Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich oraz Robert Świechowicz, _wiceprezes Pesy _podpisali umowę na dostawę 45 pojazdów z nowej rodziny - Jazz. A dokładnie Jazz Duo, co oznacza, że ten Jazz będzie dwukierunkowy.
Trzecia generacja naszych trmawajów na torach stolicy
Po tramwajach 120 N (15 pojazdów) i Swingach (dobiega końca realizacja kontraktu na 186 sztuk), będzie to już trzecia generacja produktów Pesy Bydgoszcz na stołecznych torach.
- Powstanie nowy tramwaj, którego jedną z najważniejszych jego zalet, dzięki zastosowaniu bezosiowych wózków jezdnych, będzie całkowicie płaska podłoga - mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy. - Jej wysokość od główki szyny to zaledwie 350 mm, co jeszcze bardziej niż w Swingach ułatwi dostęp osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich czy ludziom starszych i matkom.
Tramwaj będzie wyposażony w wysuwane platformy, przy drzwiach przy kabinach motorniczego, po obu stronach pojazdu oraz w 6 drzwi - 4 dwustrumieniowe i 2 jednostrumieniowe. Wszystkie miejsca siedzące (28) zostaną ustawione równolegle do kierunku jazdy, a w sumie tramwaj będzie mógł zabrać na pokład 207 pasażerów.
Jazz Duo dojadą do lipca 2014 roku
Układ napędowy ze sterowaniem mikroprocesorowym umożliwi odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania elektrodynamicznego, która gromadzona będzie w zasobnikach energii tzw. superkondensatorach, co obniży koszty eksploatacji. W przypadku zaniku napięcia w sieci trakcyjnej, układ napędowy pozwoli na zjazd tramwaju przy zasilaniu z baterii akumulatorów.
Pierwsze tramwaje Jazz Duo pojawią się w stolicy w lipcu 2014 roku.