję przelewami, staram się nie nosić przy sobie gotówki, w większości sklepów można płacić już kartą bankomatową , natomiast w biurze SPP nie mają terminala pozwalającego zapłacić kartą.
14-12-2009 dostałem dwa upomnienia wzywające mnie do dopłaty do już wpłaconych kwot.
Uważam to za niezgodne nie tylko z logiką, ale również z uchwałą nr33/XVI/2008 Rady Miasta Włocławek. Rozdział II p.6 Uchwały mówi: „Należności za parkowanie można wnosić przy pomocy wszelkich dopuszczonych polskim prawem środków, w tym w szczególności gotówką, kartą elektroniczną, kartą chipową lub telefonem komórkowym”, a czym jest opłata dodatkowa jak nie opłatą za parkowanie z tym że wielokrotnie wyższą zmuszająca obywatela do przestrzegania prawa. Rozdział III Uchwały
p. 7 mówi „Za nie uiszczenie opłaty za parkowanie pojazdu w SPP pobiera się opłatę dodatkową w wysokości: a) - 20 zł w terminie siedmiu dni od daty wystawienia zawiadomienia płatna gotówką w biurze SPP; – 50 zł po upływie siedmiu dni od daty wystawienia zawiadomienia, płatna gotówką w biurze SPP, przelewem na wskazane konto lub pobierana w drodze egzekucji administracyjnej.”
Punkt 7 Ustawy zwraca uwagę że opłata wzrasta do 50 zł jeżeli jest płatna po upływie siedmiu dni od daty wystawienia zawiadomienia. Natomiast nie ma w nim mowy że wzrasta również z powodu sposobu dokonania wpłaty.
W tym samym rozdziale Uchwały p. 10 mówi: „Opłatę dodatkową uiszcza się wpłacając kwotę do kasy biura SPP, kasy MZD lub na konto wskazane w zawiadomieniu.”
Mam pytanie o jakiej opłacie dodatkowej mówi punkt dziesiąty Uchwały.
Uważam, że MZD nadinterpretetuje treść tej Uchwały. Mam wątpliwości co do zgodności treści Uchwały Nr33/XVI/2008 z obowiązującym prawem, czy nawet z Konstytucją.
Chciałbym zwrócić przy tej okazji uwagę na fakt niedbałego czytania uchwał.
W zawiadomieniach które kontroler SPP zostawił za wycieraczką jest informacja: „wzywa się do uregulowania opłaty dodatkowej w wysokości 20zł w terminie 7 dni od daty wystawienia zawiadomienia płatne tylko gotówką w biurze SPP.” W dalszej treści jest informacja : Podstawa prawna: Uchwała nr 33/XVI/2008 Rady Miasta Włocławek.
Natomiast w Uchwale na którą powołuje się „zawiadomienie” nie ma słowa „tylko”.
Ktoś dopisał sobie słowo tylko, które to słowo zasadniczo zmienia treść tego zawiadomienia
I kłóci go z Uchwałą na podstawie której zostało napisane.
I na podstawie treści zawiadomienia wysyłane są upomnienia do wielu osób, które opłatę dokonali przelewem. Mam również pytanie dlaczego skoro dokonałem zapłaty niezgodnie z prawem nie zwrócono mi jej na moje konto?


Stanisław Malendowicz

Do wiadomości: Rada Miasta Włocławek
g
gryzak
Ja chyba nie bardzo rozumiem,a co to za roznica czy na konto czy w "okienku"? Ale tego to pewnie nie potrafi wytlumaczyc ten kto to uchwalil!!!!Zupelnie mozliwe ze to znowu jakis sposob na wyciagniecie kasy z obywateli.Cisna sie tylko na jezyk same dosc nie parlamentrne slowa.Gratuluje intelektu i fantazji w ustalaniu takich idiotyzmow.Pozdrawiam
u
urzedas
Ta sprawa to kolejny dowód że wierchołek MZD to banda tłuków do których nie przemawiają żadne argumenty. Ich deb***ne myślenie widać na każdym kroku. Żal tylko że pełniący nad tą szemraną instytucją ( a może towarzystwem wzajemnej adoracji ) Prezydent miasta nie chce zrobić z tym porządku i udaje że wszystko jest OK. Nie wiem czy to ułady czy zobowiązania a może stosunki koleżeńskie przeszkadzają w doprowadzeniu do porządku w tej instytucji. Spaprane przetargi , oznakowanie ulic nie zgodne z prawem , brak logiki i konsekwencji w zarządzaniu czy wreszcie ta sprawa, to tylko mała część grzechów obecnej ekipy zarządzającej w MZD.

Popieram przekazanie sprawy na drogę sądową jednak zalecam żeby zrobić wszystko by sprawa ta nie odbyła sie we włocławskim sądzie ............ .
~Kubuś~
Uchwała z 2008 r. została podjęta w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa finansowego, które dopuszcza wszelkie formy mozliwe płatności,. Uchwała może jedynie proponować sposób zapłaty a nie go narzucać- w uzasadnieniu uchwały z 2008 r. jest napisane,że: "zmiany wprowadzone niniejszą uchwałą ... rozszerzają możliwość dokonywania opłat za postój w SPP za pomocą kart elektronicznych, telefonów komórkowych oraz parkometry",
- W załączniku nr 2 do Uchwały Regulamin Strefy Płatnego Parkowania Rozdział II pkt. 6 "Należności za parkowanie można wniosić przy pomocy wszystkich dopuszczonych polskim prawem środków"
- rozdział III pkt. 10 "Opłatę dodatkową uiszcza się wpłacając kwotę do kasy biura SPP, kasy MZD lub na konto wskazane w zawiadomieniu.
Jedynie w pkt. 7 rozdziału III jest ten kuriozalny błędny zapis , że : do 7 dni płatne gotówką w biurze SPP, a powyżej 7 dni gotówką, przelewem, lub w drodze egzekucji administracyjnej.
Z treści „REGULAMINU STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA” Załącznika nr 2 do Uchwały nr 33/XVI/ 2008 nie wynika, że wpłacenie opłaty dodatkowej w terminie 7 dni bezpośrednio na konto MZD bez pośrednictwa Biura SPP będzie ukarane koniecznością dokonania jeszcze dodatkowej opłaty Wpłacając należność na konto MZD bez pośrednictwa Biura SPP , MZD szybciej może dysponować środkami pieniężnymi, niż gdyby zostały one przekazane przez biuro.
Dyrektor MZD w odpowiedzi na odwołanie od upomnienia pisze: "Skoro wpłacił Pan kwotę 20 zł zgodnie z zapisem na zawiadomieniu o braku biletu parkingowego, to powinien Pan zastosować odpowiedni sposób zapłaty. Dlatego prowadzona jest dalsza egzekucja." Jest to interpretacja błędna ponieważ priorytetem jest tutaj fakt dokonania zapłaty a nie "zastosowanie odpowiedniego" sposobu zapłaty. Sprawa jest wygrana w Sądzie. Dlatego popieram pomysł Pana Stefana Langowskiego o skierowaniu sprawy do sądu i chętnie przyłączę się do pozwu. Interpretowanie luki w przepisie na niekorzyść konsumenta jest niewłaściwe. Dlaczego jako konsument mam ponosić konsekwencje błędnie podjętej uchwały. Traktowanie osób która wywiązała się ze zobowiązania w terminie poniżej 7 dni na równi z osobami uchylającymi się od uiszczenia opłaty dodatkowej jest niesprawiedliwe i krzywdzące.

Po prostu się z tym nie zgadzam!!!
Nowa uchwała Rady Miasta zmieniła ten zapis. Wstyd, że Rada Miasta uchwalając uchwałę w zmienionym kształcie nie odniosła się do tych idiotycznych upomnień do zapłaty 38,80 zł. Może prezydent podejmie męską decyzję i zdecyduje o anulowaniu tych upomnień. Pani Wanda Rutkowska Mzd tłumaczy, że nowa uchwała nie mówi nic o anulowaniu wyższych opłat, stara Uchwała nie mówiła nic o ich naliczaniu w przypadku zastosowania innego sposobu zapłaty. Prawo mówi, że wszelkie niścisłości w przepisach interpretuje się na korzyść konsumenta. Dlaczego MZD postępuje inaczej?!

PS. Panie Stefanie proszę ogłosić jeśli będzie Pan składał pozew przeciwko MZD chętnie się przyłącze i myślę, że zrobi to wiele innych osób nękanych upomnieniami MZD
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska