MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niskopodłogowe tramwaje w Toruniu dopiero za dwa lata

(WG)
Najstarszy toruński tramwaj kończy właśnie 30 lat. To nie zabytek. Wciąż kursuje. Wkrótce ma się to zmienić. Miasto w br. ogłosi przetarg na dostawę nowoczesnych składów w ramach BiT City.

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun

Ostatnie tramwaje MZK kupił 20 lat temu. Wówczas do zajezdni wjechały cztery składy 805Na. Przewoźnik ma 55 takich wagonów. Jazda nimi jest dużym utrapieniem dla osób starszych i rodziców, którzy jadą z dzieckiem w wózku. Zanim wsiądą do tramwaju, pokonują wysokie stopnie. - W środku panuje duży hałas - skarży się Ewa Jabłonowska, którą spotkaliśmy wczoraj na przystanku przy pl. św. Katarzyny. - Szczególnie dokuczliwy jest wtedy, gdy pojazdy nabierają prędkości.

Odnawiamy stare składy

Od trzech lat MZK modernizuje stare składy. W tym czasie odnowił trzy wozy. Kolejny jest już gotowy w 40 proc. Są one wygodniejsze i cichsze. Mają klimatyzację kabiny motorniczego i nowe fotele. Dzięki tym zabiegom będą nam służyć przez kolejne 15-20 lat. Miasto chce też kupić niskopodłogowe pojazdy. W br. rozpisze przetarg na ich dostawę. - Do połowy br. ma zostać opracowane studium wykonalności, które przyniesie odpowiedź, jakie pojazdy mamy kupić - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - Chcemy zamówić od 10 do 14 składów.

Obecnie ceny nowych tramwajów wahają się między 7 do 9 mln zł, w zależności od wyposażenia i parametrów. Kluczowe w tej sprawie będzie studium. Wskaże m.in. długość wozów i ilość członów. Składy przyjadą do naszego miasta do 2012 r.

- Dostawa może potrwać nawet do 18 miesięcy - przyznaje Kowallek. - Wszystko zależy od tego, kiedy rozstrzygniemy przetarg i ile zamówień ma firma, która podpisze z nami kontrakt.

Niskopodłogowe wozy będą obsługiwać linię nr 1, która w przyszłości ma kursować między pętlą na Olimpijskiej a Szosą Okrężną. Zamiast na Bydgoskie pojedzie ona w kierunku Bielan przez al. Solidarności, Czerwoną Drogę, Kraszewskiego i Bema, a dalej nowym torowiskiem w ul. Sienkiewicza i Gagarina. Jeszcze w tym kwartale magistrat zacznie szukać firmy, która zaprojektuje trasę, a następnie ją wybuduje. Dokumentacja powstanie do końca br., a roboty ruszą na początku 2011 r. Do kampusu uniwersyteckiego dojedziemy pod koniec 2012 lub na początku w 2013 r.

Co planują w tym roku?

Przypomnijmy: projekty dotyczące tramwajów będą realizowane dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego i projektu szybkiej kolei BiT City. W br. zostaną zmodernizowane przystanki na Zieleńcu, Sienkiewicza, przy Jubilacie i Szpitalu Miejskim. W planach jest też przebudowa jezdni ul. Lubickiej. Przystanek Targowa zostanie przeniesiony w okolice wyjazdu z gazowni.

Powstaną też projekty modernizacji sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ul. Traugutta i Bulwaru Filadelfijskiego, Dobrzyńskiej i Warszawskiej, pl. Teatralnym i pl. Rapackiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska