Więcej informacji z regionu przeczytasz na stronie www.pomorska.pl/region
Czarny trójkąt tworzą drogi pomiędzy Bydgoszczą, Toruniem a Inowrocławiem. Czerń wylewa się na drodze nr 10 przecinającej region ze wschodu na zachód, a także na traktach nr 15 z Torunia do Ostródy i 16 z Grudziądza do Ostródy.
Tak wynika z mapy ryzyka w ruchu kołowym w latach 2006-2008, która powstała w ramach europejskiego programu EuroRAP na rzecz budowy bezpiecznych dróg.
Nie jest najgorzej
Region kujawsko-pomorski, mimo że niebezpieczny, na tle kraju nie wypada jednak najgorzej. Największe ryzyko śmierci lub odniesienia ciężkich obrażeń występuje w województwach południowo-wschodnich, zwłaszcza w Lubelskiem, Świętokrzyskiem i na Podkarpaciu.
Tak czy inaczej, na drogach oznaczonych czernią, prawdopodobieństwo tragicznego wypadku jest średnio 2-krotnie wyższe niż na zielonych. Na niektórych odcinkach ryzyko jest aż 40-krotnie większe!
W regionie kujawsko-pomorskim i pomorskim ryzyko bardzo małe (zieleń) występuje tylko na odcinku autostrady A-1 z Nowych Marz pod Gdańsk.
Prognoza też nie najlepsza
Specjaliści przygotowali także mapę prognostyczną na lata 2013-2015. Wynika z niej, że sytuacja na Kujawach i Pomorzu poprawi się, ale i tak nie wszędzie.
Czerń nadal będzie dominować na drogach nr 10, 15, 16 i na niektórych odcinkach "dwudziestki-piątki".
Doktor Jamroz wyjaśnia
- Pewnie jesteśmy już na cenzurowanym w Generalnej Dyrekcji, ale mam nadzieję, że nam to wybaczą. Chodzi przecież o wywołanie dyskusji i szukanie najlepszych rozwiązań - wyjaśnia dr inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej. Mapę sporządzono pod jego kierownictwem. Swój udział mieli też eksperci Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Inżynierii Lądowej.
Naukowiec przyznał, iż ocenę bezpieczeństwa na drogach tworzono w cyklach trzyletnich i uwzględniano sytuację głównie na autostradach i drogach ekspresowych. Z tego powodu wszystkich danych nie wykorzystano.
Dr Jamroz przypomina, że największy wpływ na to, czy do wypadku dojdzie czy też nie, ma człowiek. Dopiero kolejne czynniki, znacznie mniej ważne, to stan drogi i pojazdu.
Powiew optymizmu
- Nie zgadzam się z tak krytyczną oceną - stwierdza Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Dziwi na przykład czerń na niemal całej drodze numer dziesięć - także w prognozach na lata następne. Gdy tymczasem duża część tej drogi została wyremontowana i bezpieczeństwo znacznie się poprawiło.
Rzecznik dodał, że o wyższych standardach ruchu na "dziesiątce" decydują łagodniejsze niż wcześniej łuki, wysepki spowalniające, przejścia dla pieszych, zatoczki autobusowe, aktywne znaki i fotoradary.
Do 2016 roku droga zostanie poszerzona na całym szlaku przebiegającym przez województwo kujawsko-pomorskie i otrzyma status ekspresowej.
Pojedziemy obwodnicami
- W przyszłym roku - jeśli tylko wystarczy pieniędzy - zaczniemy budowę obwodnicy Inowrocławia i Brodnicy - kontynuuje Tomasz Okoński. - Na mistrzostwa w piłce nożnej Euro 2012 mają być gotowe obwodnice Kowalewa Pomorskiego, Kamienia Krajeńskiego, Sępólna, Brześcia Kujawskiego i Strzelna.
Do tego dojdą remonty i przebudowy krótszych odcinków wielu dróg.
W tym roku bydgoski oddział GDDKIA wyremontował 70 km z ponad 900 km dróg przecinających Kujawsko-Pomorskie.