https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niskopodłogowe tramwaje w Toruniu dopiero za dwa lata

(WG)
Najstarszy toruński tramwaj kończy właśnie 30 lat. To nie zabytek. Wciąż kursuje. Wkrótce ma się to zmienić. Miasto w br. ogłosi przetarg na dostawę nowoczesnych składów w ramach BiT City.

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun

Ostatnie tramwaje MZK kupił 20 lat temu. Wówczas do zajezdni wjechały cztery składy 805Na. Przewoźnik ma 55 takich wagonów. Jazda nimi jest dużym utrapieniem dla osób starszych i rodziców, którzy jadą z dzieckiem w wózku. Zanim wsiądą do tramwaju, pokonują wysokie stopnie. - W środku panuje duży hałas - skarży się Ewa Jabłonowska, którą spotkaliśmy wczoraj na przystanku przy pl. św. Katarzyny. - Szczególnie dokuczliwy jest wtedy, gdy pojazdy nabierają prędkości.

Odnawiamy stare składy

Od trzech lat MZK modernizuje stare składy. W tym czasie odnowił trzy wozy. Kolejny jest już gotowy w 40 proc. Są one wygodniejsze i cichsze. Mają klimatyzację kabiny motorniczego i nowe fotele. Dzięki tym zabiegom będą nam służyć przez kolejne 15-20 lat. Miasto chce też kupić niskopodłogowe pojazdy. W br. rozpisze przetarg na ich dostawę. - Do połowy br. ma zostać opracowane studium wykonalności, które przyniesie odpowiedź, jakie pojazdy mamy kupić - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - Chcemy zamówić od 10 do 14 składów.

Obecnie ceny nowych tramwajów wahają się między 7 do 9 mln zł, w zależności od wyposażenia i parametrów. Kluczowe w tej sprawie będzie studium. Wskaże m.in. długość wozów i ilość członów. Składy przyjadą do naszego miasta do 2012 r.

- Dostawa może potrwać nawet do 18 miesięcy - przyznaje Kowallek. - Wszystko zależy od tego, kiedy rozstrzygniemy przetarg i ile zamówień ma firma, która podpisze z nami kontrakt.

Niskopodłogowe wozy będą obsługiwać linię nr 1, która w przyszłości ma kursować między pętlą na Olimpijskiej a Szosą Okrężną. Zamiast na Bydgoskie pojedzie ona w kierunku Bielan przez al. Solidarności, Czerwoną Drogę, Kraszewskiego i Bema, a dalej nowym torowiskiem w ul. Sienkiewicza i Gagarina. Jeszcze w tym kwartale magistrat zacznie szukać firmy, która zaprojektuje trasę, a następnie ją wybuduje. Dokumentacja powstanie do końca br., a roboty ruszą na początku 2011 r. Do kampusu uniwersyteckiego dojedziemy pod koniec 2012 lub na początku w 2013 r.

Co planują w tym roku?

Przypomnijmy: projekty dotyczące tramwajów będą realizowane dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego i projektu szybkiej kolei BiT City. W br. zostaną zmodernizowane przystanki na Zieleńcu, Sienkiewicza, przy Jubilacie i Szpitalu Miejskim. W planach jest też przebudowa jezdni ul. Lubickiej. Przystanek Targowa zostanie przeniesiony w okolice wyjazdu z gazowni.

Powstaną też projekty modernizacji sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ul. Traugutta i Bulwaru Filadelfijskiego, Dobrzyńskiej i Warszawskiej, pl. Teatralnym i pl. Rapackiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jajco
Bierzcie przykład z Gdańska !!!

Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje. N8C z Niemiec były łakomym kąskiem, ponieważ nie są wycofywane z eksploatacji z powodu stanu technicznego, a w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne. Do tych drugich N8C nie są przystosowane.

Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.

- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest \"wyjmowany\" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.
n
nick
W dniu 18.01.2010 o 17:59, liczacy napisał:

7-9 mln za tramwaj? To w takim razie rozmontowac dziadostwo, bo w tego wynika ze za jeden tramwaj mozna kupic 10 wygodnych autobusow! Co w tych tramwajach przepraszam tyle kosztuje? Fotele? Silnik elektryczny? Pantograf? Przeciez to jakies zarty.


może i żarty ale autobus MZK średnio wytrzymuje 10-15 lat i jest drogi w eksploatacji, a tramwaj może jeździć nawet 50 lat, paradoksem jest tylko to że w Toruniu tramwaje jeżdżą równie wolno co autobusy i to jest ich największy minus
l
liczacy
7-9 mln za tramwaj? To w takim razie rozmontowac dziadostwo, bo w tego wynika ze za jeden tramwaj mozna kupic 10 wygodnych autobusow! Co w tych tramwajach przepraszam tyle kosztuje? Fotele? Silnik elektryczny? Pantograf? Przeciez to jakies zarty.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska