Nowe pociągi z Pesy dla kolei niemieckich i białoruskich

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Pesa Bydgoszcz
Dwa pociągi bydgoskiej Pesy - Link produkowany dla Deutsche Bahn oraz 760M dla Kolei Białoruskiej - uzyskały zagraniczne homologacje.

Dopuszczenie do ruchu na terenie Niemiec Linka BR633 umożliwia rozpoczęcie dostaw ostatniej partii 26 pojazdów zamówionych przez Deutsche Bahn. Dwa pierwsze wyjechały z Bydgoszczy 24 kwietnia, a miejscem docelowym jest baza DB Regio AG w Kempten.

- Mimo trudności będących skutkiem epidemii, chcemy realizować plan dostaw i sprzedaży pojazdów dla DB - powiedział Jacek Niedziela, kierownik kontraktu DB w Pesa Bydgoszcz. - Po negocjacjach udało nam się rozwiązać problem braku możliwości przyjazdu do Bydgoszczy komisarzy odbiorczych klientów. Uzgodniliśmy, że odbiory pojazdów będą odbywały się dwuetapowo. Pierwszy etap na terenie PESA Bydgoszcz, drugi już przy udziale komisarzy odbiorczych Deutsche Bahn w Kempten. Zakładamy, że ostatnie Linki dotrą do Niemiec we wrześniu.

Do tej pory Pesa dostarczyła do Niemiec 46 Linków, które są eksploatowane w Sauerland i Hesji. W zależności od liczby członów mają od 110 do 160 miejsc siedzących, w tym 12 w I klasie. Są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z miejscami dla rowerów i mogą osiągać 140 km/ h.

Pesa. Taki pociąg Link z podwójną homologacją wyjechał na tory w województwie lubuskim

Pierwsze sześcioczłonowe pojazdy 760M dla Kolei Białoruskiej zostały dostarczone do Mińska w 2019 roku. Od grudnia woziły już pasażerów w ramach eksploatacji nadzorowanej. Regularnie obsługują przewozy w klasie biznes na linii Mińsk-Witebsk. Pokonują tę trasę w 3 godziny (bez przystanków pośrednich) lub 3 godziny i 16 minut (zatrzymując się na stacjach w Boguszewsku, Orszy, Tołoczynie i Borysowie).

Homologacja, którą otrzymały teraz te pojazdy wydana została na podstawie Regulaminu Technicznego TR TS 001/2011 Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej.

- Oznacza to, że 760M mogą być eksploatowane także poza Białorusią. Możemy oferować te pojazdy klientom w innych krajach - m.in. Rosji, Litwie, Uzbekistanie, Kazachstanie czy Mołdawii - podkreśla Dariusz Skotnicki, dyrektor sprzedaży Rynku Wschodniego.

Do tej pory Pesa uzyskała 25 homologacji dopuszczających produkowane w Bydgoszczy pociągi do ruchu w 11 krajach. Pociągi Pesa wożą pasażerów m.in we Włoszech, Niemczech, Czechach, Litwie czy Białorusi, a tramwaje w Moskwie, Kijowie, Sofii, węgierskim Szeged i rumuńskim Cluj. W sumie firma dostarczyła zagranicę ponad 330 pojazdów.

Link Pesy dla Deutsche Bahn przechodzi testy na torach przy skoczni w Innsbrucku [zdjęcie]

Jak nam wyjaśnia Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy, firma mimo trudności związanych z epidemią, utrzymuje produkcję i stara się realizować zamówienia, jednocześnie robiąc wszystko by zminimalizować ryzyko i chronić pracowników. W tej chwili spółka dostarcza tramwaje dla Gdańska, Częstochowy i Sofii, produkuje pojazdy dla Trenitalia i DB, a w najbliższym czasie podpisze umowę na dostawę 16 tramwajów w rumuńskich Jassach.

Pesa pracuje też nad pozyskaniem kolejnych kontraktów. W marcu złożyła najkorzystniejszą cenowo ofertę na dostawę 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich.

Minimalna płaca w górę. Wzrośnie przynajmniej o 184 zł

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie