Na żywność polska rodzina wydaje ok. 24 proc. budżetu domowego - wynika z danych GUS z 2017 r. Średnio co roku zjadamy ok. 1 tonę produktów, czyli ok. 3 kg pożywienia dziennie - podaje Polska Federacja Producentów Żywności. Na tak dużym rynku zdarzają się sytuacje, w których kupiony produkt żywnościowy nie spełnia oczekiwań konsumenta - przypomina UOKiK.
Przeczytaj też: Inspekcja Handlowa prześwietliła żywność, do aż 14 proc. produktów mieli zastrzeżenia
Wsparciem w rozwiązywaniu sporów powstałych wokół reklamacji artykułów spożywczych ma być działające od niedawna Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności (CPRSŻ). To pierwszy w Polsce i jedyny w Europie podmiot uprawniony, który specjalizuje się wyłącznie w rozwiązywaniu sporów dot. żywności. CPRSŻ powstało przy Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców - podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
- Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej - zwraca uwagę Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). - W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23 proc., głównie: nieprawidłowe oznakowanie - brak ważnych dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu. Dzięki centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.
Czytaj również: Przeprowadzono kontrole mięsa ze sklepów. Jakie są wyniki?
Co i jak możemy zgłaszać przez stronę CPRSŻ
Sytuacja konfliktowa może dotyczyć: jakości handlowej, przekazywanych informacji lub oznakowania produktów spożywczych. Polubownie będzie można również rozwiązać problem dotyczący konkursów i loterii promocyjnych w sytuacji, gdy wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu zawiodła.
Zasady prowadzenia postępowania przez CPRSŻ są maksymalnie uproszczone. Cały spór może zostać rozwiązany przy użyciu platformy internetowej, przez którą można złożyć wniosek i przedstawić swoje racje. Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy otrzymują kod, który umożliwia im komunikację elektroniczną, w tym dostęp do przekazanych dokumentów. Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, konsument może szybko dojść do porozumienia z przedsiębiorcą.
- Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne - wyjaśnia Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów.
W skład centrum wchodzą profesjonaliści - prawnicy, adwokaci i radcowie prawni - mający doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz doskonałą znajomość prawa żywnościowego. CPRSŻ zapewnia niezależność i bezstronność osób prowadzących postępowanie. W sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy, instytucja umożliwia skorzystanie z opinii eksperta.
Czytaj także: Żywność bez E zyskuje na popularności, ale wielu klientów nie wie gdzie jej szukać
- Samo rozstrzygnięcie sporu przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego etapie. Zatem w przypadku gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu – zaznacza przewodnicząca CPRSŻ mecenasMagdalena Osińska.
CPRSŻ może pośredniczyć zarówno w rozwiązywaniu sporów krajowych, jak i transgranicznych w UE.
Więcej informacji o Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności na stronie: www.cprsz.pl. Kontakt do centrum - tel. (+48) 22 830 70 55 i tel. kom. (+48) 532 465 184 lub e-mail: [email protected].
